Hoe kan dit?

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Hoe kan dit?

Bericht door Danny de Munt »

Ik kreeg vandaag een 2 euro munt terug maar hier viel mij meteen op dat de boven rand groter is dan de onder rand.
Hoe kan dit ontstaan en in de onderste ster zie ik ook een S staan. Volgens mij mag je bij de sterren toch niets plaatsen?
Is dit nou dan een misslag of niet?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
- alles voor de euro uit Nederland.
hierm
Donateur
Donateur

Re: Hoe kan dit?

Bericht door hierm »

Griekenland kon in 2002 niet zelf alle munten slaan en hebben die uitbesteed oa aan Finland, deze 2 euromunt en ook de 1 euromunt is geslagen in Finland (S van Suomi) en al die letters zijn in een van de sterren geplaatst.
Naast Finland heeft Frankrijk de 1, 2, 5, 10 en 50 cent voor Griekenland gemaakt (F), de 20 cent is in Spanje vervaardigd (letter E).
Griekenland heeft zelf ook alle munten van het jaar 2002 geproduceerd, dat betekent dat er van elke type 2 munten in omloop zijn, met en zonder letter.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Ok dank je voor je uitleg dus deze is niet speciaal.
Maar hoe kan het dan gebeurd zijn dat aan de boven kant de ster helemaal vrij staat in de rand en aan de onderkant deze de rand raakt?
Ook 2002 staat helemaal tegen de binnen kern aan.
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Deze munt (€2 met S) in mijn verzameling vertoont exact dezelfde afwijking (ster en jaartal tegen kern). Misschien een haastwerkje?
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:
Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Atox schreef:Deze munt (€2 met S) in mijn verzameling vertoont exact dezelfde afwijking (ster en jaartal tegen kern). Misschien een haastwerkje?
Ben wel erg benieuwd of dit met alle de zelfde munten zo is. Maar dit valt dus niet onder een misslag maar eerder dan een variant?
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Zoals ik zie is deze munt licht excentrisch geslagen (off-centre) en dat zou verklaren waardoor de bovenste sterren vrij van de rand staan en de onderste tegen de binnenkern.

je ziet dit ook onder aan de opstaande rand bij de nationale zijde en boven bij de europese zijde. Dat is op zich niet vreemd en komt vaak voor, ook bij de Duitse euromunten. Naar ik meen mag dit dan ook geen misslag genoemd worden, gezien de zeer minimale afwijking.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

De S-munt op zich is zeker geen misslag, maar een variant. Ook deze lichtelijke offcenter zou ik geen misslag noemen, maar weet ook niet direct wat ik dit zou noemen, een 'foutje' ? Xp

Foto van de mijne

Afbeelding

Mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

hierm schreef:Griekenland kon in 2002 niet zelf alle munten slaan en hebben die uitbesteed oa aan Finland, deze 2 euromunt en ook de 1 euromunt is geslagen in Finland (S van Suomi) en al die letters zijn in een van de sterren geplaatst.
Naast Finland heeft Frankrijk de 1, 2, 5, 10 en 50 cent voor Griekenland gemaakt (F), de 20 cent is in Spanje vervaardigd (letter E).
Griekenland heeft zelf ook alle munten van het jaar 2002 geproduceerd, dat betekent dat er van elke type 2 munten in omloop zijn, met en zonder letter.
Wat leuk, dat wist ik helemaal niet :klap: Zijn er nog meer landen waar zoiets het geval is?
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

koenmunten schreef:
hierm schreef:Griekenland kon in 2002 niet zelf alle munten slaan en hebben die uitbesteed oa aan Finland, deze 2 euromunt en ook de 1 euromunt is geslagen in Finland (S van Suomi) en al die letters zijn in een van de sterren geplaatst.
Wat leuk, dat wist ik helemaal niet :klap: Zijn er nog meer landen waar zoiets het geval is?
Nee Koen, Griekenland 2002 is de enigste waar dit bij voorkomt.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

koenmunten schreef:
Andere leuke weetjes van de €2 vind je op http://yosoyke.be/weetjes.php :lach:

Mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior »

De lichte verschuiving van de sterren t.o.v. de grens van de 'pil' en de 'ring' is een acceptabele slagvariatie en wordt door (enigszins ervaren) verzamelaars van misslagen e.d. niet als verzamelwaardig beschouwd.

Groeten,

Senior

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”