Vraagje denari

Plaats hier berichten over Romeinse munten

Moderator: George_III

Joost89

Vraagje denari

Bericht door Joost89 »

Hallo,

Ik heb de afgelopen tijd van mijn verjaardagscenten wat muntjes gekocht. Sinds ik mijn eerste denarius in de hand had was ik meteen verkocht. Dit was er een van Augustus, zelf gevonden met de metaaldetector.

Nou zijn de meeste munten mooi maar in 1 lotje zaten 5 sterk vervuilde denari. 1 hiervan is netjes schoon maar 4 stuks krijg ik niet beter dan onderstaande foto's. Dan gaat het voornamelijk om de achterkant. Ik vermoed dat deze munten aan elkaar zijn gevonden want 2 muntjes vertoonden sporen zilveren van een andere zilverenmunt (aangekoekt). + een koek van koper en roest. Nu ben ik al een aardig tijdje bezig met de schoonmaak en 3 pakjes sate prikkers verder maar mooier als dit wordt het niet. Nu mijn vraag of deze oranje roest kleur uit de munt te halen is..het lijkt echt in de munt te zitten. Offff... zou ik hier te maken hebben met nepperts?

Als iemand weet welke denari dit zijn dan hoor ik dit ook graag.

Lb: 3.09gr-19mm
Rb: 3.49gr-19mm
Lo: 3.24gr-18mm
Ro: 2.66gr-19mm

Afbeelding
Afbeelding

Groet Joost
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Vraagje denari

Bericht door Munthunter »

Even een kleine tip om de koeklaag zacht te krijgen. Smeer hem vol met zuurvrije Vaseline (de normale) Flink dik en keg hem dan enige dagen/weken op een radiator. Na een tijdje wachten is de laag week geworden en kun je hem er makkelijker af krijgen.

Afbeelding

Maarrrr ket op, poets munten niet totdat ze glimmen, zeker deze munten verliezen veel van hun waarde (verzamelwaarde én financiële waarde) Als ze glimmen als de goudentanden van Kleine Viezerik (de rapper)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Joost89

Bericht door Joost89 »

bedankt voor je reactie, die vaseline heb ik staan.
Is er een kans dat de rooie gloed er uit komt?
Mijn munten hoeven/mogen zeker niet blinken, daar heb je armbanden voor :D
Gezien het voor en na resultaat zijn ze er 80% op vooruit gegaan.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Die gloed weet ik niet, is altijd lastig te zeggen.

Dus even insmeren en geduld hebben. ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Op het eerste gezicht Caracalla linksboven, rechtsboven , linksonder en rechtsonder Antoninus Pius
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Rechtsboven Severus Alexander.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

linksonder vermoedelijk Uranius Antoninus (253-254). Daar zijn alleen aurei bekend van (=goud).. ik vermoedt dat deze Romeinsogende munten in de 17e eeuw zijn vervaardigd, want er bestonden toen nog geen metaaldetectors, en de vraag was groter dan het aanbod, en zodoende werd er aardig bijverdiend met vervaardiging op bestelling van keizersmunten in plaatsen als Venetië en Genua. Meer expertise over de echtheid hiervan is te vinden op www.muntenbodemvondsten.nl .
michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 »

grivnagozer schreef:linksonder vermoedelijk Uranius Antoninus (253-254). Daar zijn alleen aurei bekend van (=goud).. ik vermoedt dat deze Romeinsogende munten in de 17e eeuw zijn vervaardigd, want er bestonden toen nog geen metaaldetectors, en de vraag was groter dan het aanbod, en zodoende werd er aardig bijverdiend met vervaardiging op bestelling van keizersmunten in plaatsen als Venetië en Genua. Meer expertise over de echtheid hiervan is te vinden op http://www.muntenbodemvondsten.nl .
Nee, ik denk niet dat dit er een is van Uranius Antoninus. Ik meen IMP CAES M AVR ANTONINVS te lezen, en kom ik op een Caracalla. Ik zal morgen verder zoeken naar een gelijkende.
Waren de denarii niet verdwenen na Gordianus III, of Phillipus I?
Joost89

Bericht door Joost89 »

Bedankt voor de reacties. Ik lees graag wat er nog gezegd gaat worden. Hoop niet dat het 17e eeuwse namaak is maar dan weet ik ook meteen dat ik deze apart moet houden.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=63&t=2968

De Kruiswegen is de handleiding voor de geschiedenis van de munten in het Romeinse Rijk, en alle keizertjes staan er in.. :lollig:
matthijs11 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door matthijs11 »

Joost89 schreef:Is er een kans dat de rooie gloed er uit komt?
Mijn munten hoeven/mogen zeker niet blinken, daar heb je armbanden voor :D
Gezien het voor en na resultaat zijn ze er 80% op vooruit gegaan.
Zelf zie ik dit ook nog wel eens bij zilveren muntjes die ik met de detector vind. Die rode gloed zie je eigenlijk alleen maar bij muntjes die een lager zilver gehalte hebben. Het lijk wel of er wat koper vanuit de legering naar de oppervlakte is getrokken. En tja deze (latere) denari bestaan niet uit het zuiverste zilver....

Wat ik zelf nog wel eens doe, als het een munt van weinig waarde betreft, is hem een nachtje laten liggen in een citroenzuuroplossing en vervolgens afborstelen, of nogmaals met een houten tandenstoker/sateprikker bewerken.(let op niet gaan poetsen!) Resultaat is een niet glimmend muntje echter zonder enige patina. Vervolgens kan weer een egale patina worden aangebracht door de munt een paar seconden in een oplossing van wat kopersulfaat met een beetje zout te laten verblijven. Tussen de diverse stappen echter wel goed spoelen, en na afloop een dagje in demiwater laten staan. !!!Bedenk echter voordat je dit doet dat je er een munt ook compleet mee kan verprutsen!!!!!

Het kan ook nooit kwaad een (vondst)munt na een behandeling een tijdje te laten liggen. Als je dan na een maand nog steeds vind dat er iets aan moet gebeuren kan dat altijd nog. Door te snel een munt schoon te willen hebben heb ik in het verleden ook wel eens het een en ander verprutst........ :(
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Welkom op het forum. Een bodemvondst is geen unc, en de structuur van zilver als metaalkern is anders bij een munt die in de grond heeft gezeten dan bij de nieuwe zilveren 5 euromunt. Ik laat mijn munten altijd herkenbaar achter, en daarmee wil ik zeggen dat details wel herkenbaar moeten zijn, maar dat je antieke munten NOOIT in en in moet schoonmaken.

De patina verraadt namelijk 3 dingen: grondlaag waarin deze is gevonden (gierput versus koraal is een heel verschil), natuurlijke garantie van echtheid, en de waarde van een origineel gepatineerde munt is veel groter dan een gepoetst exemplaar. Als je een gaatje in je kies hebt, wat doe je dan met de tandarts?; gaat deze de kies boren en vullen, of trekt hij direct uit voorzorg je gehele gebit eruit? Schoonmaken zoals Matthijs beschrijft, is een prima methode voor machinale muntslag vanaf 1795, daarvoor moet je met een klein beetje citroenzuur op de punt van de wattenstaaf eerst eens kijken of je een vaste substantie of een brokkelige substantie hebt aan de top van je wattenstaaf. Brokkelig betekent dat er kalk in de bodem zat, en dat betekent ook dat deze munt gaat breken daar de metaalstructuur is aangetast. Vast betekent een organische grond, en kan door zachtjes heen en weer te stuffen al hele grote oppervlakten schoonkrijgen. De kern van de originele patina blijft behouden, en zal weer gaan patineren binnen een munthouder. En daarmee heb je je natuurlijke certificaat van echtheid behouden. Patina is niet te kopiëren in China, en ook de Chinezen hebben een heleboel ervaring in het kopiëren van van alles.

Wat je dus kiest voor behandeling bij de tandarts ligt aan jezelf. Dus ook het eindresultaat. En een Romein hoort er nou niet uit te zien alsof deze gisteren geslagen is in een plastic capsule onder de benaming proof.

Terug naar “Romeinse munten 50 voor jaartelling tot 450”