Stedelijke generaliteits gulden Deventer 1698
Moderator: Robin
Stedelijke generaliteits gulden Deventer 1698
Toen ik een week of 3 geleden per ongeluk weer in de verzamelhobby was gestruikeld, ging ik eens kijken wat er aan oude guldens te koop was en ik stuitte op een heel aparte Deventerse gulden.
Het jaartal staat aan weerskanten van de Pallas, wat afwijkend is van elke andere generaliteitsgulden.
Deventer, Kampen en Zwolle waren van oudsher nogal tegendraads en beriepen zich op (Duits) keizerlijke toestemming voor het uitvoeren van hun eigen muntrecht.
Dit werd de driestedenmuntslag .. een doorn in het oog van de staten generaal.
Talloze keren is geprobeerd dit muntrecht af te kopen en uiteindelijk ging Deventer in 1694 onder druk (en een 4000 gulden afkoopsom ) van de staten generaal overstag en ging generaliteitsmunten slaan.
Het lijkt wel of ze bij deze gulden toch hun eigenheid niet helemaal hebben willen opgeven door het jaartal aan weerzijde van de pallas te plaatsen.
Ik vond hem gelijk al erg interessant, maar zag prijzen van 175€ voor een niet zo mooie, dus ik besloot even af te wachten.
Op de Künkerveiling van afgelopen weekend stond een mooie en ik heb 151 geboden, maar ik werd met een paar tientjes overboden.
Gisteravond zie ik er ineens één staan bij een MA shop en wel voor 75 €
Gelijk gekocht dus, maar er zit nog wel een leuk staartje aan..
De munt is nogal vies, dus ik stuur een plaatje naar mijn 'go to guy' M, om er even naar te kijken..
Volgens mij komt hij uit de grond en moet hij ff schoongemaakt worden, kreeg ik te horen.
Maaaaaar....Bestaat er ook een overslag, want ik zie een 9 onder de 8 en ik zie een R onder de V?
En ik... eeeeeh? Ja!
Ik heb een hele tijd zitten kijken, maar ik zag niks..
Er is dus idd een 1698 over 1699 met de MV over de VR van NITIMVR
De stempelsnijder dacht eerst dat het een jaar later was en was dus ook ff de M vergeten.. maar heeft dit later hersteld.
Deze stempelsnijder was Johan Sluyter, bekend van zijn retrograde N-en op de guldens van Nijmegen, Zutphen en Deventer.
.. De munthuizen betaalden toen geen accijns voor alcoholica.. dat zou misschien een verklaring kunnen zijn.
Maar misschien was hij wel dyslectisch, of was het gewoon zijn handelsmerk..
Nou ja.. iig binnenkort een badje en dan maar eens kijken wat eruitkomt.
[/font][/size]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Re: Stedelijke generaliteits gulden Deventer 1698
Wauw gave gulden! En bedankt leuke verhaal
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Leuk Robin,
Eindelijk weer eens wat beweging in deze rubriek sinds jij terug bent.
En die verhalen zijn altijd fijn om te lezen, maar voor mij hoeft het niet (meer) met dat grote lettertype.
Mvg, Ger. .
Eindelijk weer eens wat beweging in deze rubriek sinds jij terug bent.
En die verhalen zijn altijd fijn om te lezen, maar voor mij hoeft het niet (meer) met dat grote lettertype.
Mvg, Ger. .
Dat is omdat ik stekeblind ben.
Maar dank voor het compliment
Ik ga gewoon door totdat het topic volledig gereanimeerd is
Leuk stuk weer Robin!
Alcohol op het werk, dat zouden ze op meer plekken moeten doen
sjors-sjors schreef: ↑01 okt 2024, 11:38 Leuk stuk weer Robin!
Ja..het was er idioot heet met al dat gesmelt..
Dus ze moesten veel drinken.. en water was gevaarlijk.. dus.. Biertje?!
Mooi verhaal Robin, zeker voor iemand met Deventer muntjes…
De Deventer guldens van 1698 zijn grofweg in 2 varianten gemunt: één met ‘DAVENT’ en één met ‘DAVEN’. Die van het tweede type in mijn bezit heeft ook een jaartal met een rommelige 8. Of het een overslag is weet ik niet, maar Johan S. was onnavolgbaar in zijn knoeierijen. De N op deze guldens was voor de verandering eens goed om.
De Deventer guldens van 1698 zijn grofweg in 2 varianten gemunt: één met ‘DAVENT’ en één met ‘DAVEN’. Die van het tweede type in mijn bezit heeft ook een jaartal met een rommelige 8. Of het een overslag is weet ik niet, maar Johan S. was onnavolgbaar in zijn knoeierijen. De N op deze guldens was voor de verandering eens goed om.
Ik heb een zilveren dukaat 1698 van Deventer. Ook al met zo'n rommelige 8. Dacht eerst dat deze misschien een overslag was maar hoorde van een kenner dat het gewoon een rommelige 8 was..
Hoi Piet, dat is ook een leuke! Er staat ook nog een 6 onder de 6 ...(????)Astro-Piet schreef: ↑01 okt 2024, 12:09 Mooi verhaal Robin, zeker voor iemand met Deventer muntjes…
IMG_0433.jpeg
Hij was niet sterk met zijn ponsoenplaatsing iig!
Theo Peters heeft ook een mooie.. Met T.. die er eigenlijk niet meer oppast en een grotere leeuw dan die van ons. En die van Gijs Henzen heeft ook de grotere leeuw op de keerzijde.