noodgeld albums 1914-1924

Plaats hier berichten over stads- en noodgeld wat buiten Nederland en België is uitgegeven. Denk onder andere aan broodgeld en boterbonnen.

Moderator: Arjena3

Donkers

noodgeld albums 1914-1924

Bericht door Donkers »

Uit de nalatenschap van mijn vader zijn ik 3 albums met Notgeld gekomen. Op de albums staat Notgeld 1914-1924. Ik schat dat er zo'n 1000 biljetten inzitten. Ook zitten er doosjes bij met munten, 20 van klei (?) en 17 van metaal. Wat is zoiets waard en hoe kan ik het het best verkopen (bij voorkeur in 1 partij)?
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: noodgeld albums 1914-1924

Bericht door Ilosab »

Er zal ongetwijfeld iemand zijn op dit forum die u een juist antwoord kan geven maar dat kunt u het beste verwachten als u foto's plaatst van datgene waar u uitleg om hebt gevraagd.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik ben ook erg benieuwd en zie ook graag wat afbeeldingen verschijnen. :)

Overigens wel erg interessant dat er de laatste dagen diverse berichten worden geplaatst over 'munten'van porselein/klei.

En van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum Donkers!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Als eerste wil ik je van harte welkom heten op dit forum, mogelijk hoor je hier zoveel dat je zelf belangstelling voor het verzamelen gaat krijgen.

Zelf heb ik geen idee wat zo'n album op kan brengen, dat is mede afhankelijk van de kwaliteit van die biljetten cq munten. Een optie is om eens op de website van MPO te kijken (www.mpo.nl).
Zij organiseren diverse beurzen door het hele land en op die beurzen kun je gratis je bezit laten taxeren en verplicht je tot niets. Woon je in de buurt van IJsselstein (Ut) dan kun je ook een afspraak maken op hun kantoor. Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar foto's, dus als je die zou kunnen plaatsen.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Donkers

Bericht door Donkers »

Ik heb foto's gemaakt van de muntendoosjes, niet van de albums (ik weet niet wat te fotograferen met zoveel noodgeld).
Mijn vader heeft de verzameling weer van zijn vader geërfd en heeft het er zelf nooit over gehad. Ik heb er dus geen binding mee.
Vanwege gezondheidsproblemen mag ik niet autorijden en kan ik geen beurzen bezoeken voor taxatie of verkoop; ik ben dus benieuwd naar de inschattingen/adviezen van de diverse forumleden.
munten1.jpg
munten2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Donkers

Bericht door Donkers »

En nog twee foto's, het lukte me niet in 1 keer.
munten3.JPG
munten4.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik denk dat er wel een paar mensen voor warm zullen lopen hier!

Hartelijk dank voor de afbeeldingen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Notmunzen :) daar loop ik wel warm voor.
Prijstechnisch kan je globaal de volgende prijzen aanhouden.
Munten metaal 2€ ps
Munten porselein 5€ ps
Biljetten 1€ ps

Er zitten natuurlijk wel verschillen tussen de objecten qua prijzen. Ik heb notmunzen van 1€ maar ook van 50€ in de verzameling.

Maar je hebt nu een globale inschatting van de prijs.

Jammer dat je er zelf geen binding mee hebt. Duits notgeld is een interessant verzamelgebied dat goed gedocumenteerd is en qua biljetten erg mooie afbeeldingen heeft.

Bij verkoop zou je ook met een paar duitse munthandelaren contact op moeten nemen. Duits notgeld loopt in nederland niet heel erg goed tov duitsland.
Ik koop 90% van de stukken in duitsland. De rest in nederland en de usa. Daar is toch minder aanbod.
Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam »

Van de munten heb ik niet teveel verstand, van de biljetten mogelijk een beetje. Gezien het aantal vermoed ik dat het hier gaat om Serienscheine (biljetten die door de steden gemaakt zijn en verkocht werden aan verzamelaars). Dit in tegenstelling tot de daarwerkelijke Notgeldbiljetten die als geld gebruikt werden.
De Serienscheine koop ik via Ebay doorgaans voor zo'n 30 cent per stuk (cataloguswaarde varieert tussen de 25 cent per stuk (voor het merendeel van de biljetten) tot een enkele keer 1 euro per biljet). Dat is doorgaans ook de prijs waarvoor de biljetten weg gaan op Ebay en Marktplaats.

Mochten het echte Notgeldbiljetten zijn dan liggen de prijzen iets hoger en zou de 1 euro per biljet van Neozion reeeler zijn.

Kun je wat algemene overzichtsfoto's van de biljetten zelf posten dan kan ik die inschatting maken?

Via de knop PB rechts (onder mijn naam) kan je contact met me opnemen, mocht je interesse hebben om het te verkopen. Ik heb nu enkele duizenden notgeldbiljetten en ben altijd op zoek naar extra biljetten om de verzameling mee uit te breiden.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.

Terug naar “Stadsgeld buiten Nederland en België.”