Info over catalogus Provinciale munten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Info over catalogus Provinciale munten

Bericht door Anomander_Rake »

Beste forumleden,

Er is al eerder op dit forum geschreven over de 2e druk van de catalogus van Jan C. van der Wis en Tom Passon.

Catalogus van de Nederlandse Munten, geslagen sinds het aantreden van Philips II tot aan het einde van de Betaafse Republiek (1555-1806).
ISBN: 9789066220065

Waarom is/lijkt deze catalogus nergens meer te koop? De 2e druk is vorig jaar pas verschenen! Super kleine oplage waarschijnlijk. Als iemand er een heeft en wil verkopen, laat het me weten. Als iemand een (web)winkel weet waar ze te koop zijn, hoor ik dat ook graag.
Ik weet dat er meerdere liefhebbers zijn. Wellicht kunnen we ons verenigen en de auteurs of uitgeverij contacten om de 2e druk in herdruk te laten gaan. Ik heb er serieus geld voor over.

Groeten,
Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
spatbord
Donateur
Donateur

Re: Info over catalogus Provinciale munten

Bericht door spatbord »

De tweede druk is niet van vorig jaar, maar uit 2009. Deze was tot een jaar of twee (?) terug nog goed verkrijgbaar. Omdat ze al een tijd bezig zijn met een volgende druk, en de vorige toch vrij veel tijd nodig had om uit te verkopen, wachten ze blijkbaar tot de volgende druk klaar is.

Hou de MPO veiling maar in de gaten: daar wil bij het literatuurgedeelte nog wel eens een CNM catalogus ertussen zitten.
Bij gebrek aan een CNM kan overigens ook het Handboek Nederlandse Provinciale Muntslag een alternatief zijn, deze is nog wel gewoon verkrijgbaar.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Hi Spatbord,

Dank voor je bericht. Na het lezen ervan denk ik dat ik me heb vergist. Ik dacht dat de 2e druk van vorig jaar was. Op het forum had ik in een post van begin 2020 gelezen dat dat er een nieuwe editie van deze auteurs uit zou komen halverwege 2020, maar dat is dan de 3e druk en die heeft klaarblijkelijk vertraging.

Excuus!

Dan wachten we tot editie 3 uitkomt :-)

Groeten,
Adriaan
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Anomander_Rake schreef: 18 apr 2021, 11:36 Hi Spatbord,

Dank voor je bericht. Na het lezen ervan denk ik dat ik me heb vergist. Ik dacht dat de 2e druk van vorig jaar was. Op het forum had ik in een post van begin 2020 gelezen dat dat er een nieuwe editie van deze auteurs uit zou komen halverwege 2020, maar dat is dan de 3e druk en die heeft klaarblijkelijk vertraging. Excuus!
Dan wachten we tot editie 3 uitkomt :-)
Groeten, Adriaan
Ik denk dat je deze hier nog kan kopen
https://www.muntenhoek.nl/Catalogus-Ned ... -1555-1806
Mvg, :)
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Het is inderdaad een schaars boekwerk aan het worden en toch stiekem wel de bijbel voor de provinciaal verzamelaars. Al zeker sinds 2015 word gesproken over de volgende druk, maar die laat lang op zich wachten. Het wordt trouwens wel een ontzettend mooi, belangrijk, diepgaand en uitgebreid document.

Ik kijk er naar uit!
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Dank voor de tip, Ger. Ik ga eerst proberen te achterhalen wat de verwachte verschijningsdatum van editie 3 is. Als die nog jaren in de toekomst ligt, dan zal ik overwegen een editie 2 te kopen. Je zou zeggen dat het na 12 jaar wel tijd is voor een update...

@Spadbord, ik ga de HA Europe veiling zeker in de gaten houden. Begin mei komt de catalogus uit, rond die tijd zal de Schulman #367 catalogus ook wel beschikbaar komen.

Even off topic, in de Elsevier van deze week stond een necrologie van een oude baas die tijdens zijn leven bruggenbouwer was (Rijkswaterstaat / BALAST NEDAM) én muntenverzamelaar. Omdat dit laatste expliciet werd vermeld, zou het best kunnen zijn dat hij een serieuze verzameling had en dat die wellicht binnenkort wordt geveild.

Dit forum biedt geen mogelijkheid voor leden om munten aan elkaar te verkopen he? Daar zijn zeker de 'ruildagen' voor.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

We hebben wel een verkoopsectie gehad ooit. Het staat je overigens vrij om het juiste onderdeel bijvoorbeeld een marktplaats advertentie te delen.

De schrijvers van CNM doen het niet voor het geld en besteden er vrijwel elke vrije avond aan. Het is oprecht een monnikenwerk.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

sjors-sjors schreef: 18 apr 2021, 14:35 We hebben wel een verkoopsectie gehad ooit. Het staat je overigens vrij om het juiste onderdeel bijvoorbeeld een marktplaats advertentie te delen.
Helaas werd het mij door ARJEN niet toegestaan om een prijslijst te plaatsen voor de nieuwe slabs en werd een bericht ZONDER notificatie aangepast, dat geeft aan dat er nog geen duidelijke oplossing is voor het wegvallen van de forummarkt.

Terug on topic, ik vind het ook jammer dat de nieuwe uitgave echt heel lang op zich laat wachten :-(
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

CorioCoins schreef: 18 apr 2021, 17:04
sjors-sjors schreef: 18 apr 2021, 14:35 We hebben wel een verkoopsectie gehad ooit. Het staat je overigens vrij om het juiste onderdeel bijvoorbeeld een marktplaats advertentie te delen.
Helaas werd het mij door ARJEN niet toegestaan om een prijslijst te plaatsen voor de nieuwe slabs en werd een bericht ZONDER notificatie aangepast, dat geeft aan dat er nog geen duidelijke oplossing is voor het wegvallen van de forummarkt.

Terug on topic, ik vind het ook jammer dat de nieuwe uitgave echt heel lang op zich laat wachten :-(
Ja meningen verschillen daarover. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik ook niet, ik koop liever via het forum dan via sites.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
2stuiverman1963 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door 2stuiverman1963 »

Afgelopen maandag een cnm geveild bij catawiki! Opbrengst met verzendkosten en veilingkosten € 379,11 !
eiken52 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door eiken52 »

Heb de advertentie ook gezien op Catawiki. Had in het begin van de veiling nog wel belangstelling maar voor die prijs: waanzinnig. Vorig jaar op Marktplaats de 1e druk (rode kaft) voor €25,- te koop. Toch niet gedaan.
Nieuw lid
Nieuw lid

Als particulier blijft catawiki toch moeilijk,zijn volgens mij allemaal handelaren,wat jammer is zitten soms mooie items tussen!
Nieuw lid
Nieuw lid

Momenteel staat er op marktplaats de catalogus der Nederlandse munten ( het groene boekje) te koop! Hoogste bod tot nu toe € 110,00
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Net eentje (de groene) op MP gekocht voor 50€
Titel van de advertentie was: 'Nederlandse munten, Bataafse republiek'...
Beetje lastig te vinden voor iemand die op 'Catalogus van de Nederlandse munten' zoekt..
Verkoper waarschijnlijk geen muntenverzamelaar.
Heeft wat visgerei en een paar barnstenen op MP staan.
Hij was als een kind zo blij met het bedrag.. en ik stiekem ook. :sarcasm1:
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Robin schreef: 06 sep 2024, 21:12 Net eentje (de groene) op MP gekocht voor 50€
Titel van de advertentie was: 'Nederlandse munten, Bataafse republiek'...
Beetje lastig te vinden voor iemand die op 'Catalogus van de Nederlandse munten' zoekt..
Verkoper waarschijnlijk geen muntenverzamelaar.
Heeft wat visgerei en een paar barnstenen op MP staan.
Hij was als een kind zo blij met het bedrag.. en ik stiekem ook. :sarcasm1:
Nou.. dat ging dus even niet door.. heeft zeker een beter aanbod gekregen, want boek heeft ineens gescheurde pagina's en koffievlekken.. Jaja!
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Oef, das een tegenvaller. Als ik een hoger bod krijg houd ik mijzelf altijd aan het toegezegde.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Als ik iets op MP zet (doe ik niet meer want niemand koopt iets van iemand die in Hongarije woont) dan zet ik in de advertentie dat ze uitsluitend via MP kunnen bieden. Op e-mails reageer ik niet eens meer, als ze niet kunnen lezen dan moeten ze het maar leren.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

sjors-sjors schreef: 07 sep 2024, 17:56 Oef, das een tegenvaller. Als ik een hoger bod krijg houd ik mijzelf altijd aan het toegezegde.
Dat had ik ook verwacht.
Hij vertelde dat het boek beschadigd was, dus ik heb hem gevraagd hoeveel hij dan voor het boek in deze staat wou hebben.. maar hij wou er niks van weten..
Zo een slecht boek wou hij niet verkopen (op de foto was het een hele nette catalogus)
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Het Jan van der Wis maar een mailtje gestuurd..
Misschien weet hij hoe ik aan de digitale versie kan komen..
Kwam nog mailcontact uit 2012 met hem tegen,, toen zat hij nog vol in het proces van het samenstellen van de 3de druk (de blauwe CNM)

Terug naar “Munten algemeen”