Hallo allemaal,
Ik heb hier 3 iraanse munten. Deze waren van mijn opa die was piloot en waarschijnlijk ging hij ook naar iran. Ik vraag me af welke het precies zijn. Ik kan ze namelijk niet vinden. Waarschijnlijk zijn ze wel van zilver maar zeker weet ik het niet.
De afmetingen zijn:
Van de grootste: lengte 30mm gewicht 9,17 gram
De ena grootste lengte 25 mm gewicht 4,95 gram
De kleinste lengte iets meer als 17 mm gewicht 1,78 gram.
wie kan mij hier meer over vertellen? alle info is welkom!
3 iraanse munten maar hoe oud?
Moderator: koenmunten
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
3 iraanse munten maar hoe oud?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Volledig lid
Re: 3 iraanse munten maar hoe oud?
Op oa. deze wikipediapagina vind je de gebruikte cijfers.
Volgens mij zijn het Rials uit Iran (Perzië) uit de tijd van Sjah Mohammad Reza Pahlavi.
Zie hier en hier voor meer info.
Het zijn achtereenvolgens munten van 1, 10 en 5 Rials. In Krause heb ik ze gevonden onder nummers KM#1171a, KM#1175a en KM#1177a.
Ter info nog wat meer over de middelste munt (10 Rials). Volgens Krause is deze munt gemaakt van 9 gram koper-nikkel. De muntzijde geeft in het midden in (oost-) arabisch het getal 10 aan en onderaan het jaartal SH1342. Dit komt overeen met 1963AD. Zo te zien zijn ze allen van dat jaar. Boven de waarde-aanduiding staat de naam van de sjah en eronder de munteenheid.
De kopzijde toont de Perzische leeuw met nog een tekst. (Helaas lees ik geen arabisch, maar het zal wel de naam van het land zijn of zoiets)
Volgens mij zijn het Rials uit Iran (Perzië) uit de tijd van Sjah Mohammad Reza Pahlavi.
Zie hier en hier voor meer info.
Het zijn achtereenvolgens munten van 1, 10 en 5 Rials. In Krause heb ik ze gevonden onder nummers KM#1171a, KM#1175a en KM#1177a.
Ter info nog wat meer over de middelste munt (10 Rials). Volgens Krause is deze munt gemaakt van 9 gram koper-nikkel. De muntzijde geeft in het midden in (oost-) arabisch het getal 10 aan en onderaan het jaartal SH1342. Dit komt overeen met 1963AD. Zo te zien zijn ze allen van dat jaar. Boven de waarde-aanduiding staat de naam van de sjah en eronder de munteenheid.
De kopzijde toont de Perzische leeuw met nog een tekst. (Helaas lees ik geen arabisch, maar het zal wel de naam van het land zijn of zoiets)
Links 1 rial = 1344 (1965)
Midden 10 Rial = 1342 (1963)
Rechts 5 Rial = 1342 (1963)
Midden 10 Rial = 1342 (1963)
Rechts 5 Rial = 1342 (1963)
hardstikke bedankt voor jullie antwoorden~! petje af