Gulden 1954 met extra pareltje

Koningin Juliana ☼ 1909 - † 2004
Regeerperiode: 1948 - 1980

Moderator: maarten89

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Gulden 1954 met extra pareltje

Bericht door Lumi »

Vandaag gezien op marktplaats:
Beschrijving
Het lastigste slagjaar in sublieme kwaliteit is 1954 v/d zilveren Juliana Guldens.
Een mooier exemplaar dan deze Gulden 1954 is dus vrijwel niet te vinden.

Van een kleine oplage en uitsluitend van 1954 is bekend, dat het geheime pareltje mist.
Op afbeelding 1 ziet u links een scan van een normale gulden 1954.
Rechts ziet u de scan van deze gulden, zodat u het zelf ook kunt beoordelen.
Vaste prijs bedraagt 14,95 euro voor dit zeldzame exemplaar.

Afbeelding
Dat er een "geheim" pareltje bestond voor dit soort munten was mij onbekend.....
Heeft misschien nog iemand andere info hierover?

Ludo

ps tijdens het plaatsen van dit topic is de advertentie verwijderd van marktplaats...
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Daarom vraag ik ook wel eens aan mijn bevriende handelaar wat het kenmerk is voor een echt exemplaar . Natuurlijk kan er origineel zijn zonder dit kenmerk.

Ik weet dat meer munten een pareltje missen en een ander jaar van het
zelfde type munt ergens anders weer het pareltje. Of er kan een kleintje tussen zitten zoals bij linker foto.
Het kan ook met een letter anders zijn.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik zal het even moeten nazoeken en nakijken maar mij is bekend dat er bij rijksdaalders en guldens in die tijd altijd een extra pareltje tussen de parels zat. Hiermee kan je het jaartal ook nalopen.

Bij een munt van 1958 zou het pareltje tussen de 7de en 8ste parel zitten, bij 1956 tussen de 5de en 6de parel etc.

Helaas ben ik nu niet thuis, anders had ik het direct even nagekeken. Weet ook niet bij welke jaren dit het geval is, maar sowieso bij meerdere jaartallen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Ik weet dat meer munten een pareltje missen en een ander jaar van het
zelfde type munt ergens anders weer het pareltje. Of er kan een kleintje tussen zitten zoals bij linker foto.
Het kan ook met een letter anders zijn.
Ik zal het even moeten nazoeken en nakijken maar mij is bekend dat er bij rijksdaalders en guldens in die tijd altijd een extra pareltje tussen de parels zat. Hiermee kan je het jaartal ook nalopen.

Bij een munt van 1958 zou het pareltje tussen de 7de en 8ste parel zitten, bij 1956 tussen de 5de en 6de parel etc.
Staan deze "extraatjes" op munten ergens beschreven, catalogus of zo? Of zijn het weetjes die je weet of niet weet?

Ludo
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Volgens mij zijn dat weetjes, wellicht dat er een catalogus is waarin zoiets vermeldt staat, maar ik ken hem niet. Ik zal het allemaal even uitzoeken.

Het is mij ook ooit verteld en toen heb ik het ook gezien. Weet in ieder geval ook aan wie ik het nog na kan vragen ;)

To be continued...

Gr. Jeroen
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Het lijkt mij niet dat er een catalogus voor is, maar er zijn mensen die dit allemaal uitgezocht hebben!
Bij de rijksdaalders zitten wel bepaalde 'muntcodes' op....
Collectcoins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Nooit geweten van de parels!

Zal het hier eens nakijken hoe het bij die van mij zit.
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Ik ben hier ook om te leren, dus.....

Ludo
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Lumi schreef:
Ik ben hier ook om te leren, dus.....

Ludo
Dit soort dingen met parels e.d. worden normaal alleen onder de muntenbedrijven en vertrouwde verzamelaars gebracht, daarom is het jammer dat iemand op marktplaats dit soort dingen erop zet, vind ik!
Het maakt het bijv. voor een vervalser ook weer makkelijker om iets perfect na te maken :wink: :D
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Hallo,

Daar ben ik met mijn bevindingen.

Als eerste heb ik even gekeken naar mijn losse guldens van Juliana die ik hier nog in een bakje had liggen.

Zoals ik al schreef zitten er inderdaad een extra parel in de parelrand verborgen. Met een loep is deze goed te zien. Ga vanaf het kruisje, wat bovenop het kroontje van het wapen staat, iedere parel bekijken. Doe dit met de klok mee.

vanaf dat gedeelte klopt mijn verhaal gelukkig. Echter kun je het jaartal niet direct herleiden met deze parels. Bij de gulden van 1955 zit de extra parel namelijk tussen het eerste en tweede parel na het kroontje. Bij die van 1956 zit hij tussen de tweede en derde. etc. etc. Toch is het vrij logisch. De eerste zilveren gulden na de 2de wereldoorlog is draagt het jaartal 1954. Bij deze zit de extra parel recht boven het kruisje. dus tussen de 1ste en tweede parel. Zoals ook op de foto van Ludo te zien is. De extra parel van elk slagjaar schuift dus ieder jaar 1 positie op.

Alvast mijn excuses voor de slechte scans. Hopelijk zien jullie wel wat ik bedoel (pijlen wijzen de extra parel aan)

Afbeelding
Afbeelding

Bij de rijksdaalders van Juliana is dit bovenstaande verhaal precies hetzelfde.

Er is dus wel degelijk iets speciaals aan deze gulden Ludo want de gulden van 1954 zou de extra parel dus recht boven het kruisje moeten hebben. In dit geval is dat niet zo. Ik heb flink gezocht maar kan niets vinden over guldens uit 1954 die de parel zouden missen... Dat er een andere stempel is gemaakt zonder deze extra parel zou in mijn toch na 55 jaar wél bekend moeten zijn. Maar goed ik weet meer niet, dan wel ;)

Mocht deze gulden in FDC kwaliteit zijn, want dat is in mijn ogen 'subliem', dan is €14,95 sowieso niet duur, met of zonder extra pareltje.

Hier de link naar de Marktplaatsadvertentie ► http://link.marktplaats.nl/305713896

Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 19 dec 2009, 14:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

@Jeffrey, deze extra pareltjes zijn nooit een groot geheim geweest en waren onder grote groepen verzamelaars bekend. Wij, de nieuwe generatie verzamelaars, moeten het schijnbaar weer herontdekken. Ik heb het juist wel op het forum gezet omdat ik via Google ook niets terug kon vinden over deze extra pareltjes. Deze informatie is dus niet op andere fora of websites te vinden. Hopelijk onderscheiden wij ons, met deze informatie, van de andere fora. ;) Ik zat er namelijk ook aan te denken om de controle kenmerken van de rijksdaalders 1932 en 1938 hier te plaatsen. Dit om forumleden te behouden voor een dure miskoop.

Gr. Jeroen
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Jeroen, wil je soms nog meer goede vervalsingen op de markt hebben?

:(
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Ik neem aan dat de eerste gulden van het type 1954 wel eens een flink aantal zonder dit pareltje kan hebben.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

rtholen schreef:Jeroen, wil je soms nog meer goede vervalsingen op de markt hebben? :(
Ik denk dat deze angst geheel onterecht is. Integendeel zelfs.

Nogmaals, deze extra pareltjes zijn zeer zeker geen geheim. Het merendeel van de verzamelaars kent deze extra pareltjes. DE KNM heeft hier destijds volgens mij ook geen geheim van gemaakt. Het verwijderen van het extra pareltje moet zichtbaar zijn, daar ben ik van overtuigd. Daarnaast zijn de guldens en rijksdaalders uit de Juliana periode niet van dergelijke waarde dat men ze zal gaan vervalsen. Daarbij zullen deze lieden dit forum niet nodig hebben om aan extra informatie te komen, ze zullen beter op de hoogte zijn van al deze kenmerken dan wij allemaal bij elkaar ;)

De rijksdaalders 1932 en 1938 'grof haar' hebben ook dergelijke kenmerken waardoor men ze kan herkennen als NIET vals. Ik zie er dan ook alleen maar een groot voordeel in, dat men ergens kan terugvinden hoe ze een valse van een echte kunnen onderscheiden. En tsja, waarom zou dat niet hier op het forum kunnen?

Voor mij is het duidelijk. Als er niets bekend is over een gulden 1954 ZONDER extra pareltje dan zal ik hem niet kopen. Een dergelijke variant zou na zo veel jaar toch echt wel bekend moeten zijn onder de groep verzamelaars. De prijs van €14,95 voor een FDC exemplaar is gelijk aan die van een normale, wat ik wel vreemd vind van een 'kleine oplage'...

Kortom ik denk niet dat het bespreken en tonen hier op het forum vervalsers zal activeren. Het belangrijkste is dat men bekend wordt met dergelijke kenmerken zodat hij/zij geen rijksdaalder uit 1938 koopt voor €260,- welke eigenlijk een omgebouwde rijksdaalder uit 1933 zou zijn met een waarde van om en nabij een €20,-... Of in dit geval een 'speciale' gulden uit 1954 zonder extra pareltje.

Maar goed misschien zit ik er helemaal naast, maar dan hoor ik graag de argumenten en plaats ik het niet. Toch zou dit de functie van het forum wel ontkrachtigen, want hier is immers een forum voor.

Gr. Jeroen
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Munthunter schreef:
rtholen schreef:Jeroen, wil je soms nog meer goede vervalsingen op de markt hebben? :(
Ik denk dat deze angst geheel onterecht is. Integendeel zelfs.

Nogmaals, deze extra pareltjes zijn zeer zeker geen geheim. Het merendeel van de verzamelaars kent deze extra pareltjes. DE KNM heeft hier destijds volgens mij ook geen geheim van gemaakt. Het verwijderen van het extra pareltje moet zichtbaar zijn, daar ben ik van overtuigd. Daarnaast zijn de guldens en rijksdaalders uit de Juliana periode niet van dergelijke waarde dat men ze zal gaan vervalsen. Daarbij zullen deze lieden dit forum niet nodig hebben om aan extra informatie te komen, ze zullen beter op de hoogte zijn van al deze kenmerken dan wij allemaal bij elkaar ;)

De rijksdaalders 1932 en 1938 'grof haar' hebben ook dergelijke kenmerken waardoor men ze kan herkennen als NIET vals. Ik zie er dan ook alleen maar een groot voordeel in, dat men ergens kan terugvinden hoe ze een valse van een echte kunnen onderscheiden. En tsja, waarom zou dat niet hier op het forum kunnen?

Voor mij is het duidelijk. Als er niets bekend is over een gulden 1954 ZONDER extra pareltje dan zal ik hem niet kopen. Een dergelijke variant zou na zo veel jaar toch echt wel bekend moeten zijn onder de groep verzamelaars. De prijs van €14,95 voor een FDC exemplaar is gelijk aan die van een normale, wat ik wel vreemd vind van een 'kleine oplage'...

Kortom ik denk niet dat het bespreken en tonen hier op het forum vervalsers zal activeren. Het belangrijkste is dat men bekend wordt met dergelijke kenmerken zodat hij/zij geen rijksdaalder uit 1938 koopt voor €260,- welke eigenlijk een omgebouwde rijksdaalder uit 1933 zou zijn met een waarde van om en nabij een €20,-... Of in dit geval een 'speciale' gulden uit 1954 zonder extra pareltje.

Maar goed misschien zit ik er helemaal naast, maar dan hoor ik graag de argumenten en plaats ik het niet. Toch zou dit de functie van het forum wel ontkrachtigen, want hier is immers een forum voor.

Gr. Jeroen
Mijn mening hierin is dat van de "gangbare" jaren, zoals de zilveren guldens en rijksdaalders van Juliana, er geen geheim van hoeft te worden gemaakt. Lijkt me niet dat dit aanzet tot (extra) vervalsingen.
Van de rijksdaalders waarover Jeroen het heeft zou ik in kunnen komen dat er mensen zijn die liever niet zien dat dit openbaar wordt gemaakt. Echter blijft men dit doen dan zal deze kennis ooit eens verloren gaan wat ook niet bevorderlijk is. Er zitten dus 2 kanten aan...

Op een ander forum is ook ooit eens een discussie geweest hierover en dan met name over een gulden 1944 "doorloper", deze zou ook een "geheim" kenmerk hebben. Dat was toen bij 2 mensen bekend die het op het forum toen ook niet vermeld hebben, ondanks herhaaldelijk "gebedel" van andere forumleden. Mijn mening: hun goed recht.

Misschien een optie om de kenmerken van de zilveren guldens en rijksdaalders van Juliana te vermelden en de kenmerken van de schaarsere munten niet te vermelden om het niet bekend te maken bij het grote publiek. Indien er leden zijn die de kenmerken wel weten en dit willen delen kunnen dit altijd nog doen via een PB aan de mensen die het graag willen weten. En dan alleen aan de mensen die hier ook serieus aanwezig zijn op het forum.
Ik heb in ieder geval interesse.

Ludo
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

De kenmerken zijn al lang bekent , bij mij in de groep weten ze daar
wel van. Zelf kijk ik niet naar het kenmerk er zijn ook wel andere zaken
waar je op kan letten.
Raar is als je vaak echt twijfels hebt dit nog vaak corekt is ook.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Het is verstandiger om geen slapende honden wakker te maken. Het verleden heeft meermaals aangetoont, dat dit vragen is om problemen.

Natuurlijk is dit bij Juliana munten niet relevant, ook al bestaan zelfs daar diverse vervalsingen van.

Er zijn genoeg verzamelaars, die het absoluut niet apprecieren wanneer je tot een dergelijke publicatie over gaat.
Een beter idee, naar mijn mening, is geinteresseerden inlichten per PB.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Daar hebben jullie een punt. Omdat ik, gezien de jonge leeftijd van, het forum de zichtbaarheid van alle rubrieken nog open heb staan, kan iedereen de topics en berichten lezen. Dit houdt dus in dat ook NIET leden kunnen lezen, de zogenaamde gasten.

Ik twijfel er aan om het forum af te sluiten voor gasten. Dit heeft namelijk ook enkele nadelen. Een geïnteresseerde komt graag eerst even kijken voordat hij of zij zich registreert. Kan hij dat niet dan zal hij of zij zich minder snel aanmelden. Men ziet toch eerst graag even wat er te vinden is. Een nog groter argument om het niet te doen is het feit dat de zoekrobots van zoekmachines als Google, Yahoo, etc. minder snel op de site kunnen komen. Kortom als iemand nu iets zoekt over bijvoorbeeld 2 Euromunten en de zoekterm invoert op Google, krijgt hij ongetwijfelt een aantal links naar ons forum. Als alles potdicht zit is dat niet meer mogelijk.

De keerzijde van dit verhaal is ook weer dat men zonder registreren iets kan lezen en zich ook niet aan hoeft te melden.

Voor een groot en actief forum is dat niet zo'n probleem, zij hebben voldoende leden, topics en berichten om nieuwe leden te trekken die zich direct aanmelden.

Ik zal dit eens in een Poll zetten zodat de leden zich uit kunnen spreken over de vrije toegang op het forum. Is dat iets?

Om weer even terug te komen op het topic. Ik denk dat rtholen en Ludo een goed alternatief aandragen. De kenmerken per persoonlijk bericht aanleveren voorkomt dat al deze informatie vrij toegankelijk is. Aan ons (de leden) natuurlijk wel de taak om te kijken of het lid die er om vraagt niet alleen zichzelf heeft geregistreerd om deze informatie te achterhalen.

Daarbij zou ik het wel minder leuk vinden als de informatie weer wordt doorgespeeld op andere fora, oftewel dat men het hier komt halen en het daarna op een ander fora plaatst.... Want dat gebeurd ook :D

Ik wacht met het plaatsen van de rijksdaalders, hoewel ik juist daar de geheimzinnigheid wil doorbreken. Het feit dat er gevaarlijke vervalsingen bestaan die veelvuldig worden aangeboden, lijkt mij een goede reden om de kenmerken aan de eerlijke verzamelaar bekend te maken. Deze medaille heeft namelijk twee kanten. Je geeft de informatie bloot, zodat vervalsers weten hoe het werkt. Daarnaast zullen verzamelaars beter kunnen zien wanneer het om een vervalsing gaat, dus heft dit de nut van het vervalsen weer op. Hmmm... Maar goed ik zei het al, de vervalser die het voor elkaar krijgt om een rijksdaalder 1933 om te bouwen naar een rijksdaalder 1938 heeft deze informatie echt niet nodig, hij/zij is perfect op de hoogte van alle kenmerken. De leek die het wil proberen zal enkel een rijksdaalder 1933 verprutsen.

Gr. Jeroen
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Ik twijfel er aan om het forum af te sluiten voor gasten. Dit heeft namelijk ook enkele nadelen. Een geïnteresseerde komt graag eerst even kijken voordat hij of zij zich registreert. Kan hij dat niet dan zal hij of zij zich minder snel aanmelden. Men ziet toch eerst graag even wat er te vinden is. Een nog groter argument om het niet te doen is het feit dat de zoekrobots van zoekmachines als Google, Yahoo, etc. minder snel op de site kunnen komen. Kortom als iemand nu iets zoekt over bijvoorbeeld 2 Euromunten en de zoekterm invoert op Google, krijgt hij ongetwijfelt een aantal links naar ons forum. Als alles potdicht zit is dat niet meer mogelijk.
Afsluiten voor gasten moet je zeker niet doen, dat komt het forum niet ten goede zoals je zelf al zegt!
Om weer even terug te komen op het topic. Ik denk dat rtholen en Ludo een goed alternatief aandragen. De kenmerken per persoonlijk bericht aanleveren voorkomt dat al deze informatie vrij toegankelijk is. Aan ons (de leden) natuurlijk wel de taak om te kijken of het lid die er om vraagt niet alleen zichzelf heeft geregistreerd om deze informatie te achterhalen.

Daarbij zou ik het wel minder leuk vinden als de informatie weer wordt doorgespeeld op andere fora, oftewel dat men het hier komt halen en het daarna op een ander fora plaatst.... Want dat gebeurd ook
Indien deze info per PB wordt doorgegeven is het zaak om inderdaad eerst te kijken wie het vraagt, daarbij telt ook dat dit topic nu actueel is en misschien over een maandje alweer is vergeten, dus de nu actieve leden zullen niets verkeerd doen (toch?) met de info. Latere aanmeldingen moeten zeer kritisch bekeken worden!
En de gegeven info mag inderdaad niet gebruikt worden voor publicatie waar dan ook!!

Ludo
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Laat maar gewoon rusten en doe het niet via het forum.
Onder goede bekende houden .
Natuurlijk weten de mensen die echt fout willen wel de weg en weten wel
waar ze aan zouden moeten denken.
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Munthunter schreef:@Jeffrey, deze extra pareltjes zijn nooit een groot geheim geweest en waren onder grote groepen verzamelaars bekend. Wij, de nieuwe generatie verzamelaars, moeten het schijnbaar weer herontdekken. Ik heb het juist wel op het forum gezet omdat ik via Google ook niets terug kon vinden over deze extra pareltjes. Deze informatie is dus niet op andere fora of websites te vinden. Hopelijk onderscheiden wij ons, met deze informatie, van de andere fora. ;) Ik zat er namelijk ook aan te denken om de controle kenmerken van de rijksdaalders 1932 en 1938 hier te plaatsen. Dit om forumleden te behouden voor een dure miskoop.

Gr. Jeroen
Er zijn genoeg mensen die dit soort dingetjes niet weten! Ik snap ook wel dat je de mensen wilt behouden voor een dure miskoop maar licht ze dan in ieder geval in via een PB of iets dergelijks....
JHG Coins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JHG Coins »

jeffelz schreef:
Munthunter schreef:@Jeffrey, deze extra pareltjes zijn nooit een groot geheim geweest en waren onder grote groepen verzamelaars bekend. Wij, de nieuwe generatie verzamelaars, moeten het schijnbaar weer herontdekken. Ik heb het juist wel op het forum gezet omdat ik via Google ook niets terug kon vinden over deze extra pareltjes. Deze informatie is dus niet op andere fora of websites te vinden. Hopelijk onderscheiden wij ons, met deze informatie, van de andere fora. ;) Ik zat er namelijk ook aan te denken om de controle kenmerken van de rijksdaalders 1932 en 1938 hier te plaatsen. Dit om forumleden te behouden voor een dure miskoop.

Gr. Jeroen
Er zijn genoeg mensen die dit soort dingetjes niet weten! Ik snap ook wel dat je de mensen wilt behouden voor een dure miskoop maar licht ze dan in ieder geval in via een PB of iets dergelijks....
mensen zoals ik! :)
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Tasu schreef:
jeffelz schreef:

Gr. Jeroen
mensen zoals ik! :)
Nee en daarom moeten ze het via de PB uit gaan leggen :D
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Het zou goed kunnen een topic voor actieve leden dat is niet verkeerd.
Hoeft maar weinig te zijn, het kan zijn dat je wat wilt laten zien wat niet
zo maar iedereen hoeft te weten maar bv een bekende groep op het forum.
Je zou ook altijd nog kunnen mailen/pb of aan de chat. Je kunt iemand of
meerdere personen vragen om een chat , bepaalde tijd/dag.

er zijn wel wat mogelijkheden.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Leuke munt hoor :D Wist niet bestaan! Gefeliciteerd er mee :D

Gr.

Maarten

Terug naar “Koningin Juliana”