Hoe ben ik gestart met mijn verzameling biljetten

Starten met het verzamelen van bankbiljetten
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Hoe ben ik gestart met mijn verzameling biljetten

Bericht door Skoda90 »

Hallo alle,

Ik ben nieuw op dit forum en ben onlangs gestart met het verzamelen van papiergeld. Ik dacht misschien is het wel leuk om mijn aanpak hierin als beginneling te delen, en wellicht hebben andere toekomstige beginnelingen op dit forum hier ook wat aan. Mochten jullie aanvullingen hebben, graag! :lach:

Hoe ben ik gestart?
Ik ben eerst begonnen om maar eens te kijken wat ik precies wilde verzamelen om een doel te stellen en mezelf een beetje uit te dagen. Ik wilde niet luk raak zomaar van alles wat verzamelen. Mijn doel zijn alle “guldens” biljetten te verzamelen - Nederland, de Antillen, Suriname en Nederlands-Indië. Met name Suriname heeft prachtige biljetten en de prijzen zijn ook leuk voor de beginneling. Voor een paar euro’s heb je al hele mooie UNC biljetten.

Daarna heb ik een database opgezet in de cloud, waar ik in bij hou de biljetten die ik wil verzamelen met alle informatie erbij (een soort eigen mini catalogus) en de biljetten die ik tot nu toe heb verzameld (serienr, kwaliteit, aanschafprijs, PL/Pick nr, etc).

Zodoende heb ik mij ook moeten inlezen in welke kwaliteit klasse een biljet kan hebben. Van hoog naar laag: UNC, aUNC/UNC-, XF, VF, F, VG, G.
Maar een biljet kan ook een zeldzaamheid klasse hebben met als hoogste klasse “uniek” tot en met de laagste klasse van “Common/gewoon”.
Een biljet kan ook gecertificeerd zijn, dan zitten ze vaak in speciale hoesjes van PMG, PCGS, etc. met een beoordeling er op. Grade 70 is het hoogst haalbare. Vaak zijn deze biljetten door de grading ook meer waard geworden.

Wat had ik allemaal nodig?
Al mijn biljetten steek ik eerst in hoesjes als een extra bescherming voor stof en vuil. Dit was een tip die ik op dit forum heb meegekregen. Ik heb deze aangeschaft van het merk UnclePaul. Deze zijn zuur- en weekmakers vrij en voor ongeveer 7 euro heb je al een stuk of 100 hoesjes.
Bewaar je biljetten altijd in zuur- en weekmakervrije hoesjes of -insteekvelden!

Daarbij heb ik ook het gebonden album gekocht van het merk UnclePaul, maar dit vond ik uiteindelijk niet fijn werken en heb dit weer geretourneerd. Je zit dan namelijk vast aan 1 formaat/type vel en je kan je vellen niet eruit halen als je bijvoorbeeld je album opnieuw wil sorteren. Dus heb ik besloten om een ring album met cassette en losse verzamelbladen aan te schaffen van het merk Importa.

En tot slot een vergrootglas met ledje erop en een pincet met rubberen punten.

Waar vind ik mijn biljetten?
Het meest heb ik tot nu toe denk ik van marktplaats. Ik probeer eigenlijk hier voor een leuke prijs een mooi biljet te bemachtigen. Dat is denk ik ook de sport. Ik probeer zoveel mogelijk op te halen ipv het laten versturen per post. Dan kan ik altijd nog op de echtheidskenmerken letten van het biljet en geen risico op schades. Geen idee trouwens hoeveel valse biljetten er in omloop zijn?

Ebay en Catawiki is mij nog niet gelukt. Ik vind dat je bij Catawiki al best duur uit ben. Men biedt daar al best hoog voor een biljet en dan komen ook de veilings- en verzendkosten nog eens bij.

Er zijn ook nog een paar goede websites om biljetten te vinden zoals patrickp en europost en vaak van hoge kwaliteit!

Op een beurs ben ik nog niet geweest, maar wie weet komt dat nog. Morgen ga ik naar een rommelmarkt en misschien kom ik daar wel iets interessants tegen. Wie weet, op goed geluk :)
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Hoe ben ik gestart met mijn verzameling biljetten

Bericht door Willem »

Welkom en succes met het verzamelen van biljetten.

Gr. Willem
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Je pakt het in elk geval niet half aan, succes!
Skoda90 Nederland
Lid
Lid

Bericht door Skoda90 »

Misschien nog paar handige websites voor de beginnende verzamelaars:

Ik hou zelf een database bij voor mijn eigen verzameling. Onderstaande websites heb ik gebruikt om mijn eigen catalogus beetje op te zetten en info vandaan te halen van verschillende biljetten. Colnect gebruik ik vaak voor de afbeeldingen die in hoge resolutie zijn.
- https://nl.numista.com
- https://colnect.com/

En ik heb de catalogus KRAUZE - World Paper Money aangeschaft. De Modern Issues en de General Issues. De boeken zijn aan de prijzige kant, dus ik heb de boeken in PDF files. Dit is misschien niet zo fijn als fysiek een boek in je handen te hebben, maar het is echt een heel stuk goedkoper.

Terug naar “Starten met bankbiljetten verzamelen”