Vaticaanstad 2010

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vaticaanstad 2010

Bericht door euromunter »

Vaticaanstad zal in 2010 onderstaande munten / sets uitbrengen.

- BU-set 1 cent t/m 2 euro

- Proofset 1 cent t/m 2 euro

- 2 euro CC "Jaar van de Priester"
(in BU-blister en in numisbrief)

- 5 euro "96th World Day of the Migrant and the Refugee"

- 10 euro "43rd World Day of Peace"

- 20 euro (goud), serie Meesterwerken in de beeldhouwkunst in Vaticaanstad "Apollo of Belvedere"

- 50 euro (goud), serie Meesterwerken in de beeldhouwkunst in Vaticaanstad "Augustus of Prima"

- 100 euro (goud), serie 500 jaar Fresco in de Sixtijnse Kapel "The Last Judgement"

(bron: http://www.vaticanstate.va/EN/Services/ ... e_2010.htm)

groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

En ik kijk al weer uit naar de 2 Euro CC 'Het jaar van de priester'!
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

5 euro "96th World Day of the Migrant and the Refugee"

Afbeelding Afbeelding

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

20 euro (goud), serie Meesterwerken in de beeldhouwkunst in Vaticaanstad "Apollo of Belvedere"

Afbeelding
Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

50 euro (goud), serie Meesterwerken in de beeldhouwkunst in Vaticaanstad "Augustus of Prima"

Afbeelding
Afbeelding

Groeten Paul
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Leuke 5 euro moet ik zeggen.

De gouden zijn niet voor mij geslagen.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

voskeman schreef:Leuke 5 euro moet ik zeggen.

De gouden zijn niet voor mij geslagen.
Inderdaad een leuke 5 euromunt. De 20 en 50 euromunt vind ik dit jaar ook wat minder. Vaticaanstad heeft wel eens mooiere exemplaren laten zien.

Maar het kan ook niet altijd feest zijn :wink:

Als de 2 euro CC 2010 maar een ontzettend mooi design heeft, dan vind ik het allemaal goed :D

groeten Paul
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Zo is het als die 2 euro maar toppie is.

Ik bedoelde bij de gouden munten dat ze veel zouden moeten kosten
dat ze niet voor mij gelagen zouden zijn .
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

voskeman schreef:Ik bedoelde bij de gouden munten dat ze veel zouden moeten kosten
dat ze niet voor mij gelagen zouden zijn .
OK! Het zijn inderdaad wel vrij dure munten. Toch als er een keer een jaar is dat ze allebei de moeite waard zijn, waarom niet? Maar dan bestel ik ze wel rechtstreeks, indien ik die mogelijkheid heb.

groeten Paul
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Kan je altijd maar 1 van elk bestellen of ook wat meer?
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

voskeman schreef:Kan je altijd maar 1 van elk bestellen of ook wat meer?
Naar mijn weten kun je er maar 1 bestellen, hoewel ik verhalen ken van verzamelaars die in het begin gewoon een meervoud hebben ingevuld en deze ook ontvangen.

Wellicht dat Luit hier meer informatie over kan geven...?

groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:
voskeman schreef:Kan je altijd maar 1 van elk bestellen of ook wat meer?
Naar mijn weten kun je er maar 1 bestellen, hoewel ik verhalen ken van verzamelaars die in het begin gewoon een meervoud hebben ingevuld en deze ook ontvangen.

Wellicht dat Luit hier meer informatie over kan geven...?

groeten Paul
Tegenwoordig zijn formulieren vooringevuld en heeft bestellen van meer totaal geen nut.
Ik heb dit jaar geprobeerd ook de gouden munten te bestellen omdat ik van veel nieuwe klanten hoorde dat ze deze ook direct als eerste bestelling konden bestellen, maar zelfs dat heeft niet gewerkt...

De 2 euro CC was de eerste keer niet vooringevuld en voor zover ik weet zijn toen alle bestellingen tot maximaal 3 stuks gehonoreerd en vanaf dat moment ook vooringevuld.
Sommige klanten mogen ook 2 BU sets bestellen.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Volgens diverse bronnen (waaronder Gerard Schön) zal de 50 eurocent dit jaar worden geslagen voor de circulatie, in een oplage van 2.000.000 stuks.

Dit in tegenstelling tot eerdere verhalen die gingen over de 2 euro herdenkingsmunt van 2010 voor circulatie.
llinde schreef:
euromunter schreef: De aanbevelingen zijn dat Vaticaanstad 51% van de aanmunting in het circulatieverkeer doet. Met een verdubbeling van het quotum qua aanmunting zou dat betekenen dat er dus even veel BU-sets komen. Bovendien zullen de munten vrij snel UIT het circulatieverkeer worden gehaald en kun je een "UNC"-setje misschien kopen tegen een prijs van zo'n 35 tot 50 euro.
Uit betrouwbare bron blijkt dat dit jaar de 50 cent voor "circulatie" geslagen wordt.

Vraag me af hoeveel er echt gaan circuleren....

Luit

Even afwachten nog...

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Op andere fora staat het volgende over de munten van Vaticaanstad die voor de circulatie worden geslagen:
Die Meldung ist von offizieller Seite bestätigt. Der Vatikan wird die folgenden Kursmünzen prägen lassen:

:arrow: 2 € Priesterjahr > 110.000 ex.

:arrow: FDC set

:arrow: FS set

:arrow: 50 Cent - 2.000.000 ex. in Rollen
De oplage van de BU-set en Proofset zijn dus nog niet bekend. De 2 euro CC van Vaticaanstad zal volgens deze berichten in oplage van 110.000 stuks verschijnen. Ik ga er van uit dat dit de blister uitgiftes (BU) zijn.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Deutsches Münzen Magazin:
Vatikan 2010: Jahresstart mit Kursmünzensätzen

Trotz des neuen Währungsabkommens mit der EU kommt es nicht zur befürchteten Auflagensenkung der Vatikan-Kursmünzensätze für 2010. Mit ihnen startet auch das neue Jahresprogramm des Kirchenstaates, gefolgt von ersten Münzmotiven in Silber und Gold.

Sammler von Kursmünzen des Vatikan dürfen sich freuen: Die Auflagen der heiß begehrten Jahressätze in Stempelglanz und Polierter Platte werden 2010 nicht gesenkt, und obendrein kommt in Vatikanstadt selbst eine vermehrte Menge an Kursmünzen in den Umlauf!

Wie zuvor mehrfach berichtet, sollen laut einer neuen Richtlinie der EU-Kommission, die vor allem auf die Kleinstaaten und hier insbesondere den Vatikan abzielte, künftig von einem Euro-Land mehr als die Hälfte der jährlich herausgegebenen Kursmünzen in Umlauf gebracht werden. Nur der verbleibende kleinere Teil darf in höchster Sammlerqualität „Polierte Platte“ (PP) oder in Form von Kursmünzensätzen vom Ausgabeland über Nominalwert verkauft werden.

Afbeelding

Für den Vatikan hätte dies in der Praxis bedeutet, dass etwa von den knapp über 106.000 offiziellen Kursmünzensätzen, die noch im letzten Jahr über ihrem Nominalwert von 3,88 Euro herausgegeben wurden, nur noch rund 50.000 künftig verbleiben würden. Die Folgen einer solchen Auflagenhalbierung wären nicht nur drastische Einnahmeeinbußen für den Kirchenstaat gewesen, sondern eine befürchtete Preisexplosion bei den ohnehin schon hoch gehandelten, amtlichen Vatikan-Jahressätzen.

KMS-Auflagen unverändert

Kurz vor Jahresbeginn konnten sich die EU und Vatikanstadt letztlich doch noch in einem neuen Währungsabkommen einigen, das auch aus Sammlersicht begrüßenswert ist. Dessen Kernpunkt ist eine genehmigte Erhöhung der jährlichen Vatikan-Münzen im Wert von bislang rund 1,1 Millionen Euro auf künftig 2,3 Millionen Euro.

Somit dürften die Auflagen der amtlichen Jahressätze in etwa gleich bleiben, während zugleich deutlich mehr Kursmünzen in den regulären Geldumlauf gelangen. Die Chance, in Geschäften der Vatikanstadt über das Wechselgeld an deren Euros zu kommen, ist dadurch erheblich gestiegen. Allerdings sollen vor allem 20- und 50-CentMünzen in Umlauf kommen.

Auch wirklich makellose Stücke sind nach wie vor nur über die amtlichen Jahressätze des Kirchenstaates in Stempelglanz und Polierter Platte erhältlich. Die 2010er Kursmünzensätze sind für April angekündigt, diesmal in hellgrüner Verpackung. Als speziellen Bonus enthält der PP-Kursmünzensatz außerdem eine Silbermedaille zum 400. Todesjahr von Caravaggio.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Deutsches Münzen Magazin:
Erste Gedenkmünzen-Motive 2010

Zu den ersten veröffentlichten Gedenkmünzen-Motiven des neuen Jahrgangs gehört die Ausgabe in 5 Euro Silber anlässlich des 96. Welttags des Migranten und Flüchtlings. Darauf ist die heilige biblische Familie auf der Suche nach Zuflucht abgebildet: In Richtung von Pyramiden, Stadtsilhouette und Palmen im Hintergrund reiten Maria und das Jesuskind auf einem Esel, der von Josef geführt wird. Der von Daniela Longo gestaltete, 32 Millimeter große Sterlingsilber-Euro (925/1000 Feingehalt) erscheint in höchster PP-Qualität und 9.600er Maximalauflage.

Afbeelding

Erste Entwürfe liegen auch von den neuen 20- und 50-Euro-Goldmünzen in PP aus der Serie „Meisterwerke der Bildhauerkunst in der Vatikanstadt“ vor, deren Designs von Orietta Rossi stammen. Sie würdigen im dritten und damit letzten Jahr der Reihe die beiden Statuen „Apoll vom Belvedere“ – benannt nach ihrem Standort in der vatika­nischen Sommervilla – sowie ­„Augustus von Prima Porta“, die nach ihrem Fundort bei Rom ­benannt ist. Geprägt werden sie maximal 2.934 sowie 2.930 Mal in 917er Gold mit 21 bzw. 28 Millimetern Durchmesser.

Afbeelding

Weitere für 2010 angekündigte Gedenkmünzen sind das 2-Euro-Stück „Priesterjahr“, die 10-Euro-Silbermünze „43. Weltfriedenstag“ und als jährliche Krönung in 100 Euro Gold „Die Sixtinische Kapelle: Das Jüngste Gericht“.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Münzen Journal 2 - 2010:

Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

11 mei zal Vaticaanstad de BU-set en de Proofset van 2010 uitgeven. Nieuw dit jaar is een coincard met een oplage van maximaal 120.000 stuks met daarin de 50 cent munt, die tevens zal worden geslagen voor circulatie.

Münzenblog:
Der Vatikan darf – oder sollte man besser schreiben “muss”? – seit diesem Jahr, auf Geheiß der Europäischen Kommission, deutlich mehr Münzen prägen. Dank dieser Neuerung wird es in Kürze erstmals eine Coincard mit einer vatikanischen Euromünze geben. Zwar sollten die zusätzlichen Prägevolumina eigentlich im Umlauf landen, insofern ich das noch richtig im Ohr habe, aber immerhin hat man den Preis mit 3 Euro für die 50 Cent Münze noch im Rahmen gehalten. Vatikanische Euromünzen im Portemonnaie zu finden dürfte, trotz aller Bestrebungen der EU, somit auch in Zukunft eine Utopie bleiben.

Aber auch für die diesjährigen Kursmünzensätze hat man sich bei der vatikanischen Ausgabestelle UFN etwas Besonderes einfallen lassen. Und zwar betrifft diese Neuerung den Kursmünzensatz in Polierter Platte. Dieser enthält zwar schon immer eine zusätzliche Medaille, die bisher allerdings stets aus Silber war. Diese Variante wird es auch in diesem Jahr wieder geben; zusätzlich gibt es aber eine weitere Version mit der gleichen Medaille in Gold. Preis (1.580 Euro), aber auch Auflage (300 Ex.) fallen entsprechend aus.
Afbeelding

Afbeelding
Zum Schluss nochmal alle Daten der vatikanischen Münzausgaben vom 11. Mai 2010 im Überblick:

•Kursmünzensatz in Stempelglanz – Auflage: 94.000 Ex. | Ausgabepreis: 30 Euro
•Coincard mit 50 Cent Münze – Auflage: 120.000 Ex. | Ausgabepreis: 3 Euro
•Kursmünzensatz in PP mit Silbermedaille – Auflage: 15.000 Ex. | Ausgabepreis: 140 Euro
(Daten Medaille: Durchmesser: 40 mm | Gewicht: 45 Gramm | Silbergehalt: 925/1000)
•Kursmünzensatz in PP mit Goldmedaille – Auflage: 300 Ex. | Ausgabepreis: 1.580 Euro
(Daten Medaille: Durchmesser: 35 mm | Gewicht: 34,5 Gramm | Goldgehalt: 917/1000)
Link: http://www.muenzblog.de/50-cent-coincar ... 0-vatikan/

Zoals te zien is, zijn het wel bewerkte afbeeldingen van de Proofset, ik neem niet aan dat ze er munten van 2006 in doen :wink:

Groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef: Zoals te zien is, zijn het wel bewerkte afbeeldingen van de Proofset, ik neem niet aan dat ze er munten van 2006 in doen :wink:
Ik vraag me daarom wel af wat de waarde van de plaatjes is.
Wie heeft ze bewerkt?
Gaat de coincard er ook zo uitzien of is het gewoon een fantasieontwerp?

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vanaf 11 mei zullen de bestelformulieren voor de klanten van het UFN worden verstuurd.

Nog even wachten en dan kunnen we weer gaan bestellen!

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vandaag voor het eerst de bestelformulieren van Vaticaanstad binnengekregen :D :D :D

Op dit bestelformulier staan de BU-set 2010 (30 euro), de Proofset (140 euro) en de coincard voor 3 euro. En dat met 4 euro verzendkosten :wink:

De bestelformulieren voor de 2 euro herdenkingsmunten volgen later dit jaar...

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Zie voor de coincard en de sets ook:

http://www.vaticanstate.va/EN/Services/ ... --2010.htm

Groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Het lijkt erop dat je van de coincard hetzelfde aantal kunt bestellen als van de BU set.

aangetekende verzending €4 (dit jaar voor het eerst na 2002 niet inbegrepen)
verzekerde verzending €8

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

En nadat ik het maandag ontvangen bestelformulier woensdag heb ingevuld, is het bedrag vandaag al van mijn creditcard afgeboekt, ze hebben blijkbaar snel wat geld nodig :wink:

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Heb je het formulier met de fax verstuurd? Bij mij is nog niks afgeschreven, heb deze dinsdag op de post gedaan...

Paul

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”