Andorra 2014

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: Andorra 2014

Bericht door llinde »

eurofreak schreef:Ook volgens de spaanse handelaar houd Andorra expres de BU setten tegen om de prijs op te drijven, er zouden er nog maar 10.000 van de 70.000 verdeeld zijn, waar of niet???
Gezien de prijzen en wat ik van diverse kanten hoor zal dit wel waar zijn, 70.000 plus nog eens 70.000 bewonersets is simpelweg veel te veel om prijzen flink boven de 100 euro te rechtvaardigen, hoewel ze in Andorra zelf veel goedkoper worden aangeboden.
70.000 bewonersets lijkt ook veel te veel voor een land met nog geen 80.000 inwoners, van baby tot bejaarde....
Maar er is ook maar één reden te bedenken waarom Andorra eigen euro's heeft, namelijk verdienen aan verzamelaars, verder hebben ze er immers helemaal niets aan. Voorheen hadden ze immers ook geen eigen pesetas of francs, dus waarom nu wel euro's.

Luit
MikeGSM Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door MikeGSM »

llinde schreef:Sommige mensen zijn echt volledig gestoord...
Er is geen officiële coincard Andorra....
Ik heb nog wel een paar van die 2 euromunten liggen, misschien ook maar in een kaartje stoppen en verkopen?

Kreeg trouwens vandaag de Andorra 2014 BU binnen van een Spaans ruilcontact en het viel mij op dat alle munten er zo ongeveer verschillend in zitten, geen enkele recht.
Hebben anderen ook deze ervaring?

Luit
Zelfde ervaring...
Ze nemen het blijkbaar niet zo serieus daar :lach:
Altijd opzoek naar munten en biljetten van Thailand, Laos, Cambodja en nu ook Birma/Mayamar
Kako Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Kako »

$_57.JPG
En wat vinden jullie hiervan, is dit dan wel een echte uitgave van Andorra, lijkt mij niet, maar wie het vertellen kan mag het van mij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Wat mij betreft maar één woord: BAGGER!!!

Allereerst zitten er behandelde munten in waardoor het geen munten meer zijn maar medailles, dus vanuit numismatisch standpunt waarde nul komma nul.
En natuurlijk is het geen echte uitgifte van Andorra, Duits is daar echt niet de nummer één taal........

Luit
Kako Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Kako »

llinde schreef:Wat mij betreft maar één woord: BAGGER!!!

Allereerst zitten er behandelde munten in waardoor het geen munten meer zijn maar medailles, dus vanuit numismatisch standpunt waarde nul komma nul.
En natuurlijk is het geen echte uitgifte van Andorra, Duits is daar echt niet de nummer één taal........

Luit
Dat dacht ik dus ook al. Op de achterzijde zit zogenaamd het certificaat van echtheid waarop staat dat de munten uit 2015 komen, de voorkant laat munten uit 2014 zien. idd bagger, maar ben blij met je reactie dat neemt in ieder geval alle twijfel weg. Zie ebay,
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

is een typisch 'het Nederlandsche Muntenhuis' gevalletje. kun je beter de losse munten kopen en netjes in munthouders stoppen!
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Collectcoins schreef:is een typisch 'het Nederlandsche Muntenhuis' gevalletje. kun je beter de losse munten kopen en netjes in munthouders stoppen!
Hiermee suggereer je nog dat het (verschillende) munten zijn, maar het is volgens mij 4 x dezelfde munt zodanig bewerkt dat het geen munt meer is....

Luit
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Dat was in mijn eerste oogopslag ook het idee, dat het van elk type munt 1 was(1,2,5ct & 10,20,50ct & 1 euro & 2 euro) maar het zijn inderdaad 4 x de 2 euromunt. En elk vergalt tot een soort kunstprojectje... :eeeh: :problem:

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
autron
Lid
Lid

Bericht door autron »

euromunter schreef:
llinde schreef:
euromunter schreef:Wat ik me afvraag is hoe er UNC setjes kunnen worden samen gesteld als de munten gemengd worden mer gecirculeerde munten en ook nog eens niet gelijktijdig én in twee landen in de omloop komen.
Ik weet nog niet helemaal hoe dit in zijn werk gaat, maar het feit is dat diverse Spaanse contacten van mij deze UNC setjes van 5 cent tot 2 euro aanbieden voor bedragen zo rond de 20-25 euro. Ze zouden rechtstreeks uit de Spaanse rollen en zakjes komen.

Luit
De munten komen uit gemixte UNC-rollen. In de rollen van de 2 euro 2014 Dubbelportret en de 2 euro 2015 met de nieuwe koning zitten ook 2 euromunten van Andorra met jaartal 2014. De 5 eurocent - 1 euro zitten in de UNC-rollen van de munten van Spanje met jaartal 2015.

Alle tot dusver uitgebrachte munten van Andorra zijn geslagen in Spanje. De 1 en 2 eurocent zullen met een maximum aantal van 60.000 stuks in de circulatie verschijnen.

Groeten Paul
Van dat Andorra snap ik ook niks meer van.
Zijn alle munten voor circulatie uitgegeven?
In mijn catalogus staat dat er van de 1 en 2 cent 1 miljoen gedrukt zijn.
Lijkt mij dus niet zo duur dan, waarom worden ze los alleen maar per 6 uitgebracht?
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

autron schreef:In mijn catalogus staat dat er van de 1 en 2 cent 1 miljoen gedrukt zijn.
Ik vermoed dat jij dan niet zo'n goede catalogus hebt, de informatie van Paul die jij hierboven citeert komt overeen met de officiële informatie uit Andorra

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

autron schreef:In mijn catalogus staat dat er van de 1 en 2 cent 1 miljoen gedrukt zijn.
Ik vermoed dat jij dan niet zo'n goede catalogus hebt, de informatie van Paul die jij hierboven citeert komt overeen met de officiële informatie uit Andorra

Luit

P.S. Een catalogus die aangeeft dat munten gedrukt worden in plaats van geslagen zou ik niet vertrouwen :knipoog:
autron
Lid
Lid

Bericht door autron »

De leuchtturm uit Duitsland editie 2015, viel mij al op dat de vertaling niet al te best was.
Volgens deze catalogus was de oplages:
1 cent: 1.000.000
2 cent: 1.000.000
5 cent: 1.000.000
10 cent: 1.000.000
20 cent: 1.000.000
50 cent: 500.000
1 euro: 580.000
2 euro: 400.000

Kan iemand mij dit corrigeren en een goede tip geven voor een nieuwe catalogus?
Dus maar 60.000 munten voor circulatie?
Terwijl er 70.000 bu sets zijn? :?:
Voor 80.000 inwoners?
Volgens de KNM zijn de 1 en 2 cent uitsluitend verkrijgbaar in de BU sets.
Iedereen roept maar wat en doet maar, wat ik ben blij dat hier echte doorgeleerde eurofielen zijn.
Als leek begrijp ik hier helemaal niks van, ik zou zeggen van Andorra, stoppen met de euro's, geen nieuwe Andorra munten a.u.b.
keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser »

Voor zover ik weet maximaal 200.000 stuks:

70.000 in BU set
70.000 in starterkit/inwonerset
60.000 voor circulatie geslagen (mix in rollen met Spaanse munten) maar deze heb ik nog nergens te koop gezien

Groet, Kees
autron
Lid
Lid

Bericht door autron »

Kees, ik heb al twee bu sets gezien, maar het kan ook zijn dat die doorgenummerd wordt.
Dan zal het wel kloppen.
Op ebay staan ze voor meer dan 130 euro.
keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser »

Van de BU set zijn er maximaal 70.000 van geproduceerd, dit staat ook op de achterzijde dacht ik!

Groet, Kees
autron
Lid
Lid

Bericht door autron »

Ja, maar ik bedoelde die andere bu set, met die blauwe randen boven en onder.
keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser »

Mocht je deze bedoelen, dat is een ontwerp foto van de BU set, toen deze nog niet was uitgegeven. Er is maar 1 originele BU set uitgegeven.

Groet Kees
eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak »

En dit is de inwonerskit, al de rest dat je tegenkomt is eigen maak.
Zo ook de coincard met de 2 euro koersmunt in, is ook niet door Andorra zelf uitgegeven

mvg luc
groetjes Luc
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

autron schreef: en een goede tip geven voor een nieuwe catalogus?

of

Beide zijn duidelijk duurder als de catalogus van Leuchtturm, maar ook veel beter.

Luit
keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser »

De starterkit van Andorra 2014 staat nu op veiling, een inhoud van 22 munten met een waarde van €6,78. Uitgave voor hooggeplaatste persoonlijkheden staat er bij?
Dat ze de speciale 2 euro 2014 maar eens gaan uitgeven :lach:

Link naar de veilig:
http://www.ebay.de/itm/Starterkit-Andor ... 2056629901

Groet Kees
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

keeser schreef:Uitgave voor hooggeplaatste persoonlijkheden staat er bij?
Lijkt mij eigenlijk ook niet echt logisch, wat moet een hooggeplaatste persoon nu met een simpel zakje met een paar euro aan munten? :shock:

Verder valt mij op dat er echt helemaal niets op staat waar aan te herkennen is wie dit uitgeeft....
eurofreak België
Donateur
Donateur

Bericht door eurofreak »

Is de zoveelste die goed gelovige mensen probeert te verleiden om iets te kopen wat niet officieel is volgens mij

mg luc
groetjes Luc
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

Onderaan het zakje kan je duidelijk zie van wie het komt :lol:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

eurocoinsfun schreef:Onderaan het zakje kan je duidelijk zie van wie het komt :lol:
maar dat staat niet op het zakje zelf.....
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Wat betreft de losse 1 en 2 eurocenten zijn de verzamelaars wel flink genaaid. Of je moet de mazzel hebben dat je via een ruilcontact aan deze muntjes kunt komen. Ik heb de BU-set voor een redelijke prijs aan kunnen schaffen, naar mijn mening nog veel te duur. Maar als ik nu naar de losse 1 en 2 eurocenten kijk, wat een slechte zaak eigenlijk.

En de 2 euro herdenkingsmunt...? Behalve die ene gecirculeerde die is gemeld... 2016 komt er al aan. Misschien krijgen we in 2017 de 2 euro herdenkingsmunten van Andorra van 2014, 2015 en 2016 wel in een speciale verzamelaarsbox.

Voor de verzamelaars, naar mijn mening, totaal geen toegevoegde waarde dit ministaatje.

groeten Paul

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”