Vandaag en gisteren 2 guldens 1791 Friesland gescoord.
West-Friesland is qua guldens iig een heel interessant verzamelgebied, vooral omdat er zoveel variaties zijn in de gesneden muntstempels en overgesneden muntstempels..
Zo heb je voor het jaartal 1791 de normale met alleen Romeinse cijfers en zonder jaartalwijziging.
Dan heb je de jaartalwijziging 1791 over 81 .. die op zich al vreemd is, aangezien er geen guldens 1781 WF bekend zijn..
Deze heeft 2 Arabische enen en een Arabische 7
Dan is er de jaartalwijziging 1791/81 met 2 Romeinse enen en een Arabische 7
Dan heb je nog de 1791/81 met een Arabische 7 en de eerste 1 Arabisch en de laatste 1 Romeins..
En had ik de alle cijfers Romeins en jaartalwijziging 1791/81 al gehad?
.. dit is de enige die ik niet heb.. maar hij lijkt ook erg weinig voor de komen..
Grt, Robin
50 shades of 1791 ( gulden West-Friesland)
Moderator: Robin
50 shades of 1791 ( gulden West-Friesland)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Re: 50 shades of 1791 ( gulden West-Friesland)
Leuk rijtje zo te zien. Misschien wou proberen wat mooist was. Goed bezig! 
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Ja, veel WF muntmeesters leden aan een ernstige vorm van wispeltuur lijkt het..
Ik heb de collegaverzamelaar met de grootste prov. guldenverzameling nog even gevraagd en hij zei dit:
" Die 179I / 178I heeft ook nog HANC met de N over een C.
Volgens mijn lijst heb ik ook nog I79I/0 en 1791 met arabische 7 over romeinse 7.
Wijzigingen 1791 uit 85 en 87 heb ik niet."
Ipv gewoon 1 gulden per jaar, kun je van 1 jaar TIEN (!) varianten vinden ( als je ze kunt vinden dan..)
Hoe leuk is dat?!
Ik heb de collegaverzamelaar met de grootste prov. guldenverzameling nog even gevraagd en hij zei dit:
" Die 179I / 178I heeft ook nog HANC met de N over een C.
Volgens mijn lijst heb ik ook nog I79I/0 en 1791 met arabische 7 over romeinse 7.
Wijzigingen 1791 uit 85 en 87 heb ik niet."
Ipv gewoon 1 gulden per jaar, kun je van 1 jaar TIEN (!) varianten vinden ( als je ze kunt vinden dan..)
Hoe leuk is dat?!
-
Nieuwemunt
- Donateur

Ik heb ook even gekeken en heb dit exemplaar in mijn collectie.
Jaartalwijziging 1791/81 met alleen Romeinse cijfers, die zoek ik dus nog
Mooie guldens!
Mooie guldens!
----- West-Friesland verzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
-
Nieuwemunt
- Donateur

En deze
----- West-Friesland verzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Jaartalwijziging 1791/81 met alleen Romeinse cijfers, die zoek ik dus nogNieuwemunt schreef: ↑09 jun 2026, 19:13 Ik heb ook even gekeken en heb dit exemplaar in mijn collectie.
IMG_5571.jpeg
Mooie guldens!
De Pallas op de 'gewone' lijkt ook een wat dikkere kop te hebben, zag ik..