Munthuizen als AMK en Munt online

Plaats hier berichten over penningen die nog niet in de andere onderdelen zijn benoemd.
Rogiervanbossum Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Munthuizen als AMK en Munt online

Bericht door Rogiervanbossum »

Wat begon met een cassette van oude Nederlandse Juliana munten die ik van mijn moeder kreeg, is nu in een maand een leuke hobby ontstaan.

Heb een aantal verzamelingen (penningen) eerste euro afslag, 300 jaar vrede van Utrecht, 50 jaar bevrijding etc gekocht. Gewoon leuk om te hebben.

Nou krijg ik best wat mails van het Amsterdams Munt Kabtoor (AMK) en Munt online. Dan worden daar munt collecties aangeboden die je per maand ‘spaart’. Bijvoorbeeld deze:

https://www.zevenwonderen.nl/reserveren ... &p=1136247

Leuk om te doen. Uiteindelijk wel duur, maar het zou ook een investering kunnen zijn. Al denk ik als ik het voor de goudwaarde zou doen beter een klomp goud kan kopen 😉

Wat is jullie ervaring met deze series?

Daarnaast nog een andere vraag: er zijn ook 2 euro munten te koop op de site van Munt-online bijvoorbeeld. Daar worden munten aangeboden voor 5,95 en hoger. Is dat de moeite waard om UNC 2 euro munten te gaan sparen?

Nou een hoop vragen. Hoop dat iemand mij kan helpen 😉
Sigismund Liberia
Volledig lid
Volledig lid

Re: Munthuizen als AMK en Munt online

Bericht door Sigismund »

Wat betreft die serie, mijn ervaring gewoon niet aankopen. Ik zie nergens vermeld staan wat het gewicht of diameter van de penning is.
Dergelijke privé uitgaven zijn altijd een mis koop. Als je dan toch graag goud koopt dan ben je beter af met een gouden ducaat.
Wat betreft die euro's mijn ervaring .je kan een euro mooi verpakken en een mooi verhaal mee geven maar het blijft gewoon een euro.
Dan ben je beter af met je collectie koninkrijk munten.
Groeten luc
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Eens met Luc, over het algemeen ver weg blijven van dit soort penningen (want officiële munten zijn het niet). In de handel brengen dit soort uitgiftes bijna niets op, vaak tot grote teleurstelling van de inbrengers/erven.
Ook qua metaalwaarde trouwens vaak teleurstellend: als deze penning echt geheel van 24 karaat was (met 45 mm. doorsnede) zou deze duizenden euro's moeten kosten, het gaat hier echter om vergulde penningen met een metaalwaarde welke weinig voorstelt.

O, en verwijder de link even, je had deze vooringevuld en al je gegevens zijn nu zichtbaar... :shifty:
Gebs Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Gebs »

De series uitgegeven door AMK of Munt online zijn meestal dramatisch kosten een hoop geld en totaal oninteressant voor andere verzamelaars. Dit betekend dat er geen markt is als je het wil verkopen.

Als je je toch wil abonneren op een serie of uitgifte zou ik me oriënteren op officiële munthuizen van landen binnen Europa.

Bijvoorbeeld de KNM zie hier

Zelf heb ik wat abonnementen lopen bij de Oostenrijkse munt zie hier

Het voordeel van dit soort abonnementen is dat de munten wel volledig van zilver of goud zijn en dus iig die waarde behouden, en officiële uitgiften van munthuizen ook een stuk interessanter zijn voor verzamelaars.

Terug naar “Overige penningen”