Auteursrechtenclaim

Heb je ideeën, tips, of mis je een catagorie of onderwerp, misschien zie je een foutje... Plaats je berichten hier!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Auteursrechtenclaim

Bericht door Ilosab »

Ik heb zo'n verzekering en dat kost toch al zo'n 160 euro per jaar. Inclusief de claim zou er dan ongeveer 300 euro gestort moeten worden. Lijkt me een beetje veel.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

hierm schreef:Wow, wat een walgelijke zaak .
Is het een optie van het geld dat binnenkomt via het donateursschap een rechtsbijstandverzekering af te sluiten?
Als dat nodig is voor een Muntenforum is dat een trieste zaak... Gewoon de Telegraaf en AD 'boycotten' qua bron lijkt me heel wat eenvoudiger. Behalve bij deze rechtse roddelpers kom je er gelukkig niet mee in confrontatie (behalve op 1 april :knipoog: ).
Slikken, die bittere pil, de rekening voldoen en er samen een lesje uit leren... Het is niet anders anno 2012 in 'ons' euroland...

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

Leuk idee, maar normaal gesproken zijn auteursrechtenzaken uitgesloten van een rechtsbijstandverzekering.
123
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Martin schreef:Behalve bij deze rechtse roddelpers kom je er gelukkig niet mee in confrontatie
Was dat maar waar, helaas geldt het voor vrijwel alle sites waar foto's op staan, het is dan van de fotograaf afhankelijk of er actief gezocht wordt naar misbruik.

Luit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Dit alles staat los van de Telegraaf!

Ik wil nog even toevoegen dat een copyright niet enkel bij een afbeelding van kracht is. Denk dus ook bij het plaatsen van een artikel uit een tijdschrift, een artikel van een website of krant, een passage uit een boek of wat dan ook geschreven of gemaakt is door een derde, dat er een auteursrecht op zit. Vraag in alle gevallen altijd toestemming aan de eigenaar/auteur of het geplaatst mag worden.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Herman, ik heb deze foto al op 18 andere fora geplaatst. De rekening zie ik graag tegemoet om mijn nieuwe versnipperaar uit te proberen.. :knipoog:

Leuke foto overigens, waar is deze genomen?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Herman kennende zit hij in Sri Lanka. En aan de foto te zien maakt hij reclame voor de sportvereniging Zwart-Wit.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Ilosab schreef:Herman kennende zit hij in Sri Lanka. En aan de foto te zien maakt hij reclame voor de sportvereniging Zwart-Wit.

Gr. Alfred
Duo Pernottie ? :wave:
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt »

We gaan denk ik nu wel off topic.
Laten we bij het onderwerp houden en de situatie waar het nu om gaat.

Groet Danny
- alles voor de euro uit Nederland.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Inderdaad, laten we dit topic even serieus houden. Een grapje moet kunnen, maar graag niet te lang laten doorsudderen. ;)

Gr. jERoen
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Dit ga je toch niet echt betalen he Jeroen.
Denk je echt dat ze voor zo een iniemini bedrag gaan procederen? Ik zou de afbeelding verwijderen, en dit ook terug berichten. Verder zou ik alles negeren.

(Hoeveel geld had ik al wel niet kunnen krijgen, voor al die ontelbare kopieerwerkjes, van elke 'numismatische expert' die alles van mijn website af plukt...)
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

Om iedereen even op de hoogte te brengen. Jeroen en ik hebben wat PBs gestuurd, maar het is een lastige situatie.

Dat komt omdat het een moderator is geweest die de afbeelding geplaatst heeft. En technisch gezien vallen moderators onder de verantwoordelijkheid van de beheerder. Een rechtszaak zal in alle waarschijnlijkheid dan ook verloren worden. En alhoewel Jeroen dit dan juridisch gezien kan verhalen op de poster, blijft het hoe dan ook een vervelend verhaal.

Was het nu een willekeurig normaal lid geweest, kon Jeroen zich beroepen op de Europese richtlijn ter bescherming van beheerders, en op de poster zijn privacy-rechten om geen gegevens af te hoeven staan. Enige wat de fotograaf dan had kunnen doen is procederen om de gegevens toch de krijgen, maar dat is een juridisch mijnenveld.
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

@ Atox,
denk je nou echt ,dat men hier over wil gaan procederen voor het bedrag van 140 euro?
Dit is gewoon snel geld verdienen bij een ieder die het geld klakkeloos en braaf overmaakt...

( Zou Catawiki dan niet elke week 10 brieven krijgen? :D )
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

rtholen schreef:@ Atox,
denk je nou echt ,dat men hier over wil gaan procederen voor het bedrag van 140 euro?
Dit is gewoon snel geld verdienen bij een ieder die het geld klakkeloos en braaf overmaakt...

( Zou Catawiki dan niet elke week 10 brieven krijgen? :D )
Als ze procederen gaat het bedrag snel naar de 2000 euro. Waarvan dan ongeveer driekwart voor de advocaat. Dus ja, ik denk dat ze wel procederen. Voor hun is het win-win. Of je betaald gelijk en ze zijn alleen een brief kwijt, of ze procederen en dan heeft de advocaat een mooi inkomen.
Technisch beheerder van het forum. Indien er problemen zijn, stuur mij dan een priveberichtje of email (atoxhybrid@gmail.com) :LoneRanger:
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

wat Ron zegt is helemaal waar... Is ook in Kassa aan de orde geweest een tijdje geleden. Meisje had voor een project voor school een afbeelding van internet gehaald zelfde verhaal.
...........afwezig..... :wave:
mmmunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mmmunten »

Met name Getty Images is een beruchte partij op dit gebied oa. Tros Radar heeft er in 2011 een uitzending aan gewijd.
In dit topic op het Higher Level forum duiken ze weer op en vind je meer relevante links. Getty is met name berucht omdat hun schikkingsvoorstel meestal een veel hoger bedrag betreft (van 700 euro tot een veelvoud hiervan). Bij verder vragen bieden ze al snel een korting aan om je over te halen te schikken. Afgelopen jaren zijn al duizenden personen (vooral kleine ondernemers) aangeschreven en blijkbaar zijn er genoeg die akkoord gaan met een schikking. Auteursrechtelijk gezien hebben ze misschien wel recht op een vergoeding, maar de hoogte ervan staat in geen relatie tot het gebruik en waarschijnlijk zal ook geen rechter een dergelijke vergoeding toewijzen. Probleem is echter dat een procedure langdurig een onzeker gevoel geeft, met mogelijk nog veel hogere kosten.

(P.S.: zojuist kleine donatie via paypal gedaan)
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Het valt mij zo tegen dat de heer Roel Dijkstra op zijn website al zijn afbeeldingen niet heeft beveiligd tegen kopiëren, in zijn ogen diefstal. Het is een kinderlijk makkelijk karweitje om dat in te stellen. Als hij zo opkomt voor behoud van zijn eigendomsrechten, kan ik het met geen mogelijkheid verwerken dat hij dat op zijn eigen site niet beschermt. Ik durf te wedden dat de eerste de beste die een afbeelding van hem gebruikt van zijn site, direct eenzelfde brief binnen zal krijgen. Ga er van uit dat er een clubje spoorzoekers in dienst is die het web afspeuren en dat dan de molen begint te draaien.

Het voelt zo doortrapt...
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

Munthunter schreef:Het valt mij zo tegen dat de heer Roel Dijkstra op zijn website al zijn afbeeldingen niet heeft beveiligd tegen kopiëren, in zijn ogen diefstal. Het is een kinderlijk makkelijk karweitje om dat in te stellen. Als hij zo opkomt voor behoud van zijn eigendomsrechten, kan ik het met geen mogelijkheid verwerken dat hij dat op zijn eigen site niet beschermt. Ik durf te wedden dat de eerste de beste die een afbeelding van hem gebruikt van zijn site, direct eenzelfde brief binnen zal krijgen. Ga er van uit dat er een clubje spoorzoekers in dienst is die het web afspeuren en dat dan de molen begint te draaien.

Het voelt zo doortrapt...
Niet iedereen heeft ook die kennis Jeroen, voor ons is dit eenvoudig maar voor dit fotograafje misschien niet. Anderzijds is dit misschien juist zijn bedoeling. De voordeur openzetten met zijn foto's open op tafel. Later kijken van "yes ze zijn genomen, kan ik terug wat extra verdienen door deze zielige acties want ik ben niet goed genoeg als fotograaf om rond te komen.."

mvg kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Misschien is dit off-topic, maar is Atox nu globale moderator geworden?
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

hierm schreef:Misschien is dit off-topic, maar is Atox nu globale moderator geworden?
Er is een team aangesteld, voornamelijk bestaande uit al bestaande moderators, die de copyrights in het oog zullen houden. Atox is hierbij ook in de groep genomen door zijn kennis betreffende dit onderwerp door zijn rechten studie.

Omdat ik niet direct een directe link kan vinden naar het juiste overzicht (algemene php link) zie hier onderstaande foto

Afbeelding
mvg Kevin
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Is geen probleem hoor, iemand met juridische kennis is een welkome aanvulling.
maar ik vraag me af , was dit team er al of is die aangesteld naar aanleiding van deze claim?
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

Dit is nu voornamelijk aangesteld naar aanleiding van dit voorval. Op deze manier kunnen we hopelijk in de toekomst zo'n voorvallen vermijden door snel op te treden wanneer er ooit nog een foto met copyrights op geplaatst zou worden. Atox is nu ook voornamelijk voor ons een leermeester om elementen uit te leggen en wat kennis op te doen. Dit is zeker een interessant onderwerp waar er uren over gediscussieerd kan worden !

mvg Kevin
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Atox schreef:of ze procederen en dan heeft de advocaat een mooi inkomen.
maar wie dat inkomen van de advocaat betaald staat niet bij voorbaat vast, proceskosten worden lang niet altijd, en vrijwel nooit volledig op de schuldige partij verhaald.

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Munthunter schreef:Ga er van uit dat er een clubje spoorzoekers in dienst is die het web afspeuren
Daar heb je Google voor, je kunt daarmee prima op gelijkende afbeeldingen zoeken, geef Google een image file en je krijgt keurig sites waar betreffende of soortgelijke afbeeldingen gebruikt worden.

Luit
Atox Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door Atox »

llinde schreef:maar wie dat inkomen van de advocaat betaald staat niet bij voorbaat vast, proceskosten worden lang niet altijd, en vrijwel nooit volledig op de schuldige partij verhaald.
Dit is fotograaf vs. forumbeheerder, en niet een groot bedrijf, dus de kans is groot dat alle onkosten op Jeroen mogen worden verhaald. Alleen betreft dit een simpele kantonzaak, dus zal de advocaat waarschijnlijk een assistente of iets dergelijks een paar simpele stukken laten maken. Zelfs al raamt de rechter de kosten ver onder het normale advocatentarief, het is al snel kostendekkend.

Terug naar “Ideeënbus en hulp”