De kwaliteit Proof is de hoogst haalbare kwaliteit. Zowel de muntplaatjes als de stempels zijn gepolijst. Daardoor krijgen de munten extra glans. Afbeeldingen op proofmunten tonen ook meer contrast dan andere munten doordat de gravure is gezandstraald. Munten in proofkwaliteit worden vaak in zeer beperkte oplage geslagen en met één set muntstempels worden een beperkt aantal proofmunten geslagen, zodat een hoge kwaliteit gegarandeerd blijft.
Proofmunten zijn uiterst kwetsbaar. Zelfs het kleinste krasje is zichtbaar. Daarom mag men deze munten alleen aan de randen vastpakken en wordt deze met de grootste zorg behandeld.. Elke Proofmunt wordt ter bescherming verpakt in een capsel, om beschadigingen te voorkomen.
But beware.
The terms vary from country to country, for example:
Netherlands: "proof" = Austria: "polished plate" (polierte Platte)
Netherlands: "prooflike" = Austria: "proof" = Germany: "spiegelglanz"
Proof schreef:I can not say for sure what Malta says.
En dat is natuurlijk ook afhankelijk van welk land de munten slaat: Nederland, Italië, Finland, Oostenrijk, Griekenland...?
De munten van 2011 worden geslagen bij de Koninklijke Nederlandse Munt (volgens de Euro Münzkatalog van Gerhard Schön), dus we kunnen wel de Nederlandse Proofkwaliteit hier aan verbinden
Malta this year will issue its first national €2 Commemorative coin, in connection with the issuance of this coin, the Central Bank of Malta will be holding a symposium on the 23rd June to launch the 2 euro commemorative programme of five years. The symposium will not be open to the general public but by invitation only and it is not yet known if all the 5 designs will be revealed during the symposium or not.
The 5 coins will be highlighting milestones in Malta’s constitutional history namely:
· 1849 First Elected Representatives
· 1887 Majority Representation
· 1921 Self Government
· 1964 Independence
· 1974 Republic
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Issue Date: 18 October 2011
Subject: Issue of Coin Set Dated 2011
The Central Bank of Malta is issuing a new euro coin set dated 2011 which will incorporate the eight Maltese euro coins, designed by Noel Galea Bason. The set also includes a €2 commemorative coin, bearing the inscription ‘First Elected Representatives – 1849’. This coin was designed by Ġanni Bonnici and is the first in a series of five €2 commemorative coins commemorating Malta’s constitutional history.
The set, which will be in a distinctive box, will also include a replica coin of the Punic period, the original of which is currently held in the Bank’s Currency Museum collection.
The set will be on sale from Wednesday 19 October 2011 at the price of €35 including VAT from the Malta Coins Distribution Centre at the main building of the Central Bank of Malta.
For further details please forward an e-mail to mcdc@centralbankmalta.org or call on (+356) 2550 6007/6013.
Voor degenen die de set rechtstreeks willen bestellen, hier het BESTELFORMULIER.
Je kunt het bedrag overmaken naar aangegeven bankrekeningnummer. Bijkomende verzendkosten bedragen 7 euro voor landen binnen Europa. De set kost 35 euro.
euromunter schreef:Voor degenen die de set rechtstreeks willen bestellen, hier het BESTELFORMULIER.
Je kunt het bedrag overmaken naar aangegeven bankrekeningnummer. Bijkomende verzendkosten bedragen 7 euro voor landen binnen Europa. De set kost 35 euro.
En de vraag is of deze er ook wel komt. De BU-set heeft een oplage van 50.000 stuks. Deze is zeer makkelijk aan te schaffen tegen een normale prijs.
De prijs van de Proofmunt staat inmiddels al rond de 40 euro en hoger. Deze heeft ook maar een oplage van 5.000 stuks. En daarom een stuk gewilder. Ik denk dat alles aan de balie wordt verkocht en aan de groothandel.
euromunter schreef:Voor degenen die de set rechtstreeks willen bestellen, hier het BESTELFORMULIER.
En dan is het maar liefst 3 hele euro's goedkoper dan bij een nederlandse handelaar....
Gr. Mischa
Gemiddelde handelaar zit nu rond de 42 - 43 euro. Daar komt vaak nog zo'n 7 - 8 euro aangetekende verzending bovenop. Dan kom je op een bedrag van 51 euro. Dat is dus rond de 8 - 9 euro goedkoper. Alleen dan is de vraag hoe snel Malta de set levert. Vaak als ik zoiets bestel heb ik zelf niet het geduld om nog 2 - 3 weken te wachten
Vandaag de BU van Malta 2011 binnen gekregen (samen met Finland 2euro cc), mooi setje trouwens.
Wacht alleen nog op 2 euro CC Vaticaan (wat rechtstreeks besteld is) en eventueel een hele set van Monaco.
Teller staat op 1862.
Ik heb vandaag los de gewone 2euromunt kunnen kopen voor €24.
Aangezien ik toch niets met de rest van het setje doe, zie ik het als €11 euro gewonnen !
The Central bank of Malta is distributing a new certificate to those who are buying the BU set. The first certificate says that the coins were designed by Noel Galea Bason however it fails to list the designer of the 2 euro commemorative coin, thus, the new certificate lists this designer and there is also a slight change in Punic coin description. Both the old and new certificates have another mistake in the diameter of the 2 euro coin which is listed as 27.75mm when actually it is 25.75
Oud certificaat :
Nieuw certificaat:
Opmerkelijk vind ik dan dat de fout van de foute diameter dan niet gezien werd.
(En dat deze vaak voorkomt toch ook dat de diameter van de €2 -munt fout wordt weergegeven.
Gible schreef:Schande! Ben benieuwd of de handelaar bij wie ik hem kocht een nieuwe gaat sturen naar mij.
ligt eraan of de handelaar direct in Malta heeft ingekocht en hem toegestuurt krijgt. Als het via de groothandel gaat en die zich er niet aan ophoudt dan kan de handelaar niets voor je betekenen denk ik.