metaalophopingen 5 eurocent 2019 Spanje

Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
newbiecoin47 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

metaalophopingen 5 eurocent 2019 Spanje

Bericht door newbiecoin47 »

Deze munt komt uit mijn "rariteitenbakje" met afwijkende of rare euromuntjes.
Op internet wordt het nodules genoemd en ik vind het lastig om deze munt onder een bepaald type te scharen.
Is dit een een planchet error, een strike through of valt dit ergens anders onder? En is dit een interessant item onder verzamelaars?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Re: metaalophopingen 5 eurocent 2019 Spanje

Bericht door Bram VDV »

Dit is helaas geen misslag maar schade. 5 eurocenten zijn gemaakt van staal met een erg dun laagje koper. Als dat dan in een vochtige omgeving (bijv. Buiten) ligt, gaat het staal onder het koperlaagje roesten en ontstaan er zulke blaasjes. Dit gebeurt ook er snel, en na een wat langere periode blijft er nauwelijks nog wat van over.
newbiecoin47 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door newbiecoin47 »

Dank voor je reactie Bram VDV, weer iets geleerd!
Ik had laatst ook een onderwerp over improper annealing geplaatst. Helaas is hier ook weinig over te vinden.
Weet jij zo toevallig of dat onder een strike error valt?
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Bram VDV »

Die 'improper annealing' munten heb ik inderdaad voor bij zien komen. Ik heb er ook een aantal, maar ik heb geen idee wat ermee aan de hand is. Degene van wie ik ze heb dacht dat het valse munten waren, maar de 4 die ik heb zijn allemaal net onder het gewicht van een echte. Dus ik vermoed dat het munten zijn (eventueel bodemvondsten) die met een sterk zuur zijn schoongemaakt en terug in circulatie zijn gegaan.

Terug naar “Misslagen, misdrukken en varianten van euromunten en -biljetten”