Marktplaats en oplichting

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Marktplaats en oplichting

Bericht door Skoda90 »

Dag mede verzamelaars,

Ik struim regelmatig Marktplaats af voor leuke biljetten. Nu vroeg ik mij af wat zijn jullie ervaringen hiermee en dan met name met oplichting/vertrouwen?

Zijn er bijvoorbeeld veel valse guldens biljetten in omloop op marktplaats?

Zijn er dubieuze verkopers? Ik zag laatst bijvoorbeeld advertenties staan van een verkoper die onder twee verschillende accounts verkoopt. Onder de naam “Theo” en onder nog een andere naam. Beide woonachtig in Nieuwerkerk ad IJssel zelfde postcode. Dan denk ik waarom twee accounts dan? :lach:

Mvg Erik
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Marktplaats en oplichting

Bericht door Patrickp_nl »

Beste Erik,
Een gezegde is, “de vraag stellen is hem beantwoorden”. Op de berichten van munthunter is een team van goede moderatoren actief, die de inhoud bewaakt op inhoudelijke juistheid en waarheid. Op marktplaats kan een ieder doen wat zij willen, en doen dat ook. Zonder enige zinnige controle.
Met grote regelmaat worden mij vragen gesteld over authenticiteit van (Nederlandse noodgeld) biljetten die daar worden aangeboden, en te vaak is de conclusie: vals. Vals Staatspapiergeld ben ik alleen tegengekomen wanneer dit ook als vals wordt verkocht (verzamelgebied op zich)
Het volgen van een of enkele aanbieders is geen sinecure en voor mij (en velen met mij) niet mogelijk. Het melden van valse biljetten bij marktplaats leidt nergens toe. Ze doen er niks mee. (Ik spreek uit veelvuldige ervaring!)

En,
“If it looks like it’s too good to be true, it probably is too good to be true” blijkt helaas te vaak uit te komen.

Ik ken een verzamelaar die Theo heet, en ik vertrouw hem blindelings, maar of het dezelfde aanbieder op marktplaats is weet ik niet. Ik koop en verkoop namelijk zelf niet op dat platform.
Er zijn veel verkopers op marktplaats te vertrouwen, maar er zijn er ook die zeer dubieus zijn. Helaas, waar geld te verdienen is zijn ook oplichters.

Omdat er kopers en verkopers zijn die accounts volgen, is het voor sommige verkopers interessant om langs een account te verkopen en via een tweede account in te kopen… Al is het maar om potentiële kopers niet wijzer te maken over inkoopprijzen. Maar twee verkoopaccounts, daarmee zou je misschien zelfs kunnen meebieden op je eigen kavels?

Ik vermijd kopen en verkopen via Marktplaats daarom volledig, er zijn voldoende veilingen waar ik mijn geld veilig kan uitgeven…
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Skoda90 »

Ah, ja het NL noodgeld ben ik nog niet aan begonnen. Maar bij de guldens biljetten vanaf ong 1953 uitgifte probeer ik zoveel mogelijk op de echtheidskenmerken te letten (watermerk, logisch serienr, etc) zo ver dat mij lukt als amateur :lol: en haal het meestal ook op ipv het te laten versturen.

Veilingen zoals Catawiki heb ik weleens geprobeerd maar daar wordt al snel ‘te’ hoog geboden naar mijn mening. Ik zie daar soms biljetten voorbij komen die ik bijvoorbeeld ook op jouw website voor een betere prijs en van betere kwaliteit kan bestellen.

Ik zal eens naar andere veilinghuizen kijken. Is er een soort van bekende top 3 huizen die verzamelaars in de gaten houden? :)

Gr Erik
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Skoda90 schreef: 07 sep 2024, 23:28
Zijn er dubieuze verkopers? Ik zag laatst bijvoorbeeld advertenties staan van een verkoper die onder twee verschillende accounts verkoopt. Onder de naam “Theo” en onder nog een andere naam. Beide woonachtig in Nieuwerkerk ad IJssel zelfde postcode. Dan denk ik waarom twee accounts dan? :lach:
Je kan tussendoor je naam veranderen op marktplaats. Als je dat doet met het plaatsen ve adv heb je al 2 verschillende namen staan.
Je hoeft dus niet perse 2 accoount te hebben.

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Skoda90 schreef: 08 sep 2024, 10:12
Ik zal eens naar andere veilinghuizen kijken. Is er een soort van bekende top 3 huizen die verzamelaars in de gaten houden? :)

Gr Erik
Ik zou zeggen volg deze post al er een catalogus verschijnt lees je dat hier. Ik denk niet dat er een "top 3" is er zijn meerdere goede veilinghuizen. Elke verzamelaar heeft zo zijn voorkeuren.
viewtopic.php?t=19865

Momenteel loopt deze online veiling. Deze keer is het aanbod Nederlandse biljetten laag maar dat is heel vaak anders (de prijzen liggen hier wat hoger als gemiddeld).
https://www.crowncurrencyauctions.com/a ... T&limit=36
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

In plaats van bieden op een veiling (waar kosten voor het veilinghuis en de verzendkosten bij een te klein aantal biljetten al snel teveel zijn) kun je het ook eens op en beurs proberen! Het beursseizoen gaat weer van start. 20 Sept. 2024 in Houten bijvoorbeeld! Je kunt dan zelf kijken of de biljetten aan je eisen voldoen (prijs, kwaliteit, uitstraling, etc) en soms is zelfs de prijs onderhandelbaar…
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Veel verzamelaars hebben hun eigen voorkeuren v.w.b. veilingen. Crown Currency is een goed veilinghuis maar de prijzen rijzen daar wel eens de pan uit. Verder HA Europe (mijn favoriet) en Karel de Geus.
Dan heb je nog Goudwisselkantoor en er zijn leden die daar ook wel kopen. Ik heb met hun een aanvaring gehad dus die hebben voor mij afgedaan.
En op MP kijk ik altijd wat voor feedback iemand heeft gekregen of hoe lang hij als lid is. Als iemand 1 maand lid is dan koop ik daar niet.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Voor mijn verzameling heb ik geen favoriet, er wordt niet veel betaalbaars aangeboden wat ik nog zoek (ik zoek nog wel heeel veeel). Dus als ik al iets kan vinden, dan maakt het mij niet uit waar het vandaan komt. Een half jaar geleden op ebay in Amerika een Nederlands scheepsgeld biljet gekocht, waar er tot nu toe maar eentje van bekend is. Ik heb er voor de catalogus bij een Nederlandse verzamelaar een foto van gemaakt en daarna is hij uit zicht verdwenen. “Voor weinig” terug naar Nederland gehaald. (Weinig is een relatief begrip).
Liefst koop ik in bij obscure veilinghuizen die per ongeluk eens een hele verzameling in een kavel aanbieden. En dan kan ik ze weer goedkoop verkopen en er toch wat aan overhouden…
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Skoda90 »

Dank alle voor de tips. Ik zal zeker eens een beurs bezoeken, misschien die van volgend jaar in Leidschendam. Tot nu toe kan ik nog wel leuke biljetten scoren voor een paar euries.

Maar er komt natuurlijk een punt dat je ook naar andere, oudere, en van betere kwaliteit biljetten gaat kijken en dan spreek je niet meer over een paar euries ben ik bang haha :lach:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Nog één tipje: Koop een goede catalogus, of vind een goede website waar duidelijk in staat wat er te vinden is en tegen welke prijs...
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Patrickp_nl schreef: 08 sep 2024, 13:02 ... Een half jaar geleden op ebay in Amerika een Nederlands scheepsgeld biljet gekocht, waar er tot nu toe maar eentje van bekend is. Ik heb er voor de catalogus bij een Nederlandse verzamelaar een foto van gemaakt en daarna is hij uit zicht verdwenen. “Voor weinig” terug naar Nederland gehaald. (Weinig is een relatief begrip)...
Scan2784822.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Skoda90 »

Patrick,

Als catalogus heb ik vaak gebruik gemaakt van de website Numista, maar nu inmiddels de catalogus World Paper Money weten te bemachtigen. Ik hoorde via via dat men gestopt is met het uitgeven van deze catalogus / dat ze failliet zijn, klopt dat?

Is jouw catalogus trouwens ook digitaal in PDF te verkrijgen?
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Krause publishing gaf de wereldcatalogus uit, en is daar mee gestopt. Er wordt gevochten om de rechten de “P-nummers” uit te mogen delen.
Er is een on-line catalogus via greysheet, “The Banknote Book”, naar mijn persoonlijke mening het beste alternatief voor een wereldcatalogus tot nu toe (voorheen alleen door Owen Linzmayer, maar tegenwoordig zijn daar meer auteurs). Voor sommige mensen is het tarief wel hoog (US€99 p/jr).
En mijn catalogi zijn er in gedrukte vorm. Die investering moet nog gedeeltelijk terugverdiend worden. Het probleem van een digitale versie is dat het beveiligen tegen kopiëren ongeveer 10.000 euro kost, en de beveiliging door een handige nerd er binnen 5 minuten met gratis software weer vanaf gehaald is. Hierna wordt het vrijelijk gekopieerd en gedeeld, waardoor de auteur zijn inspanningen onbetaald ziet blijven.

Zelf heb ik een mooie bibliotheek opgebouwd, omdat ik van elk land waar ik in de biljetten geïnteresseerd ben, probeer ik een speciaal-catalogus te bemachtigen. Ter illustratie: voor Duitsland heb ik 17 catalogi die gezamenlijk een totaalbeeld in detail geven. Oostenrijk 3, frankrijk 4, Belgie 3. Van alle landen onder Groot Brittannië en het gemenebest een stuk of 12…
En dan vind ik het leuk om de auteur te kennen en hem een persoonlijke boodschap in mijn exemplaar te laten zetten.

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”