25 cent 1817

Koning Willem I ☼ 1772 - † 1843
Regeerperiode: 1813 - 1840

Moderator: maarten89

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

25 cent 1817

Bericht door Jan W »

Ik zie bij de veiling van MPO van vandaag dit kwartje 1817 voor maar liefst 62.000 euro verkocht worden. Exclusief 23% kosten plus 1,75 tafelgeld. Al zal dat laatste bedrag wel geen bezwaar zijn.. :knipoog:

Ik hoor de veilingmeester vertellen dat dit de hoogste prijs is die ooit voor een koninkrijksmunt betaald is.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: 25 cent 1817

Bericht door koenmunten »

Waren we tegelijkertijd een vergelijkbaar berichtje aan het typen :angel:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Hoeveel wil je er hebben? :knipoog:

Afbeelding

Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Nou ja.. is natuurlijk in het ECHT wel wat mooier..

Afbeelding

Bij koninklijk besluit werd op 26 november 1816 vastgesteld dat voortaan het munt- en muntmeesterteken op de Nederlandse munten diende te worden aangebracht. Minister Six stelde voor om als muntteken ‘een staf van Mercurius met de slangen’ te gebruiken. Muntmeester Y.D.C. Suermondt wilde graag een borstbeeld of poppetje zoals dat als helmteken boven zijn familiewapen staat als muntmeesterteken. In het koninklijk besluit staat dit muntmeesterteken omschreven als een borstbeeld, in de wandelgangen van de Utrechtse munt werd het al gauw ‘het kraamkindje van Suermondt’ genoemd. Bij Nederlandse verzamelaars staat dit muntmeesterteken vooral bekend als het ‘gebakerd kindje’.

De eerste munten die volgens deze richtlijn werden geproduceerd waren de ‘Nieuwjaarsdukaten’ die in december 1816 met het jaartal 1817 werden geslagen. Terwijl de Fransman Auguste Michaut zich bezighield met de ‘portretmunten’, de vier hoogste denominaties, kreeg David van der Kellen sr. de opdracht om de stempels voor de overige vijf muntsoorten te ontwikkelen (1/2, 1, 5, 10 en 25 Cent). In april 1817 waren de eerste dienststempels van het Kwartje gereed en konden de eerste proeven worden genomen. Geheel volgens instructies was het Kwartje voorzien van een vooraf aangebrachte fijne kabelrand en werden de munten geslagen op de losse stempel. Het resultaat bleek echter niet geheel aan de verwachtingen te voldoen. De rand van de munt ter hoogte van het muntmeesterteken toonde bij de proefmunten een duidelijke afplatting. Het metaal van het plaatje had bij het persen de holte in het stempel (de gravure van het muntmeesterteken) opgevuld in plaats van egaal zijdelings uit te dijen. Op 11 oktober 1817 werd een nieuwe serie proeven gemaakt met een aanmerkelijk kleiner muntmeesterteken en een gladde rand (om de munten stapelbaar te maken). Eind oktober 1817 ontstonden echter onoverkomelijke problemen tav. het muntmeesterteken dat teveel gelijkenis vertoonde met een ‘kindje in de luren’ (kindje in de luiers) en om spotternijen over Suermondts borstbeeld te voorkomen wenste minister Six een nieuw muntmeesterteken. In 1818 werd hierop het muntmeesterteken ‘brandende fakkel’ geïntroduceerd. Ter voorkoming van alle misbruiken werden vervolgens alle proefmunten teruggeroepen en vernietigd. Slechts enkele exemplaren van deze proefmunten zijn bewaard gebleven. Het Geldmuseum heeft van beide proeven van de 25 Cent van 1817 (Sch. 284a en 284b) 2 exemplaren in zijn collectie. (Zie ook: ‘De Muntslag ten tijde van Koning Willem I’).

informatie en foto SIXBID.COM.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Robin schreef: Hoeveel wil je er hebben? :knipoog:

Groet, Robin

een kwartje 1817 uit 2012. :crying:

Maar iemand heeft dus 76.261,75 euro moeten afgeven voor 1 kwartje. :dizzie:
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Als ik zeg Klaaswaal dat weten we wel genoeg toch....

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Dit is al de tweede keer dit jaar dat die mannetjes zo'n dure veiling winnen.

Investering? Promotie?

edit: zie dat het alweer een jaar geleden was, een kwartje 1818 voor 36.900 ex opgeld en tafelgeld. Dus ruim 45.000 euros
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2108 ... ard__.html

Klaaswaal ligt niet zo hééél ver van Rotterdam..
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Wel opvallend dat dit eigenlijk een proefslag is geweest en dat daar zoveel geld voor betaald wordt. Er zijn wel meer proefslagen, zelfs andere wél reguliere Nederlandse munten die ook zo weinig voorkomen, maar die dit geld lang niet opbrengen.
Ik denk dat hier wel wat psychologie aan te pas komt om dit te verklaren. Het grappige was dat het even duurde voor het eerste bod viel, daarna ging het erg hard omhoog waarbij ik op het laatst (vanaf zo'n 40.000 euro) dacht dat het meer een hanengevecht werd tussen bieders.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Jan W schreef:Wel opvallend dat dit eigenlijk een proefslag is geweest en dat daar zoveel geld voor betaald wordt. Er zijn wel meer proefslagen, zelfs andere wél reguliere Nederlandse munten die ook zo weinig voorkomen, maar die dit geld lang niet opbrengen.
Ik denk dat hier wel wat psychologie aan te pas komt om dit te verklaren. Het grappige was dat het even duurde voor het eerste bod viel, daarna ging het erg hard omhoog waarbij ik op het laatst (vanaf zo'n 40.000 euro) dacht dat het meer een hanengevecht werd tussen bieders.
Haha klopt. Hij maakt er wel weer show van hoor. Btw jan nog wat gekocht?
Ik dubbele stuiver 1614 utrecht op te grootplaatje. Zeldzaam zie bijna nooit!!
en 1 gulden 1840 -zf. De rest ging voor veel weg, zat steeds ergens op te bieden tegen iemand met dikkere portomonee. Oud veilingmeester :lollig:
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Paar provinciale munten die voor redelijke prijzen weggingen. Bij een paar munten haakte ik snel af, dan koop je ze goedkoper op een beurs. Andere munten gingen juist voor helemaal niet zoveel weg in vergelijking met de reguliere handelsprijzen.
Vandaag nog even kijken bij de buitenlandse munten, maar ben bang dat er nu veel internetbieders uit het buitenland bij zitten.

Wel ontzettend leuk dat er geluid bij zit, kan ik in de tussentijd andere dingen doen.

Terug naar “Koning Willem I”