Unieke munt Karel V

Kom je ergens een leuk verhaal of opmerkelijk bericht tegen over munten of bankbiljetten? Plaats hier de link naar het bericht, een scan of afbeelding. Denk aan berichten in de krant, op TV, of op het internet.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Unieke munt Karel V

Bericht door Ilosab »

Op teletekst vanmorgen de melding:

In Brugge is een unieke penning gevonden van keizer Karel V van het Heilige Roomse Rijk. Op de munt is de keizer, die ook de scepter zwaaide over de Lage Landen, te zien zonder baard. Dat betekent dat het een vroege afbeelding is van Karel, omdat hij meestal met baard wordt afgebeeld. De Brugse archeologen hebben de munt niet kunnen terugvinden in de numismatische literatuur. Ze denken dat het misschien gaat om een lokale, niet-officiële versie die in beperkte oplage is geslagen. Ook kan het gaan om een verworpen ontwerp. De munt werd in 2006 gevonden in een laatmiddeleeuwse beerput van baksteen. Volgens de archeologen is het een bijzonder gave loden munt van een kleine 3 centimeter doorsnee. Op de munt is Karel te zien met de halsketting van de Orde van het Gulden Vlies, een exclusieve ridderorde waar Karel leiding aan gaf. Op de penning ontbreekt de keizerskroon, wat waarschijnlijk betekent dat munt is gemaakt vóór Karels troonsbestijging in 1519. Opmerkelijk is dat er een spelfout is gemaakt in het motto van de keizer. Zijn Plus Oultre ('Steeds verder' in het Latijn) wordt hier Plus Outer. Dat bewijst dat de munt mogelijk is gemaakt toen het motto nog niet zo lang bekend was. Waarschijnlijk was dat rond 1516, het jaar dat Karel volwassen werd.

Zie: http://nos.nl/artikel/344509-unieke-mun ... onden.html

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Re: Unieke munt Karel V

Bericht door Robin »

Voltaire vondt dat het Heilige Roomse (Romeins) Rijk.. niet Romeins, niet heilig en evenmin een rijk was. :knipoog:

Duidt het feit dat de penning werd gevonden in een beerput er niet op dat het een afgewezen ontwerp was?!.. :lach:

Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

lijkt me eerlijk gezegd eerder een jeton dan een munt, maar ja nu ben ik geen deskundige. ik zal eens kijken of ik hem kan terugvinden in mijn dugnoille.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
andres

Bericht door andres »

er staat ook boven de afbeelding ""penning "" , maar in de tekst staat weer munt.

tis duidelijk een penning / jeton / rekenpenning. Er staat een weesgegroetje op , in plaats van de gebruikelijke titels
van Karel de Vde en zijn moeder (Johanna de Waanzinnege)

AVE MARIA GRATIA PLENA - MATER DEI ME MEMTO MEI --> Wees gegroet Maria , vol van genade , moeder van god ,en denk ook aan je eigen sterven. (of zoiets)
ben geeneens van het houtje, en blijkbaar zijn er ook niet veel katholieken, hier op het forum :P
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

MATER DEI MEMENTO MEI.. MOEDER VAN GOD HERINNER MIJ..
Laatste regel van het Ave Maria.. zei de Atheïst.. :oops: (maar Advaitist)
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..

Terug naar “Munten en bankbiljetten in het nieuws”