Zeldzaamheid classificatie papiergeld

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Zeldzaamheid classificatie papiergeld

Bericht door Skoda90 »

Hallo alle,

Ik las over een zeldzaamheid classificatie voor munten, maar bestaat dit ook voor papiergeld?

In de catalogus van Krause zie ik bijvoorbeeld alleen 'rare' staan.

Maar zijn er meer gradaties/ standaarden? (Ik neem aan o.b.v. het jaartal en het aantal exemplaren de zeldzaamheidsklasse bepalend is).
Zijn er actuele bronnen (websites?) die je hiervoor een beetje kan hanteren / snel kan opzoeken?

Gr,
Mvg, Skoda
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Zeldzaamheid classificatie papiergeld

Bericht door Ger1 »

Hall Erik,

Ik denk dat de nieuwste en nu veel gebruikte die van PMG is,
je weet wel die volgens Ilosab plastic verpakkers zijn. :lol:

https://www.pmgnotes.com/paper-money-gr ... ing-scale/

Maar ook op diverse andere website ’s bv. die van de IBNS chapter Nederland.
http://www.ibns.nl/papiergeld/

Mvg, Ger :).
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ger1 schreef: 03 okt 2024, 09:09 Ik denk dat de nieuwste en nu veel gebruikte die van PMG is,
je weet wel die volgens Ilosab plastic verpakkers zijn. :lol:
Mvg, Ger :).
Inderdaad :lollig:
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Skoda90 »

Hmm gaan die websites niet meer over de kwaliteit van een biljet?
Ik zou bijvoorbeeld willen zien hoeveel exemplaren gedrukt zijn en hoeveel bekende(!) nog in omloop zijn.
Mvg, Skoda
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Skoda90 »

Ik heb het trouwens net aan ChatGPT gevraagd. Ik vraag me nog steeds af hoe nauwkeurig die is met zijn antwoorden.
Maar die geeft bijvoorbeeld dit als antwoord over het 5 gulden biljet uit 1943 van Curaçao. Het blijft allemaal een schatting/indicatie, en dat kan denk ik ook bijna niet anders:
  • Schatting: Naar schatting zijn er enkele honderdduizenden exemplaren van dit biljet gedrukt, gezien de relatief kleine populatie van Curaçao en de Nederlandse Antillen in die tijd.
  • Verzamelobject: Degenen die nu nog bestaan, zijn meestal in handen van verzamelaars. Het aantal bekende exemplaren op de verzamelmarkt wordt geschat op enkele honderden tot een paar duizend.
De waarde van het 5 gulden biljet van Curaçao uit 1943
  • In zeer goede staat (bijna ongecirculeerd): De waarde kan liggen tussen €300 en €600, afhankelijk van de exacte conditie en de vraag van verzamelaars.
  • In ongecirculeerde staat (perfecte conditie): Dit type biljet kan zelfs waarden bereiken van €800 tot €1.200 of meer, afhankelijk van hoe zeldzaam het specifieke biljet is op dat moment en of er bijzondere kenmerken aan verbonden zijn, zoals een uniek serienummer.
  • In gebruikte maar goede staat: Als het biljet wel circulatiesporen heeft (zoals lichte vouwen, wat slijtage aan de randen), kan de waarde variëren tussen €150 en €300.
Mvg, Skoda
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Skoda90 schreef: 03 okt 2024, 12:56 Ik zou bijvoorbeeld willen zien hoeveel exemplaren gedrukt zijn en hoeveel bekende(!) nog in omloop zijn.
https://www.bol.com/nl/nl/p/nederlands- ... 666841624/
Dit boek (misschien voor een redelijk prijsje via marktplaats aan te schaffen) voorziet enigszins in je behoefte. Oplages van Nederlandse bankbiljetten staan erin. Overzees, muntbiljetten en zilverbonnen niet. Wel zeer interessant om te lezen.

Wat is nog in omloop.....In Europa zijn alleen eurobiljetten nog in omloop. ;)
Het blijft een lastige vraag want niemand weet wat er nog bewaard is gebleven. Van sommige biljetten is bekend wat er vernietigd is, al zijn er genoeg voorbeelden van series die toch opduiken. Andersom zijn er ook series gedocumenteerd die nooit fysiek zijn opgedoken.

Ik denk dat de marktwaarde veel zegt over hoe schaars een biljet is. Ik zou me sowieso niet blindstaren op kreten zoals "PMG TOP POP" want dat het allergrootste deel van de biljetten zit niet in een plastic venster verpakt. De grote veilinghuizen hebben allemaal een online history als het gaat om eerdere veilingen. Voor de gangbare biljetten kan je daar een goede prijsindicatie uithalen.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Adriaan schreef: 03 okt 2024, 18:59 Ik zou me sowieso niet blindstaren op kreten zoals "PMG TOP POP" want dat het allergrootste deel van de biljetten zit niet in een plastic venster verpakt.
Kijk, met Adriaan kunnen we praten.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

ChatGPT is een LLM (Large language model). Er zit een enorme database aan (ongeverifieerde en daardoor onbetrouwbare) teksten achter, die op basis van waarschijnlijkheid berekent welk antwoord je zult willen zien. Het is GEEN knowlegde model, waarvoor je het probeert te gebruiken. Mijn advies: niet gebruiken om kennis te verifiëren, de hallucinaties zijn te vaak aanwezig. Ik was al geen grote fan van Wikipedia, maar ChatGPT is 0% geschikt om als onderzoeksbron te fungeren.

Populatierapporten van PMG geven wel degelijk aan hoeveel biljetten gegradeerd zijn. Maar dit is gebaseerd op het onnauwkeurige catalogussysteem van Krause, en dus onbetrouwbaar. Bovendien zijn er vele malen meer ongegradeerde biljetten onder verzamelaars dan er nu of ooit in de PMG database zullen zijn opgenomen. (Anderen schreven dat hier ook al....)

Je zou verwachten dat DNB meer realistische innamecijfers zou kunnen producren, maar die hebben de laatste 30 jaar alleen op waarde zitten afvinken en niet op type of gedetailleerde catalogusnummers of subnummers.
(Je zou anders verwachten als je alle proeven met optisch digitaal leesbare serienummers die Joh. Enschedé in opdracht van DNB heeft uitgevoerd ziet. Maar voor de liefhebber wil ik het verhaal over de 10 gulden Grans Hals en het opnieuw beginnen van de nummers wel een keer opschrijven.)

De informatie die je zoekt is er simpelweg niet (of is zeer onbetrouwbaar)
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 08 okt 2024, 16:35, 4 keer totaal gewijzigd.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Populatierapport = hoeveel zijn er over.
Productiecijfers zijn tot op de punt en komma beschikbaar voor Nederlandse biljetten (en koloniën).
Zo heeft Theo van Elmpt alle productiecijfers van de N.A. biljetten in zijn catalogi gepubliceerd.
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Voorbeeld waar het populatierapport de mist in gaat: van veel biljetten zijn meerdere verschillende SPECIMEN varianten. In Krause is er veelal maar 1. Dus in het populatierapport zouden er misschien wel 10 geregistreerd kunnen zijn... 3 van een type. 7 van een ander type en geeneen van degene die jij zoekt...

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”