Dubbele stuiver Zeeland 1641
Moderator: Robin
Dubbele stuiver Zeeland 1641
Ik heb net deze Zeeuwse dubbele stuiver uit 1641 gekocht. Ik vermoed dat het om een eigentijdse vervalsing gaat, maar wel eentje van zilver. Het lettertype en de stijl van de leeuw wijken erg af van andere dubbele stuivers van dit type. En bovendien heeft deze geen burchtje boven de ZEELANDIA.
Ik ben benieuwd wat jullie denken: een eigentijdse vervalsing, of toch een echte (maar afwijkende) munt?
Ik ben benieuwd wat jullie denken: een eigentijdse vervalsing, of toch een echte (maar afwijkende) munt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Dubbele stuiver Zeeland 1641
Lijkt mij inderdaad ook een vervalsing, ook net of de leeuw de pijlen op zn kop vast heeft.
Wel een interessant stuk.
Wel een interessant stuk.
Hij is echt en erg zeldzaam! 
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Ik heb mijn twijfels. Het ontbreken van de burcht en de rozetten valt op, de letters en cijfers zien er anders uit, de 2 op de leeuwzijde ziet er vreemd uit en rechts van de leeuw zie ik eerder een 2 dan de S die er zou moeten staan.
Henzen heeft er eentje uit 1640 staan, die oogt toch wel anders: https://www.ma-shops.nl/henzen/item.php?id=87738
Heb je 'm al gewogen?
Henzen heeft er eentje uit 1640 staan, die oogt toch wel anders: https://www.ma-shops.nl/henzen/item.php?id=87738
Heb je 'm al gewogen?
Ik neig ook eerder naar eigentijdse vervalsing. Ik heb hem nog niet kunnen wegen, want hij is nog onderweg. Wanneer het is aangekomen zal ik een update geven.
De 2 exemplaren in de Nationale Numismatische Collectie wijken wel behoorlijk af van deze.
Zij bezitten overigens ook een enkele stuiver van dit jaar, ik wist niet van het bestaand daarvan.
Zij bezitten overigens ook een enkele stuiver van dit jaar, ik wist niet van het bestaand daarvan.
Klopt! De enkele stuiver 1641 bestaat inderdaad niet. Die in de nationale collectie is ook een eigentijdse vervalsing.
Ik vermoed dat dat met deze ook het geval is. Dus helaas geen echte, maar ik vind het wel een interessante toevoeging aan mn verzameling.
Ik vermoed dat dat met deze ook het geval is. Dus helaas geen echte, maar ik vind het wel een interessante toevoeging aan mn verzameling.
Absoluut een mooie aanwinst! Hier nog even mijn eigen exemplaar van 1641. Vergelijkbaar met de 2 exemplaren in de NNC.
Mijn munt is vandaag aangekomen. Het gewicht is 1.23 gram, dus inderdaad wat aan de lage kant voor een dubbele stuiver van dit type.
Ik heb ook de laag zwarte oxidatie verwijderd, en hier kwam nog iets interessants boven. Het opschrift is niet ZEELANDIA, maar Z(burchtje)ELANDIA. Dus het is zonder twijfel een vervalsing, maar het past wel perfect in het plaatje van een eigentijdse Indonesische vervalsing.
Ik heb ook de laag zwarte oxidatie verwijderd, en hier kwam nog iets interessants boven. Het opschrift is niet ZEELANDIA, maar Z(burchtje)ELANDIA. Dus het is zonder twijfel een vervalsing, maar het past wel perfect in het plaatje van een eigentijdse Indonesische vervalsing.
Ben wel benieuwd naar de schoongemaakte versie.
Overigens heb ik zelf het idee dat de enkele stuiver 1641 van de NNC wel echt is. In de aankomende Heritage Auctions wordt er ook een exemplaar aangeboden. Ze doen mij origineel aan.
Overigens heb ik zelf het idee dat de enkele stuiver 1641 van de NNC wel echt is. In de aankomende Heritage Auctions wordt er ook een exemplaar aangeboden. Ze doen mij origineel aan.
Ik kan ook niet met zekerheid zeggen of het eigentijdse vervalsingen zijn of niet. Maar er zijn een aantal redenen waardoor ik twijfels heb. De stijl van het ontwerp wijkt sterk af van die van de stuivers uit 1614 en 1615, maar dat kan ook komen door het grote tijdsverschil ertussen. Maar dan is het ook vreemd dat zo'n type na bijna 30 jaar toch plots weer geslagen wordt. Maar bij de Zeeuwse roosschellingen zie je het ook, die zijn ook geslagen in 1615, en het eerstvolgende jaartal dat erna is geslagen is 1646. Dus het kan wel. Bij de stuiver uit 1641 uit de nationale collectie staat het bruchtje half in de parelrand, en vind ik de muntstempel vrij slordig qua stijl. Daarom neig in toch eerder richting eigentijdse vervalsing.
Die in de Heritage veiling is trouwens niet met dezelfde set stelpels geslagen, dus ik vermoed wel dat er op lange termijn nog wel exemplaren zullen opduiken. Misschien kan dat wat meer duidelijkheid geven over wat deze stuivers precies zijn.
Dit is het resultaat na schoonmaken. Nu ziet de munt er nog erg licht uit, maar deze krijgt door verloop van tijd nog wel een patina.
Bedankt voor je antwoord Bram!
Interessante munt! Hoe heb je dat zo kunnen schoonmaken? Dat zwarte leek me niet heel makkelijk weg te krijgen
Ben ook wel naar benieuwd. Waarom werd kleine nominatie vervalsen? Zoveel zode aa de dijk zetten dat toch niet. En waarom als vervalst is zo weinig van bekend... je zo zou zeggen dat meer op de markt moeten komen. Dit was bodemvondst toch? Ik denk nog steeds echt. Ben nog niet overtuigt bram
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Deze heb ik schoongemaakt met zilversoda, aluminum folie en kokend water. Die aluminum folie doe je in een bakje, de munt leg je er in met wat zilversoda en daar giet je kokend water bij. Na 5 a 10 minuutjes is de reactie min of meer uitgewerkt en komt de zwarte oxidatie los. Vaak is het nodig om dat meerdere keren te herhalen. Daarna gebruik ik nog citroenzuur (lage concentratie) om het laatste vuil te verwijderen. Daarna goed naspoelen om het zuur te verwijderen en nog een aantal uur in gedestilleerd water leggen om alles te neutraliseren. Tot slot de munt goed laten drogen en eventueel conserveren met microkristallijne was. Meestal gebruik ik ook nog aceton (100% puur aceton) voor het aanbrengen van de microkristallijne was. Dat garadeert dat er geen los vuil of water meer aanwezig is op het oppervlak van de munt.
Ik moet er wel bij vermelden dat je dit best niet doet met munten die er nog goed uitzien. Ik doe dit zelf enkel met zilveren bodemvondsten die een dikke laag oxidatie hebben.
Ik moet er wel bij vermelden dat je dit best niet doet met munten die er nog goed uitzien. Ik doe dit zelf enkel met zilveren bodemvondsten die een dikke laag oxidatie hebben.
Laatst gewijzigd door Bram VDV op 28 apr 2026, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu lijkt een dubbele stuiver misschien een kleine denominatie, maar toen was het wel wat waard hoor. Ik zie namelijk ook heel vaak lokale imitaties van VOC duiten.maarten89 schreef: ↑28 apr 2026, 14:15Ben ook wel naar benieuwd. Waarom werd kleine nominatie vervalsen? Zoveel zode aa de dijk zetten dat toch niet. En waarom als vervalst is zo weinig van bekend... je zo zou zeggen dat meer op de markt moeten komen. Dit was bodemvondst toch? Ik denk nog steeds echt. Ben nog niet overtuigt bram![]()
Dank voor de uitleg! Ik ga het ook een keer proberenBram VDV schreef: ↑28 apr 2026, 19:50 Deze heb ik schoongemaakt met zilversoda, aluminum folie en kokend water. Die aluminum folie doe je in een bakje, de munt leg je er in met wat zilversoda en daar giet je kokend water bij. Na 5 a 10 minuutjes is de reactie min of meer uitgewerkt en komt de zwarte oxidatie los. Vaak is het nodig om dat meerdere keren te herhalen. Daarna gebruik ik nog citroenzuur (lage concentratie) om het laatste vuil te verwijderen. Daarna goed naspoelen om het zuur te verwijderen en nog een aantal uur in gedestilleerd water leggen om alles te neutraliseren. Tot slot de munt goed laten drogen en eventueel conserveren met microkristallijne was. Meestal gebruik ik ook nog aceton (100% puur aceton) voor het aanbrengen van de microkristallijne was. Dat garadeert dat er geen los vuil of water meer aanwezig is op het oppervlak van de munt.