Meshoes met wat voor een munten?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Meshoes met wat voor een munten?

Bericht door Richardddd »

Hallo,

Wie kan mij verder helpen?

Ik vond weer mijn spullen van mijn oom die tot voor een jaar of 15 geleden excursies deed diep in Jungle in diverse landen, hij ruilde westerse spullen voor blaaspijpen, pijl & bogen en bijvoorbeeld dit met mes met bij behordende hoes. Omdat ik het niet meer kan vragen aan mijn oom, vraag ik of jullie enig idee hebben waar deze muntjes vandaan komen. Het enigste wat ik nog weet is dat hij deze mes met hoes voor een horloge moest ruilen.

Ik hoor graag van jullie!

Mvg, Richard.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lotus07
Superlid
Superlid

Re: Meshoes met wat voor een munten?

Bericht door Lotus07 »

Dit zijn muntjes uit Nepal.
Zie voor meer informatie:
http://en.numista.com/catalogue/nepal-1.html

Grt, Lotus07
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

HEt is een mes uit Brits India, een khandjar, welke veel gedragen worden door Sikhs en Ghurka-militairen. DE Nepalese munten welke een huwelijk vormen met de schede zijn een intrigerend geheel.
Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd »

grivnagozer schreef:HEt is een mes uit Brits India, een khandjar, welke veel gedragen worden door Sikhs en Ghurka-militairen. DE Nepalese munten welke een huwelijk vormen met de schede zijn een intrigerend geheel.

Bedankt, ik had hier nooit achter gekomen. Het enigste wat ik nog weet was dat mijn oom deze mes moest ruilen tegen zijn horloge en dat het van een stam was, uit nepal dus, diep uit de jungle.

Gr, Richard
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Om de opmars van de Japanners te stuiten in Zuid China, hetgeen Manchukuo (Mandsoerije), werd in Nepal vanaf 1928 een Brits regiment Ghurka's en Sikhs ingezet op verzoek van de Nepalese koning. Door de vasthoudendheid van deze soldaten is het Japan nooit gelukt om India te bezetten. De Ghurka's zien we vanaf 1944 weer terug in Nederlands Indie, alwaar zij samen met de Japanners ervoor moeten zorgen dat de Nederlandse vrouwen en kinderen op Java niet vallen onder de krissen en speren van de Pemoeda's, doch dat ze per militaire truck zo snel mogelijk naar de havenstad Soerabaja worden vervoerd om ingescheept te worden naar Nederland. HEt merendeel der gerepatrieerde Nederlanders had Soerabaja nooit bereikt zonder de krijgshaftige Ghurka's. De Ghurka's zijn de enige Sikh-stam die in hedendaags India nog met hun bewapening vrij mag rondlopen, of dat nu bij de tempel in Amritsar is danwel in de gangen van het Parlementsgebouw in Mumbay.

Terug naar “Wereldmunten”