Vaticaanstad 2010

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

llinde schreef:En nadat ik het maandag ontvangen bestelformulier woensdag heb ingevuld, is het bedrag vandaag al van mijn creditcard afgeboekt, ze hebben blijkbaar snel wat geld nodig :wink:

Luit
Is voor alle aanklachten die ingediend worden vanwege sexueel misbruik uit het verleden :twisted:

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Inderdaad per fax verstuurd, ik was van plan om ook het ook nog per post op te sturen, maar dat is nu overbodig geworden :wink:

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Proofset 2010:

Afbeelding

BU-set 2010:

Afbeelding

Coincard 2010:

Afbeelding

(Afbeeldingen zijn afkomstig van http://www.emuenzen.de/verkauf/shop.php )

Ik heb inmiddels mijn BU-set al 'doorverkocht' aan een collega. De Proofset en coincard behoud ik, omdat ik nog geen Proofset van Vaticaanstad heb en de coincard is een leuk hebbedingetje :D

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vaticaanstad 100 euro 2010, uitgifte 15 juni, emissieprijs: 1.400 euro!

Afbeelding
PONTIFICAT DE S.S. BENÔIT XVI
6ème ANNÉE - 2010
MONÉTISATION D’OR 100 EURO
LA CHAPELLE SIXTINE - Le Jugement Universel

15 Juin 2010

FICHE TECHINQUE
Valeur nominale: 100 Euro
Titre: Au 917/1000
Diamètre: 35 mm
Poids légal: 30 g
Bord circulaire: COOPERATORES VERITATIS + MMX+
Version: Fond Miroir (Proof)
Sculpteur: A. Masini
Graveur: A. Masini
Tirage max.: 1.100 exemplaires
Frappe IPZS ??? Italie
Prix: 1.400 Euro

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

llinde schreef:En nadat ik het maandag ontvangen bestelformulier woensdag heb ingevuld, is het bedrag vandaag al van mijn creditcard afgeboekt, ze hebben blijkbaar snel wat geld nodig :wink:

Luit
Ik heb het met de gewone post verstuurd en 21 mei (!) was het al afgeschreven. Had ik niet zo snel verwacht... Geeft me zeker vertrouwen in de organisatie :wink:... en nu maar lekker rustig afwachten tot alles wordt thuis gestuurd :D

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Zojuist de coincard, BU-set en Proofset van 2010 uit Vaticaanstad ontvangen :D!

Proofset ziet er mooi uit! De coincard valt eigenlijk wel tegen. Eigenlijk meer een hebbedingetje :wink:

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vaticaanstad, 2 euro CC Jaar voor de Priesters:

Afbeelding

Oplage: 115.000 munten
Ontwerper: Veroi
Omschrijving: Met de munt wordt stilgestaan bij het Jaar voor Priesters, uitgeroepen door Paus Benedictus XVI voor de periode 19 juni 2009-19 juni 2010, dat werd afgesloten met een internationale bijeenkomst van priesters die werd bijgewoond door de Paus. De munt toont een herder die een lam uit de bek van een leeuw trekt.

Uitgifte van de munt vind in november plaats.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Inmiddels is ook de 50 cent 2010 voor de circulatie uitgegeven en wordt deze bij een aantal handelaren al aangeboden.

Ben erg benieuwd of deze munt nu ook echt door mensen in de circulatie wordt aangetroffen zoals het geval is bij de San Marinese 1 en 2 euromunten en natuurlijk de 20 en 50 cent van San Marino...

Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Inmiddels in Italië uit de circulatie gehaald!

Afbeelding

Foto is afkomstig van een Italiaans forum. Dit forumlid kreeg op 1 dag op 2 verschillende plaatsen in Verona een Vaticaanse 50 euro cent terug.

Toch ook leuk om een keer in de circulatie tegen te komen :wink:

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

H. Agt vermeld het volgende op zijn website euro-auflagen.de:
23.07.2010 - Auflage der 50 Eurocent Münze Vatikan 2010 hinzugefügt (2.184.704 Stück für den Umlauf).
Mooi aantal :wink:... Ik vind het een goede zaak dat nu ook de Vaticaanse euromunten in omloop worden gebracht. Op het Italiaanse forum worden al meldingen gedaan dat de munten in omloop zijn gevonden!

groeten Paul
Euro
Senior lid
Senior lid

Bericht door Euro »

euromunter schreef:H. Agt vermeld het volgende op zijn website euro-auflagen.de:
23.07.2010 - Auflage der 50 Eurocent Münze Vatikan 2010 hinzugefügt (2.184.704 Stück für den Umlauf).
Mooi aantal :wink:... Ik vind het een goede zaak dat nu ook de Vaticaanse euromunten in omloop worden gebracht. Op het Italiaanse forum worden al meldingen gedaan dat de munten in omloop zijn gevonden!

groeten Paul
Komen de 2 euro munten ook in de omloop? :)
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Dit jaar in elk geval niet. Maar het is zeker mogelijk dat er in de komende jaren een keer wordt gekozen voor de 2 euromunt.

Elk jaar gaat Vaticaanstad munten voor de circulatie slaan. Ik vermoed dat dit de 20 cent, 50 cent, 1 of 2 euromunt zal zijn. Misschien de 10 cent ook wel een keer. De 1, 2 en 5 cent reken ik niet op. Dan moeten er best wat munten geslagen worden en hier zijn natuurlijk ook kosten aan verbonden.

In het begin van het jaar ging het gerucht dat ook de 2 euro herdenkingsmunt voor de circulatie zou worden geslagen... Wellicht dat het in de toekomst een keer gaat gebeuren.

Groeten Paul
Laatst gewijzigd door euromunter op 01 aug 2010, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

In ieder geval vind ik het heel goed nieuws dat deze munten ook voor de 'gewone' verzamelaar bereikbaar worden.

Lijkt mij ook heel leuk om deze een keer in mijn portemonnee tegen te komen. Ben benieuwd welk lid hier de eerste zal melden :D

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik dacht de 50 cent van Vaticaanstad niet in complete rollen werden uitgegeven. De munten zijn in elk geval wel in rollen terechtgekomen en worden nu ook op eBay aangeboden:

Afbeelding

groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re:

Bericht door llinde »

euromunter schreef: De munten zijn in elk geval wel in rollen terechtgekomen en worden nu ook op eBay aangeboden:
Tja, rollenpapier is niet het moeilijkste om aan te komen, en overal is een markt voor......
Dit betreft dus geen door Vaticaan of Zecca uitgegeven rollen!!

luit
Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Vaticaanstad 2010

Bericht door Diocol »

Het zijn vast rollen die van de vrachtwagen zijn gevallen. :wink:

Ik denk niet dat de munten van 1 en 2 euro in circulatie komen aangezien ze hier geld mee kunnen verdienen. :cry:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Diocol schreef:Het zijn vast rollen die van de vrachtwagen zijn gevallen. :wink:

Ik denk niet dat de munten van 1 en 2 euro in circulatie komen aangezien ze hier geld mee kunnen verdienen. :cry:
Er zijn geen officiële rollen, dus ook niet van de vrachtwagen gevallen....
Dit is gewoon puur privé knutselwerk, de munten zijn in zakken van 1000 stuks door Zecca aan UFN geleverd.

De 2 euro verwacht ik ook niet direct in circulatie omdat dit de vraag naar de BU set dan direct naar beneden haalt, de 1 euro zou misschien nog wel voor circulatie gemaakt kunnen worden. De waarden lager dan 50 cent zijn ook niet echt waarschijnlijk, daar moeten er veel te veel van gemaakt worden om aan het gewenste (door EU verplichte) bedrag te komen en dan kost het slaan veel meer.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Toch is het dus mogelijk gebleken dat vele munten dus de weg hebben gevonden naar meerdere handelaren en niet in de hoeveelheden van 2 per persoon bij een transactie in Vaticaanstad...

Het is dus mogelijk geweest om vele munten aan te schaffen en deze in een groen papiertje te doen.

Groeten Paul
Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol »

Tja, het blijft wel Italië. :roll:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef: Het is dus mogelijk geweest om vele munten aan te schaffen en deze in een groen papiertje te doen.
Dat was ook al maandenlang voor uitgifte bekend, een grote Duitse ebay handelaar bood ze al lang in grote aantallen aan in de voorverkoop.
Hij moet dus tamelijk zeker zijn geweest over de beschikbaarheid.
De kwaliteit is overigens ook prima en ongecirculeerd.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

llinde schreef:Dat was ook al maandenlang voor uitgifte bekend, een grote Duitse ebay handelaar bood ze al lang in grote aantallen aan in de voorverkoop.
Hij moet dus tamelijk zeker zijn geweest over de beschikbaarheid.
Maar de uitspraken dat de munten dus uitsluitend worden teruggegeven als wisselgeld bij een transactie, gaat dan dus niet echt op. Ik dacht ook dat "ter compensatie" voor de muntenverzamelaars er een coincard werd uitgegeven in een best ruime oplage van 120.000 stuks. Klanten van het UFN konden deze toch ook relatief goedkoop aanschaffen?

Dat de 50 euro cent munten grotendeels snel uit de circulatie zouden verdwijnen lag zeker wel in de verwachtingen, maar wanneer er dus meerdere handelaars grote hoeveelheden munten konden verkrijgen, dan klopt het uitgiftebeleid dus ook niet.

En worden de munten zogenaamd wel geslagen voor de circulatie, maar zit de handel er dus nog steeds bovenop. Wat dus ook het geval was met de Monegaskische 2 euro euromunten 2009 en 1 euromunten 2007 en de San Marinese circulatiemunten.

Ik heb er verder niets op tegen wat Vaticaanstad met de 50 eurocent munten doet, gezien de ruime oplages. Maar laten ze dan geen uitspraken doen, dat de munten uitsluitend worden teruggegeven als wisselgeld.

Maar zoals Diocol al zei: het blijft Italië :wink:

groeten Paul
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

Waarom zoveel ophef over het verschijnen van 50c voor circulatie? Voor verzamelaars maakt 1 stuk toch niks uit. Ik neem aan dat de meeste verzamelaars toch de volledig set willen.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Chris,

Die 50 cent maakt inderdaad eigenlijk helemaal niets uit, daarom heeft het Vaticaan daar waarschijnlijk ook voor gekozen, die willen vanzelfsprekend hun afzet aan verzamelaars op peil houden.
Als ze de 2 euro voor circulatie gaan uitgeven gaat dat wel terdege ten koste van de afzet naar verzamelaars omdat er nu eenmaal veel verzamelaars zijn die alleen de 2 euromunten verzamelen.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

llinde schreef:Als ze de 2 euro voor circulatie gaan uitgeven gaat dat wel terdege ten koste van de afzet naar verzamelaars omdat er nu eenmaal veel verzamelaars zijn die alleen de 2 euromunten verzamelen.
Wat eigenlijk ook de marktprijs grotendeels beïnvloed van een BU-set...

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

10 euro "43rd World Day of Peace"

Afbeelding

groeten Paul

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”