3½ Florin 1790 Insurrectie Munt

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

denno Nederland
Lid
Lid

3½ Florin 1790 Insurrectie Munt

Bericht door denno »

Dag beste mensen,

Ik heb deze munt kunnen bemachtigen en ben van plan hem naar NGC te sturen om hem te laten beoordelen. Maar mijn ervaringen met NGC zijn altijd teleurstellend geweest. NGC beoordeelt mijn beste munten meestal als aUNC, UNC with Details of UNC Cleaned. Maar als ik naar andere munthandelaren kijk, zie ik dat dezelfde munten van dezelfde kwaliteit altijd worden beoordeeld als MS60 tot MS68. Hoe is dat mogelijk? Alles wat ik zie, heeft een MS-beoordeling, en al mijn munten komen altijd zonder nummer als "algemeen" aUNC/UNC terug. Het lijkt wel alsof NGC geen interesse heeft of geen idee heeft waar ze mee bezig zijn.

Hoe zouden jullie deze munt beeordelen? Ik zie naast justeersporen ook wel de originele muntglans, bijna vers van de pers (als je mij vraagt).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sigismund Liberia
Senior lid
Senior lid

Re: 3½ Florin 1790 Insurrectie Munt

Bericht door Sigismund »

Prachtige munt :thumb up:
Het pootje op het schild is nog scherp
In onze club gaat deze kwaliteit circa 1000 euro
Groeten luc
denno Nederland
Lid
Lid

Bericht door denno »

Sigismund schreef: 07 jul 2026, 17:29 Prachtige munt :thumb up:
Groeten luc
Bedankt Luc,

heb je misschien interesse?
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Deze komt denk ik terug als cleaned unc details of au details. Er is lichte slijtage te zien op de hoogste delen en de glans en kleur is wat mij betreft een oude reiniging met retoning.
Sigismund Liberia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Sigismund »

denno schreef: 07 jul 2026, 22:04
Sigismund schreef: 07 jul 2026, 17:29 Prachtige munt :thumb up:
Groeten luc
Bedankt Luc,

heb je misschien interesse?
Ik heb ze alle 2 gehad maar ik heb ze verkocht.
Om te investeren in de Spaanse Nederlanden.
Groeten Luc
denno Nederland
Lid
Lid

Bericht door denno »

Koevoets numismatics schreef: 07 jul 2026, 22:08 Deze komt denk ik terug als cleaned unc details of au details. Er is lichte slijtage te zien op de hoogste delen en de glans en kleur is wat mij betreft een oude reiniging met retoning.
Ik denk niet dat ie gereinigd ofzelfs retoned is. Kan het niet gebeuren dat als de munt "vers van de pers" is en ergens in een la ligt, hij vanzelf zo donker word en toch de volle muntglans behoudt? Ik zie dat wel vaker bij munten van 1699 tot 1799.
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bram VDV »

Ja, dat kan, maar het gebeurt maar zelden. Vroeger was het de gewoonte om munten schoon te maken. Mij lijkt het ook op een oude schoonmaakbeurt die sindsdien wel weer een patina heeft gekregen.
$and€r Virgin Islands (Brit)
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Ik dacht ook te kunnen zien dat ie mogelijk terug zou kunnen komen als "cleaned"..
Heb even een screenshotje gemaakt, waar het net lijkt of er nog een residu van het 1 of ander zichtbaar is.
Mogelijk een vertekend beeld van de foto..

Schermafbeelding 2026-07-08 185820.png
denno Nederland
Lid
Lid

Bericht door denno »

Ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik heb die plekken even vergroot onder een mikroscoop. Kijk er a.u.b. nog eens naar. Als het nou zo is, dat deze munt toen destijds gereinigd werd en sindsdien een patina heeft ontwikkeld, vermindert dat de algemeene waarde?
denno Nederland
Lid
Lid

Bericht door denno »

En mijn tweede vraag is: ik heb nog precies dezelfde munt in een prachtige zilver kleur. Bij mijn zilverkleurige munt kan je de letters op de rand van links naar rechts lezen als de kant met de leeuw naar beneden gericht is en de kant met het wapen naar boven.

Bij de donkere patina munt is het juist andersom. Hier lees ik de letters op de rand van links naar rechts als de kant van het wapen naar beneden gericht ist en de kant met de leeuw naar boven!

Is dit normaal? Is het mogelijk dat zulke fouten gemaakt werden?
20260708_213920.jpg
Dark_Coin.jpg
Light_Coin.jpg
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bram VDV »

Dit is geen fout. Het randschrift wordt eerst aangebracht op de blanco muntplaatjes. Daarna komen ze allemaal samen in een bak terecht en worden ze één voor één geslagen. Dus ook gewoon in een willekeurige oriëntatie van het randschrift.

Meestal wordt dit positie A en positie B van het randschrift genoemd.
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

Het is altijd beter om een munt te bekijken in het echt, maar ik zie toch over de gehele munt lichte slijtage. Deze zal waarschijnlijk terugkomen als AU, en mogelijks is deze munt in het verleden inderdaad mogelijks licht gepoetst geweest.
Ik heb al meer dan 200 munten laten graden bij NGC, overgrote deel wel van na 1850, en drie keer heb ik een munt terug gekregen als cleaned. Na goed bestuderen, moet ik NGC hier dan toch gelijk in geven, ik kijk altijd goed na, maar deze had ik niet gezien en hieruit leer je ook.
MS68 is wel erg hoog, dat zie je enkel bij proofmunten. Munten gemaakt voor circulatie zie je dit gewoon niet, ik weet er wel een te koop (Belgische munt), maar beeld van de munt en grade van de munt komen helemaal niet overeen en dit bij het "hoger aangeschreven" PCGS.

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”