Munt Galische rijk

Plaats hier berichten over Pre-Romeinse en Keltische munten. Dit zijn de munten van voor het jaar 50 voor Christus.

Moderator: George_III

klein_duimpje België
Aankomend lid
Aankomend lid

Munt Galische rijk

Bericht door klein_duimpje »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Uit een nalatenschap van wijlen mijn vader ben ik aan een muntje gekomen. Het boeit me, maar ik zou graag te weten komen welke Keizer er afgebeeld is op de munt en wat ook de betekenis is van de afbeelding op de keerzijde. Ik ben hier nieuw dus hoop ik dat ik alles juist doe. Ik voeg nog 2 afbeeldingen van de munt bij.

Groeten,
klein_duimpje
20240831_140812.jpg
20240831_140836.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram VDV België
Senior lid
Senior lid

Re: Munt Galische rijk

Bericht door Bram VDV »

Goedemorgen, en welkom op het forum!

Dit is een antoninianus van Gallienus. Een antoninianus was oorspronkelijk een zilveren munt die de waarde had van 2 denarii. Maar het zilvergehalte werd steeds verlaagd om zo de staatskas aan te vullen. En na verloop van tijd waren de nieuwe antoniniani nog maar een bronzen munt met een dun laagje zilver aan het oppervlak.

Dit specifieke muntje is dus geslagen onder Gallienus. Hij was van 253 tot 260 samen met zijn vader Valerianus aan de macht en van 260 tot 268 alleen. Jouw munt komt uit de periode dat hij alleen aan de macht was. De voorzijde van deze munt toont het portret van Gallienus en 'GALLIENVS PF AVG'. Op de keerzijde staat de god Jupiter met een scepter en een bliksemschicht en 'IOVI STATORI' (vertaald: Aan Jove (Jupiter) die behoudt).

Je kan hem hier ook terugvinden bij het nummer RIC 644: https://www.wildwinds.com/coins/ric/gallienus/i.html

Groeten, Bram
klein_duimpje België
Aankomend lid
Aankomend lid

Re: Munt Galische rijk

Bericht door klein_duimpje »

Bedankt voor de uitleg Bram.

Terug naar “Pre-Romeinse en Keltische munten”