Afwijking gouden munten voor +- 1920

In deze rubriek vindt je meer informatie over de steeds meer in trek zijnde belegging, of investeringsmunten in goud, zilver en platina

Moderator: euromunter

Reneke
Volledig lid
Volledig lid

Afwijking gouden munten voor +- 1920

Bericht door Reneke »

Wat voor afwijking in gewicht, dikte en diameter mag een gouden munt uit de jaren 1800 tot en met 1920 hebben?
Ik kan me voorstellen dat munten van de laatste jaren allemaal erg nauwkeurig zijn maar was dat vroeger ook?

Het valt me namelijk op dat de gewichten van deze munten eigenlijk allemaal wel vrij aardig kloppen.
Maar de diameter kom ik afwijkingen tegen
Italie 20 Lire 1863 bijvoorbeeld zou 21 mm moeten zijn, ik meet 21,23.
De dikte 1,2mm meet ik 1,23mm
En het gewicht 6,45 weeg ik 6,48.

Hoe ver kunnen muntjes uit die tijd afwijken?

Het is me namelijk ook bij zilveren munten al wel opgevallen dat daar ook wel wat afwijking in kan zitten.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Afwijking gouden munten voor +- 1920

Bericht door Ger1 »

Ik kan alleen maar wat schrijven over munten van Nederlandse afkomst.
De eerste verbetering van het slaan van munten was de schroefpers. Lees hier:
https://wiki.muntenenpapiergeld.nl/inde ... chroefpers

Je leest hier dat in de Nederlanden pas in 1661 een begin kwam maar op beperkte schaal gebruikt werd.
De munten waar deze persen wel gebruikt werden waren al wat beter van kwaliteit.
Daarvoor werd er wel kritisch gekeken naar het gewicht en gehalte maar minder naar de diameter.
Vanaf het gebruik van de schroefpers kreeg men de diameter van de munt ook beter onder controle.
En de uitvinding van de Uhlhornpers bracht nog meer verbetering, zie: https://wiki.muntenenpapiergeld.nl/inde ... hlhornpers

De diameter van gouden dukaten uit de provinciale tijd schommelen tussen 21 en 23 mm, waarbij de meeste in de buurt van 22 mm zitten.
Het gewicht dat in die tijd 3,515 gram moest zijn kom je bij de dukaten die nu in omloop (handel) zijn zelden tegen.
Zeer waarschijnlijk is er bij de meeste wat af geknabbeld, gesnoeid noemen ze dat.

Van de latere dukaten vanaf 1814 is de diameter nagenoeg altijd in de buurt van opgave en het gewicht mits onbeschadigd ook.

Mvg, Ger.
Reneke
Volledig lid
Volledig lid

Re: Afwijking gouden munten voor +- 1920

Bericht door Reneke »

Gouden ducaten daar zal ik nog even voor moeten doorsparen.

Bedankt voor de reactie, heel groot zijn de verschillen niet.

Bij zilveren munten is het me ook al eerder opgevallen dat de afmetingen niet 100% overeen komen, ook bij munten die totaal niet zeldzaam zijn.
Geen reden om te vervalsen dus ook iets waar ik niet bang voor ben.
Het gewicht klopt wel elke keer.
Pak ik er 2 van hetzelfde jaar komen de afmetingen ook wel aardig overeen met elkaar, maar dus niet met de boekjes.

Terug naar “Investering / beleggingsmunten in goud, zilver en platina”