Vaticaanstad 2010

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Vaticaanstad 2010

Bericht door euromunter »

Vaticaanstad 20 en 50 euromunt:

Afbeelding

(afbeelding afkomstig van http://www.muenzen.eu/)

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vaticaanstad 5 euromunt:

Afbeelding

(afbeelding afkomstig van http://www.muenzen.eu/)

groeten Paul
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

wat doen die piramides daar nu weer... dan moet je even je tomtom nakijken, want zo loop je wel héél errug om :lol:
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

sebastiaan1995 schreef:wat doen die piramides daar nu weer... dan moet je even je tomtom nakijken, want zo loop je wel héél errug om :lol:
Ik denk dat het de vlucht van de heilige familie naar Egypte is.
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

eurocoinsfun schreef:
sebastiaan1995 schreef:wat doen die piramides daar nu weer... dan moet je even je tomtom nakijken, want zo loop je wel héél errug om :lol:
Ik denk dat het de vlucht van de heilige familie naar Egypte is.
oja, die heb je ook nog ^^
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

alles wat betreft het vaticaan de paus het christelijke e.a. religiën hebben te maken met het ''oude'' egypte op de een of andere manier!
Waarom staat er een Egyptische obelisk in het midden van het plein, en op tig andere plaatsen... Wat symbool staat voor een fallus, wat weer symbool staat voor Patriarchale Macht met andere woorden oude blanken mannen die het voor het zeggen hebben (omdat ze het woord des gods verkondigen).

Het zijn altijd de bevoorrecht hoge priesters en geheime genootschappen in iedere maatschappij die de zogenaamde verborgen kennis achterhouden voor ons de gewone schapen > Ik dwaal behoorlijk af nu, maar ik iedereen aanraden om hier het een en ander over op te zoeken. :evil: :evil:

En dan heb ik het niet over de da vince code e.d. dat is gewoon marketing rommel! Natuurlijk wel weer gebasseerd op het een en ander, maar slecht een kruimel van de hele taart! :shock:

geen wonder dat het vaticaan een van de machtigste.... nou Land / Staat ter wereld is!

Als laatste wil ik iedereen die het interesseert nog even wijzen op het feit dat het vaticaan een Staat in een Staat is... oftewel een City State, nu weten de meeste mensen dat wel hier omdat we munten verzamelen en ons enigzins verdiepen in de historie erachter. Maar ik kan jullie garanderen dat 85% van de mensen niet eens weet wat een City State is, en belangrijker wat het voor mogelijkheden heeft.! Vatican City - Machtigste Religieus Center, London City, Washington D.C. Enz.....

Ach ja maak me toch druk om niets, er wordt al duizenden jaren tegen 'gevochten' maar het zal nog een tijd duren voordat deze hele zooi instort als een kaartenhuis!
Ik hoop op zijn minst dat ik het nog meemaak :twisted:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

UFN:
Afbeelding

PONTIFICATE OF H.H. BENEDICT XVI 6th YEAR - 2010
SILVER COMMEMORATIVE COIN 5 EURO
96th WORLD DAY OF MIGRANTS AND REFUGEES

12 october 2010

TECHNICAL DATA

Nominal value: 5 Euro
Title: Ag 925/1000
Diameter: 32 mm
Legal Weight: 18 g
Outer rim: COOPERATORES VERITATIS + MMX+
Version: Proof
Sculptor: Daniela Longo
Engraver: Claudia Momoni
Max. Mintage: 9,998 coins
Mint: IPZS (Italy)
Price: 50.00 Euro

Celebrated on 17 January this year, the 96th World Day of Migrants and Refugees focused on minors who are migrants and refugees, the subject of the five euro coin. The annual day focused on a phenomenon which primarily affects the world’s poorest people. In recent years the number of migrants and refugees has increased greatly, impacting the lives of children in particular. Children especially should be able to look to the future with trust and hope, but problems such as poverty, violence and insecurity are seriously undermining any chance for a better future. In his message for the World Day, Pope Benedict XVI noted that Jesus himself experienced what it was like to be on the move when he and his family had to flee to Egypt to escape Herod’s persecution. The Pope’s message looks at the harm caused by this phenomenon, especially on children. He writes: "This year’s theme ... touches an aspect that Christians view with great attention, remembering the warning of Christ who at the Last Judgement will consider as directed to himself everything that has been done or denied ‘to one of the least of these’ " (cf. Mt 25:40, 45)
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

UFN:
Afbeelding

PONTIFICATE OF H.H. BENEDICT XVI 6th YEAR - 2010
SILVER COMMEMORATIVE COIN 10 EURO
43rd WORLD DAY OF PEACE 2010 "IF YOU WANT TO CULTIVATE PEACE, PROTECT CREATION"

12 october 2010

TECHNICAL DATA

Nominal value: 10 Euro
Title: Ag 925/1000
Diameter: 34 mm
Legal Weight: 22 g
Outer rim: COOPERATORES VERITATIS + MMX+
Sculptor: Patrizio Daniele
Engraver: Valerio De Seta
Max. Mintage: 9,998 coins
Price: 60.00 Euro

In his message for the World Day of Peace, Pope Benedict XVI has chosen the theme "If You Want to Cultivate Peace, Protect Creation". Creation is the beginning and the foundation of all God’s works and therefore it must be respected and safeguarded always. The Pope also stressed this point in his Encyclical Letter Caritas in Veritate where he notes that human development is tightly linked to the duties we have with regard to the natural environment, which is a gift of God. He noted the common responsibility to care for the environment, especially in view of how it affects the world’s poorest and future generations. The design depicted on the coin to represent this theme is of a family farming their own land with great care, a work by artist Patrizio Daniele.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

UFN:
Afbeelding

PONTIFICATE OF H.H. BENEDICT XVI 6th YEAR 2010
GOLD COMMEMORATIVE COINS 20 and 50 EURO
MASTERPIECES OF SCULPTURE IN VATICAN CITY
"APOLLO OF BELVEDERE" AND "AUGUSTUS OF PRIMA PORTA"

12 october 2010

TECHNICAL DATA

Gold title: Au 917/1000
Outer rim: MIlled
Sculptor: Orietta Rossi
Engraver: Maria Carmela Colaneri
Nominal value: 20 Euro
Diameter: 21 mm
Legal Weight: 6 g
Max. Mintage: 3,050 coins
Price: 280.00 Euro

The triennial artistic series featuring masterpieces of sculpture from the Vatican Museums continues now in its final year. The 20 euro coin has a depiction of the "Apollo of the Belvedere" sculpture, a copy of a fourth century BC Greek bronze made during the time of Hadrian (130-140 AD). The 204 cm tall statue was discovered in the 15th century at Nero’s Villa in Anzio. Originally on display in the Courtyard of the Belvedere, it was later moved to the Pio Clementine Museum where it is found today. It is considered one of the great masterpieces of sculpture and a perfect representation of male beauty. On the 50 euro coin an image of "Augustus of Prima Porta" is depicted, also known as the "Augustus Armour", referring to the leather armour of the Roman legions. The statue shows the emperor Augustus standing with his right arm raised as a gesture calling for silence before an official speech (adlocutio) to rally the troops for battle. The armour is the most interesting part of the sculpture. Various elements decorate it with the most notable relief showing a defeated king of the Parthians returning a military insignia taken previously from Roman troops.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

UFN:
Afbeelding

PONTIFICATE OF H.H. BENEDICT XVI 6th YEAR 2010
GOLD COMMEMORATIVE COINS 20 and 50 EURO
MASTERPIECES OF SCULPTURE IN VATICAN CITY
"APOLLO OF BELVEDERE" AND "AUGUSTUS OF PRIMA PORTA"

12 october 2010

TECHNICAL DATA

Gold title: Au 917/1000
Outer rim: MIlled
Sculptor: Orietta Rossi
Engraver: Maria Carmela Colaneri
Nominal value: 50 Euro
Diameter: 28 mm
Legal Weight: 15 g
Max. Mintage: 3,050 coins
Price: 700.00 Euro

The triennial artistic series featuring masterpieces of sculpture from the Vatican Museums continues now in its final year. The 20 euro coin has a depiction of the "Apollo of the Belvedere" sculpture, a copy of a fourth century BC Greek bronze made during the time of Hadrian (130-140 AD). The 204 cm tall statue was discovered in the 15th century at Nero’s Villa in Anzio. Originally on display in the Courtyard of the Belvedere, it was later moved to the Pio Clementine Museum where it is found today. It is considered one of the great masterpieces of sculpture and a perfect representation of male beauty. On the 50 euro coin an image of "Augustus of Prima Porta" is depicted, also known as the "Augustus Armour", referring to the leather armour of the Roman legions. The statue shows the emperor Augustus standing with his right arm raised as a gesture calling for silence before an official speech (adlocutio) to rally the troops for battle. The armour is the most interesting part of the sculpture. Various elements decorate it with the most notable relief showing a defeated king of the Parthians returning a military insignia taken previously from Roman troops.
groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vandaag het bestelformulier voor de 2 euro herdenkingsmunt ontvangen. Mooi bedrag: 14 euro voor de munt en 4 euro verzendkosten!

Groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Die 4 euro is dus de prijsverhoging t.o.v. vorig jaar, toch wel een flink inflatiepercentage.....

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Wat we ook al bij San Marino zagen dit jaar :wink:
Rob

Bericht door Rob »

Gelukkig staan er 3 stuks op mijn bestelformulier. Dus is voor mij de opslag per munt niet groter dan 1/3 x € 4= € 1.333 :D
VrGr,
Rob
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Weet niet zo goed of ie hierbij past, maar hij is volgens mij wel uit 2010... Eerste slag Vaticaanstad - Het wonder van geloof. Is een soort van herdenkingsmunt van de eerste gouden euro 2002, weet niet of ie verder enige waarde heeft ofzo, opzich wel een leuke munt, vrij groot ook (4cm.)

Afbeelding
Afbeelding
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

@Rob & Euromunter,

Brutale vraag misschien maar kan één van jullie er voor mij ook eentje bestellen?

Gr. Alfred.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Rob

Bericht door Rob »

Ilosab schreef:@Rob & Euromunter,

Brutale vraag misschien maar kan één van jullie er voor mij ook eentje bestellen?

Gr. Alfred.
Sorry, Alfred,
Toen Vaticaanstad in 2004 voor het eerst met een 2€ CC kwam was er nog geen aantal op het bestelformulier voorgedrukt. Ik heb er toen brutaalweg een stuk of wat extra besteld; dat werd geaccepteerd en is sindsdien zo gebleven. Die extra exemplaren hebben van jaar tot jaar allemaal een (vaste) afnemer gevonden,
Maar het voorgedrukte aantal verhogen (bijvoorbeeld om jou een plezier te doen) wordt door de patertjes absoluut niet op prijs gesteld. Ik loop dan een grote kans om helemaal niets meer te ontvangen.
VrGr,
Rob
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Kingz schreef:Weet niet zo goed of ie hierbij past, maar hij is volgens mij wel uit 2010... Eerste slag Vaticaanstad - Het wonder van geloof. Is een soort van herdenkingsmunt van de eerste gouden euro 2002, weet niet of ie verder enige waarde heeft ofzo, opzich wel een leuke munt, vrij groot ook (4cm.)
Kan hier heel kort over zijn: grote baggertroep! Is gewoon een penning waaraan een waarde wordt gegeven door bepaalde handelaars door erbij te vermelden dat het de eerste slag is van een ministaatje. Onze grote vrienden van Het Nederlandse Muntenhuis biedt deze troep regelmatig aan.

groeten Paul
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Rob schreef:Sorry, Alfred, Toen Vaticaanstad in 2004 voor het eerst met een 2€ CC kwam was er nog geen aantal op het bestelformulier voorgedrukt. Ik heb er toen brutaalweg een stuk of wat extra besteld; dat werd geaccepteerd en is sindsdien zo gebleven. Die extra exemplaren hebben van jaar tot jaar allemaal een (vaste) afnemer gevonden, Maar het voorgedrukte aantal verhogen (bijvoorbeeld om jou een plezier te doen) wordt door de patertjes absoluut niet op prijs gesteld. Ik loop dan een grote kans om helemaal niets meer te ontvangen. VrGr, Rob
Rob,

Ik begrijp het helemaal, zou ik ook niet doen. Dat risico moet je nooit nemen. In ieder geval bedankt voor je duidelijke antwoord.

Gr. Alfred

Ps.: Wanneer denk je dat er een nieuw blauw boekje uitkomt?
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Rob

Bericht door Rob »

Ilosab schreef: Ps.: Wanneer denk je dat er een nieuw blauw boekje uitkomt?
Zodra het klaar is, er wordt aan gewerkt. Maar er is ditmaal véél werk te verzetten.
VrGr,
Rob
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Ik heb zojuist de 2 euro cc vanuit Vaticaan ontvangen! :D

Een stuk sneller dan ik verwachtte.

Bernard
jorsan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jorsan »

euromunter schreef:Vandaag het bestelformulier voor de 2 euro herdenkingsmunt ontvangen. Mooi bedrag: 14 euro voor de munt en 4 euro verzendkosten!

Groeten Paul
Beste Paul,

Zou je mij kunnen vertellen hoe ik ook zo'n bestelformulier voor de 2 euro munten kan ontvangen? Moet ik mij ergens aanmelden of inschrijven op de site?
Ik hoor het graag van je.

Groet,
Jordy
2 Euro CC Euromunten (UNC) + (BU) + (PROOF)
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

jorsan schreef:Zou je mij kunnen vertellen hoe ik ook zo'n bestelformulier voor de 2 euro munten kan ontvangen? Moet ik mij ergens aanmelden of inschrijven op de site?
Allereerst van harte welkom op het forum!

Zeker kan ik je dat vertellen! Alleen moet je wel een paar jaar geduld hebben, aangezien je op een wachtlijst wordt gezet. Je kunt een e-mail sturen naar order.ufn@scv.va met het verzoek om op de lijst geplaatst te worden voor de numismatische uitgiftes van het Vaticaan. Zet erbij dat je belangstelling hebt voor de muntensets en 2 euro herdenkingsmunten. Meestal antwoorden ze binnen een paar dagen. Maar nogmaals, de kans is heel erg groot dat je wel een paar jaar moet wachten...

Groeten Paul
jorsan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jorsan »

euromunter schreef:
jorsan schreef:Zou je mij kunnen vertellen hoe ik ook zo'n bestelformulier voor de 2 euro munten kan ontvangen? Moet ik mij ergens aanmelden of inschrijven op de site?
Allereerst van harte welkom op het forum!

Zeker kan ik je dat vertellen! Alleen moet je wel een paar jaar geduld hebben, aangezien je op een wachtlijst wordt gezet. Je kunt een e-mail sturen naar order.ufn@scv.va met het verzoek om op de lijst geplaatst te worden voor de numismatische uitgiftes van het Vaticaan. Zet erbij dat je belangstelling hebt voor de muntensets en 2 euro herdenkingsmunten. Meestal antwoorden ze binnen een paar dagen. Maar nogmaals, de kans is heel erg groot dat je wel een paar jaar moet wachten...

Groeten Paul
Paul,
Dank je wel voor je antwoord. Ik zal ze eens een mail sturen en hopelijk kom ik oooit eens op de lijst te staan :D
Het is een supergoed forum, ik kijk er al een tijdje elke dag op, maar ben sinds nu ook maar geregistreerd!
Groet,
Jordy
2 Euro CC Euromunten (UNC) + (BU) + (PROOF)
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

jorsan schreef:Het is een supergoed forum, ik kijk er al een tijdje elke dag op, maar ben sinds nu ook maar geregistreerd!
Groet,
Jordy
Een slimme zet en bedankt voor het compliment, Paul is super met zijn rubrieken! ;)
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”