Wat is jouw topvondst?

Plaats hier algemene informatie over metaaldetectie. Heb je leuke tips? Een zoekverhaal, Een vraag? Dat kan hier...

Moderator: koiboyke

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Wat is jouw topvondst?

Bericht door Munthunter »

Het lijkt mij wel leuk om te zien en lezen wat de topvondst is van verschillende gebruikers.

Ik zal binnenkort ook even mijn topvondst showen, een Hasseltkruis welke de deelnemers kregen van Koning Willem I nadat zij terugkeerden van de veldslag tegen de opstandige Belgen in 1830-1832. Deze medaille is gegoten van het brons wat afkomstig was van de buitgemaakte kanonnen van de Belgen. De mijne is van een vrijwilliger.

Op zich niet de meest geweldige topvondst, maar ik vond hem een meter voor mijn auto in de plenzende regen en hij is mooi bewaard gebleven. Tsja de Belgen gebruikten geen slecht materiaal voor hun kanonnen :D

Foto's volgen snel en dan zal ik ook wat uitgebreider vertellen over deze topvondst!

Maar goed, ik ben ook erg benieuwd naar jullie topvondsten.

Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 28 dec 2009, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
JHG Coins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JHG Coins »

Leuk zeg, zit een mooi verhaal achter. Een verhaal die maar weinig Nederlanders nog kennen, maar goed: een groot succes, qua eindresultaat dan, is het dan ook niet geweest en het zijn toch vaak de grote overwinningen die blijven hangen :)
Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter »

Hoi Jeroen,

Dat zijn de leuke vondsten zo'n Hasselt of ook wel ijzeren kruis genaamd. Ik heb het geluk er al twee te mogen vinden.
Hieronder een scan van mijn exemplaren plus een link naar een Wikipediapagina waar ze beschreven staan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Metalen_Kruis_1830-1831

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Bas
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Oeh helemaal vergeten. :oops:

Zal snel dit kruis eens fotograferen...

Gr. Jeroen
Collectcoins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

en zo leren we ook nog wat geschiedkundigs :).
marcodeventer
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcodeventer »

ik heb heel wat toppers maar omdat we tog bij de insignes zijn hierbij mijn willems insigne voor krijgsverichtingen
hier een link naar meer info
http://images.google.com/imgres?imgurl= ... s%3Disch:1
deze van mij is op de foto gezet toen die net uit de grond kwam
Afbeelding
tussen zoeken en vinden zit een groot verschil
tejon

Re: Wat is jouw topvondst?

Bericht door tejon »

heb wel meer topvondsten

van sommigen geen foto (helaas)

mijn topvondsten: 24 stuivers noodmunt Maastricht 1578 (Spaanse belegering). 2 romeinse filubla's fragment latene armband.

mijn topvondsten:

rekenpenning 1599 spaanse militaire mislukking aan de bommelewaard
Afbeelding

stuiver anna van der mark stad thorn (zeldzaam) 1604-1631
Afbeelding
lie-es Nederland
Lid
Lid

Bericht door lie-es »

Tja, ÉÉN topvondst.

Ik heb er zoveel, het muntje "Lodewijk het Kind" 893-911 is hier al veel besproken.
Of het muntje "Tourse groot" wat ik vondt in de Bildhoek van Friesland.

Er was een zoekdag georganiseerd door de toen nog bestaande website "Fryske Wâlden"
Daar waren we met ongeveer 30 man aan het zoeken, slechtweer veel regen en weinig gepiep.
Opeens een gil rechts in de hoek, nou binnen een paar minuten iedereen er bij, en ja hoor daar lag iets in de klei.
Na wat gepoets en wat spug er op kwam er iets zilvers boven, Jelle wist wat het was een "Tourse Groot".
Nou iedereen ging weer met veel plezier in het slechte weer de klei in.
Zo ook ik, ff een sigaartje en de knop weer aan, op nog geen 10 meter van de plaats waar de Tourse Groot was gevonden kreeg ik ook een piep. Toch weer niet dat zilverpapier dacht ik, maar toch de schep de grond in.
Eerst de klomp klei wat kleiner maken, en nog iets kleiner tot dat ik één klein kluitje over had.
Ik pakte het kleine kluitje op en drukte het voorzichtig open, en jaja daar lag een prachtige zilveren munt een
"Tourse Groot" mijn dag kon niet meer stuk.
Na de 2 munten goed bekeken te hebben waren het precies 2 dezelfde.
Dus slecht weer of niet, weinig piepjes "Het kan overal liggen"

Of is mijn kleine muntschat mijn topvondst ?

Op de dag "Waar moesten we nog heen" Drachten hadden we al zovaak gehad.
Maar weer naar het land achter het asielzoekers centrum, waar we al weken hadden gezocht.
Er waren wat bulten bij gekomen van een diep afgegraven gedeelte, dus wij naar dat gedeelte, na wat duitjes en loodjes lag er niet veel. Dus ik maar naar de bult, de bovenkant was mooi vlak gereden door de kraan, na 2 meter een mooie piep en na één schep een mooie Willem III gulden en 1 meter verder een WillemII rijksdaalder en daar vlak naast weer een Willem gulden en Toen een leren beursje met een Willem rijksdaalder en een duitje.
Zo was deze dag van "alweer Drachten" een mooie dag, met 4 x een zilveren Willem en een duitje incl. het beursje een Topdag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Mooie verhalen! Ja het bestaat nog er is nog genoeg te vinden.

Echter heb je volgens mij geen duitje in je muntschatje, maar een 2 centiemstuk van België (Leopold)

Gr. Jeroen
lie-es Nederland
Lid
Lid

Bericht door lie-es »

idd Jeroen, muntje met leeuw er op.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Deze twee centiemstukken kwamen veel voor in het zuiden van het land. Zo uit het blote hoofd was de waarde van deze centiem omgerekend 0,96 cent. Boeren in het zuiden (Brabant) betaalden hun werknemers uit in deze centen en verdienden zo toch wat 'terug'. Ze bemachtigden ze dus voor 0.96 cent en gaven ze uit voor 1 cent en zo maakte men een beetje winst (0,04). Deze munten waren in die conterijen dan ook gewoon wettig betaalmiddel en om die reden vindt je ze dus ook nog regelmatig in de Brabantse grond terug.

Let wel altijd even goed op, na de onafhankelijkheid van Belgie van Nederland kwam het aanmuntproces van deze centiemstukken niet snel genoeg op gang om aan de vraag van een pasmunt te voldoen. Er waren te weinig grondstoffen (deze waren opgeraakt bij de strijd tot onafhankelijkheid) om de munten te slaan. België heeft toen heel slim Nederlandse centen herslagen met hun eigen beeltenis van de centiemstukken. Dit werd soms zo snel gedaan dat slechts een kant werd beslagen, zodat je een munt kreeg met aan een zijde het wapenschild van Nederland en aan de andere zijde de leeuw van België. Ook zijn er verschillende voorbeelden van de 2 centiemstukken waar je nog gedeeltes van de oorspronkelijk Nederlandse cent kunt zien. Leuke hebbedingetjes voor de verzamelaars met een 'leuke' geschiedenis.

Dus vindt je voor de zoveelste keer een centiemstuk? Kijk even of je nog iets van een 1 cent stuk van Nederland er in terug kunt vinden (W of kroon, etc.) je weet maar nooit.

Gr. Jeroen
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Een mooie topvondst van Lie-es. Ik vind het een schitterend verhaal, misschien kan er een kopie verplaatst worden naar het topic " Leuke Anekdotes "? Daar hoort op zeker dit verhaal ook wel thuis.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Zijn idd met recht top vondsten.
Ik zelf ben nog niet zo lang bezig, en heb dus ook nog geen echt mooie zilveren munten of iets dergelijks gevonden.
Tot nu toe is mijn mooiste vondst de gouden ring (zie topic metaalvondsten).
Maar ze zullen vanzelf wel een keer komen hoop ik.
Gr MARK
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
lie-es Nederland
Lid
Lid

Bericht door lie-es »

Zeker Mark, die komen ook.
Maar is wel belangrijk dat je vooronderzoek doet naar je zoekplek.
Ik kan hier in Drenthe weinig vinden, maar ga ik naar Friesland of Limburg daar weet ik de plekjes.
En een gouden ring is toch zeker een mooie vondst.

Pieter
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Voor mooie plekjes in noord limburg houd ik me wel aan bevolen :wink:
Ik heb nu 2 redelijk goede plaatsen maar de munten die hier vanaf komen zijn nog niet veel soeps.
Maar wat niet is kan nog komen.
Het mooiste is om de muntjes toch nog te kunnen achterhalen.
Ik heb er laatst weer 1tje gevonden waarvan ik niet weet wat het is (is ook wel een slechte munt), echter moet deze wel te achterhalen zijn.
Is een kleine kopere munt met een kruisje erop, ik zal eens kijken of ik hem goed op de foto krijg.
Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter »

Mijn topvondst is natuurlijk ook mijn vrouw haha, maar qua detectorvondsten zijn het deze:

http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=46&t=1687
http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=46&t=1684

en recent deze:
http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=46&t=4838

Dan heb ik ook nog een bronzen randbijltje gevonden uit de vroege bronstijd (+/- 1800 v. Chr.). Deze ligt op moment bij een restauratie atelier om geconserveerd te worden :)
Als hij "klaar" is zal ik er eens foto's van plaatsen.

Groeten,
Bas
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

@ Rob Kooy,

Op numisforum schrijf jij het volgende over het door mij hierboven geplaatste bericht:
Het bewuste stukje is mij bekend, maar er staan een paar slordigheidjes in. Destijds was de Belgische Frank 48 cent waard. De muntjes die in het zuiden van het land werden gebruikt waren de Belgische 2 centiem (waarde 0,96 cent) en ze waren geen wettig betaalmiddel. Maar de arbeiders die deze muntjes met hele rollen tegelijk van hun werkgevers als loonbetaling ontvingen waren niet in staat om zich hier tegen te verzetten.
VrGr,
Rob Kooy
Je reageert op dit stuk wat ik dus schreef hierboven:
Munthunter schreef:Deze twee centiemstukken kwamen veel voor in het zuiden van het land. Zo uit het blote hoofd was de waarde van deze centiem omgerekend 0,96 cent. Boeren in het zuiden (Brabant) betaalden hun werknemers uit in deze centen en verdienden zo toch wat 'terug'. Ze bemachtigden ze dus voor 0.96 cent en gaven ze uit voor 1 cent en zo maakte men een beetje winst (0,04). Deze munten waren in die conterijen dan ook gewoon wettig betaalmiddel en om die reden vindt je ze dus ook nog regelmatig in de Brabantse grond terug.

Let wel altijd even goed op, na de onafhankelijkheid van Belgie van Nederland kwam het aanmuntproces van deze centiemstukken niet snel genoeg op gang om aan de vraag van een pasmunt te voldoen. Er waren te weinig grondstoffen (deze waren opgeraakt bij de strijd tot onafhankelijkheid) om de munten te slaan. België heeft toen heel slim Nederlandse centen herslagen met hun eigen beeltenis van de centiemstukken. Dit werd soms zo snel gedaan dat slechts een kant werd beslagen, zodat je een munt kreeg met aan een zijde het wapenschild van Nederland en aan de andere zijde de leeuw van België. Ook zijn er verschillende voorbeelden van de 2 centiemstukken waar je nog gedeeltes van de oorspronkelijk Nederlandse cent kunt zien. Leuke hebbedingetjes voor de verzamelaars met een 'leuke' geschiedenis.

Dus vindt je voor de zoveelste keer een centiemstuk? Kijk even of je nog iets van een 1 cent stuk van Nederland er in terug kunt vinden (W of kroon, etc.) je weet maar nooit.

Gr. Jeroen
ik heb het maar even opgezocht omdat ik niet van slordigheidjes houd ;)

Jouw verhaal van de Frank laat ik gemakshalve even buitenbeschouwing omdat ik het daar niet over had. Jacques Schulman schrijft in zijn boekwerk het volgende:

[quote="Jacques Schulman" 349bis blz. 112"]In België zijn na 1830 ongeveer 58 miljoen stuks Nederlandse koperen munten (Centen en halve Centen) ingehouden. De nieuwe Belgische 2 Centiemsstukken overstroomden ook ons land, waar zij voor Brabantse of Brusselse centen in omloop waren. De muntverslagen klaagden er steeds over. Men vond soms wel 50% Belgische munten onder het koper. De smokkelaars behaalden een aardig winstje daar 100 "Brusselse Centen" slechts 94½ cent kostten.
Bij Kon. Besluit van 25 julie 1834, No 23 werd een invoerverbod in ons land voor deze centen en halve centen uitgevaardigd; er was namelijk gebleken dat bij de Brusslese banken voor f650.000 aan deze munten voorhanden was, welke met een rabat van 20 á 30% in Amsterdam werden aangeboden!
Bij Kon. Besluit van 6 september 1841, No 31 werd eerstgenoemd K.B. ingetrokken. Het heeft tot 1877 geduurd, toen een bronzen pasmunt hier ingevoerd werd, voor dat de laatste Belgische stukken uit de omloop verdwenen waren.[/quote]

Ze zaten niet in rollen, maar in (loon)zakjes. De door mij opgegeven waarde moet dus zijn: 1 Twee Belgische Centiemsstuk is 0,945 Nederlandse Cent waard. Inderdaad was het dus een niet wettig betaalmiddel, maar konden de werknemers ze dus niet weigeren.

Zo is dat ook weer rechtgezet ;)

Gr. Jeroen

Terug naar “Metaaldetectie algemeen”