Hacienda tokens oftewel plantagegeld van Zuid/midden Amerika

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Hacienda tokens oftewel plantagegeld van Zuid/midden Amerika

Bericht door koenmunten »

Een verzamelgebied binnen een verzamelgebied.
Plantagegeld uit Azie worden meestal plantation tokens genoemd. In Zuid en Midden Amerika had en heb je ook plantages Finca's of Hacienda's en daar heet plantagegeld dus "Hacienda tokens".
Voor mij ook een nieuw verzamelgebied waar in nog niet zoveel van weet maar het is veel beter te betalen dan de tokens van Ceylon/Brits Borneo en Nederlands Indie.

Onderstaand mijn eerste Hacienda tokens uit Mexico. Wie heeft er nog meer en/of kan er meer over vertellen?
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Hoi Koen,

Moise ligt niet in Mexico, maar in de USA, ook in 1911. De bovenste drie tokens zijn rantsoeneringstokens uit de USA, waarbij uitkeringsgerechtigden bij aangewezen winkeliers een gallon melk of brood of whatever konden verkrijgen; België had zijn Vooruit in o.a Gent en Dendermonde, Nederland de gaarkeukens.

De token met de ster is een reservatentoken voor de geherhuisveste Indianen afkomstig uit de staat Texas. De Boom is een interneringskamp token voor Latino"s en krijgsgevangen Mexicanen (Rough Riders campaign), daar de annexatie van New Mexico en de voormalige Spaanse kolonie Puerto Rico niet over Rozen was gelopen.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Hoi Eric,

Interessant allemaal! Weet jij een goed boek over hacienda tokens/finca tokens? heb net Mevius ook al gemaild wat zij te bieden hebben.
Ik dacht dat het aan de vorm duidelijk zou zijn de onderste twee zijn de achterkant van de twee bovenstaande Guatimoc tokens, dus wat zullen we er van maken rantsoeneringstokens of reservaats/interneringskamp tokens?
De token uit 1899 is aan beide zijden gelijk.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Nou altijd leuk een nieuw verzamelgebied en om er dus weer eens behoorlijk naast te zitten... misschien is het om dit onderwerp maar te verwijderen tot dat er echte hacienda/finca tokens boven water zijn gekomen. Eric of Jeroen kunnen jullie die topic verwijderen, of kan ik het zelf doen?

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Je kunt dit zelf niet doen aangezien je geen berichten van anderen kunt verwijderen.

Toch lijkt het mij erg zonde om dit topic zomaar te verwijderen. Het gaat wel degelijk over noodgeld, dus een onderwerp wat bij het forum past. Zeker gezien de doelgroep die deze tokens gebruikte, vind ik het erg interessant en lijkt het mij ook voor andere forumleden een onderwerp wat hen wel aan zal spreken.

Misschien kun je beter de titel veranderen en dan wil ik hem wel afsluiten en in het Archief plaatsen of in een andere passendere rubriek, U zegt het maar ;)

Reacties van anderen zijn ook van harte welkom. Moeten we bepaalde topics zo maar verwijderen?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

naar mijn weten zijn er geen catalogie over USA rantsoenentokens. Maar je kan ook weer niet alles weten. Sommige dingen moet je even laten staan, en na verloop van tijd komt er eventueel een nieuw antwoord. In het recente verleden had ik een aantal van dit soort tokens te koop gezet op Qoop, en ze waren direct weg voor 1 euro per stuk. De meest rare vormen, daarin onderscheiden de Amerikanen zich.

de USmint heeft een gesponsorde site waar ik lid van ben onder de naam valutarick. dat is www.coincommunity.com , en het lidmaatschap is gratis.

Hoop dat je Engels redelijk is!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Nou Jeroen,

Laat 'm dan nog maar even staan. Is eigenlijk toch wel interessant allemaal en passend binnen deze groep. Misschien kunnen anderen die wel echte Hacienda/Finca tokens hebben dan een plaatje toevoegen. Dan start dit als een soort verzamelbak voor dergelijke muntjes uit zuid/midden Amerika en dan kan he later altijd nog weer verder gespecificeerd worden, per land ofzo.

Eric ik zal is op de site gaan kijken. Mocht ik een leuke catalogus ontdekken m.b.t. Hacienda tokens dan laat ik het weten.
Heb net twee muntjes uit Peru binnengekregen, maar nu durf ik ze niet meer te plaatsen... haha. Ga eerst eens zoeken of ik er meer info over kan vinden.

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

geen valse bescheidenheid! Laat zien die met die panfluiters in een winkelcentrum, whahahah
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Alles is welkom!

Heb het idee dat de leden van het forum het ook leuk vinden om mee te denken en te zoeken naar alle informatie achter een munt. Dat wil je ze toch niet achterhouden Koen? ;)

Gr. Jeroen
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Nee hoor, dat plezier gun ik iedereen en dat vind ik zelf ook leuk.
Ik was al voldoende aangemoedigd door de reactie van Eric, maar heb het even loeidruk nu. Zal ze binnenkort scannen, hopelijk lukt dat morgenavond. Het zijn in ieder geval twee muntjes van 5 en 10 centavos uit 1878, cuni denk ik, en er staat in ieder geval het woord hacienda op, dus hopelijk beginnen we het thema van dit onderwerp te naderen.
Heb verder een boek besteld bij Mevius, hopelijk komen we daar verder mee:
LATIN AMERICAN TOKENS 1700 - 1920, 1e editie 1992
Geheel Zuid-Amerika + midden-Amerika.
400 pag., niet alles afgebeeld, wel uitgebreide omschrijvingen. € 15,00.

groeten Koen

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Dat lijkt mij een hele mooi koop!

Ik wacht geduldig af. Heb het op dit moment ook razend druk...

Gr. Jeroen
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

grivnagozer schreef:Hoi Koen,

Moise ligt niet in Mexico, maar in de USA, ook in 1911. De bovenste drie tokens zijn rantsoeneringstokens uit de USA, waarbij uitkeringsgerechtigden bij aangewezen winkeliers een gallon melk of brood of whatever konden verkrijgen; België had zijn Vooruit in o.a Gent en Dendermonde, Nederland de gaarkeukens.

De token met de ster is een reservatentoken voor de geherhuisveste Indianen afkomstig uit de staat Texas. De Boom is een interneringskamp token voor Latino"s en krijgsgevangen Mexicanen (Rough Riders campaign), daar de annexatie van New Mexico en de voormalige Spaanse kolonie Puerto Rico niet over Rozen was gelopen.
Hoi Eric, en andere geinteresseerden,

ik heb eergisteren een mooi boek ontvangen over Latin American Tokens. Daar heb ik nadere informatie in kunnen vinden. De tokens van guatimoc (met de boom, resp. ster op de achtergrond zijn toch uit Mexico! Dus diegene waar ik ze van gekocht heb, had het toch juist.
Het zijn plantation tokens van Tapachula L.R. Brewer cafetal Guatimoc.

De andere vierkante token met het gat heb ik nog niet in het boek terug kunnen vinden.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

koenmunten schreef: Heb net twee muntjes uit Peru binnengekregen, maar nu durf ik ze niet meer te plaatsen... haha. Ga eerst eens zoeken of ik er meer info over kan vinden.
Ik heb inmiddels meer informatie over de muntjes. Het zijn inderdaad muntjes uit Peru, uit het 'Ancash Department', van Santa Dionisio Derteano Hacienda Puente. Er drie verschillende muntjes van geslagen: 5, 10 en 20 centavos 1878, materiaal cupro-nikkel.

Nou de eerste hacienda tokens van zuid en midden Amerika zijn dus binnen... er zullen er nog wel meer volgen. Misschien handig om een categorie te maken met muntjes die nog nader gedetermineerd moeten worden en de andere tokens te plaatsen bij het land waar ze thuis horen (een onderwerp aanmaken per land dus).

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Hacienda tokens oftewel plantagegeld van Zuid/midden Ame

Grappig lot met oude Hacienda tokens uit Mexico (nu te koop op Ebay voor een belachelijk hoge prijs):
Afbeelding

By the Way Jeroen... De afbeeldingen uit de eerdere berichten lijken verdwenen te zijn... zijn die nog terug te halen?

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

El Salvador, Benjamin Sol. M, 50 centimos (?) 1927, aluminium, 31 mm.:

Afbeelding Afbeelding

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Dit vind ik ook een hele mooie van Chili:

5 centavos van de Establecimiento De Lota, materiaal zwart vulcaniet/eboniet, dat kom je niet zo vaak tegen.
de andere token die ik van dit materiaal heb, een plantage tokens uit Ceylon heeft toevallig ook een afbeelding van een schip:

Afbeelding Afbeelding

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”