Hallo,
Ik ben een beginnende muntliefhebber en heb onlangs een rare gouden 1dukaat 1937 in bezit.
Deze is in medailleslag en er staat een druiventrosafbeelding links langs het hoofd.
Zijn er zo meerdere munten of..., kan iemand mij een beetje uitleg geven over deze munt.
Rare gouden 1dukaat
Moderator: maarten89
Rare gouden 1dukaat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Donateur
Re: Rare gouden 1dukaat
Wat is er raar aan? Dat lijkt me een gewone gouden dukaat uit 1937. De druiventros is het muntmeesterteken.
Als je dit soort bedragen aan munten uit gaat geven, dan raad ik je aan om ook een catalogus aan te schaffen. Dan kun je dingen eerst opzoeken voordat je er een hoop geld aan uitgeeft...
Als je dit soort bedragen aan munten uit gaat geven, dan raad ik je aan om ook een catalogus aan te schaffen. Dan kun je dingen eerst opzoeken voordat je er een hoop geld aan uitgeeft...
Ik dacht dat deze munt niet in medailleslag was geslagen doorom …. deze munt zat in een totaalpakket van munten . Ken je de waarde ongeveer?
-
- Donateur
Volgens mij bestaan ze alleen als medailleslag. Waarde is de goudwaarde.
Bedankt voor uw uitleg over deze munt , ik zie nu dat ik nog zo een munt heb maar dan van 1974
en in muntslag.
Nogmaals bedankt.
en in muntslag.
Nogmaals bedankt.
-
- Donateur
Van 1974 bestaan inderdaad versies in muntslag en medailleslag, waar de medailleslag de zeldzamere versie is.
Ok, vriendelijk bedankt voor deze uitleg.
Hierop aansluitend,
De gouden dukaat van 1974 is geslagen in muntslag en medailleslag, hoe kwam dat zo?
In mijn veronderstelling gebeurde dit als volgt:
Normaal worden alle gouden dukaten met medailleslag geslagen maar toen men in een vroege morgen begon met de slaan van de 1974 gouden dukaten ging men in de fout en sloeg men deze in muntslag.
Toen de inmiddels wakker geworden medewerkers het ontdekte stopte men gelijk met slaan en bespraken wat nu te doen, alles weer in de smelt-pot en opnieuw beginnen of….
Nu staan ons Hollanders bekent om hun zuinigheid dus ging men verder met slaan in medailleslag tot het vereiste aantal was bereikt.
Het gevolg was dat er ± 86.558 dukaten in muntslag waren en ± 2000 in medailleslag
Voor de verzamelaar betekende dit dat de verkeerd geslagen dukaten met muntslag nu de normale prijs opbrengen. Maar dat men voor de goed geslagen dukaten met medailleslag bijna het dubbele moet betalen.
Voor de duidelijkheid even een voorbeeld, als men de munt horizontaal omdraait.
Gouden dukaat 1974a met muntslag, geslagen ± 86558 stuks
Gouden dukaat 1974b met medailleslag, geslagen ± 2000 stuks
Mvg, Ger.
P.S.
Het gebeurde nog een keer bij het slaan van de 2021 dukaat (zie bij Willem Alexander)
De gouden dukaat van 1974 is geslagen in muntslag en medailleslag, hoe kwam dat zo?
In mijn veronderstelling gebeurde dit als volgt:
Normaal worden alle gouden dukaten met medailleslag geslagen maar toen men in een vroege morgen begon met de slaan van de 1974 gouden dukaten ging men in de fout en sloeg men deze in muntslag.
Toen de inmiddels wakker geworden medewerkers het ontdekte stopte men gelijk met slaan en bespraken wat nu te doen, alles weer in de smelt-pot en opnieuw beginnen of….
Nu staan ons Hollanders bekent om hun zuinigheid dus ging men verder met slaan in medailleslag tot het vereiste aantal was bereikt.
Het gevolg was dat er ± 86.558 dukaten in muntslag waren en ± 2000 in medailleslag
Voor de verzamelaar betekende dit dat de verkeerd geslagen dukaten met muntslag nu de normale prijs opbrengen. Maar dat men voor de goed geslagen dukaten met medailleslag bijna het dubbele moet betalen.
Voor de duidelijkheid even een voorbeeld, als men de munt horizontaal omdraait.
Gouden dukaat 1974a met muntslag, geslagen ± 86558 stuks
Gouden dukaat 1974b met medailleslag, geslagen ± 2000 stuks
Mvg, Ger.
P.S.
Het gebeurde nog een keer bij het slaan van de 2021 dukaat (zie bij Willem Alexander)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.