Denarius Tiberius - vraag over meerdere gelijke exemplaren

Plaats hier berichten over Romeinse munten

Moderator: George_III

Mononova Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Denarius Tiberius - vraag over meerdere gelijke exemplaren

Bericht door Mononova »

Onlangs viel mij iets op bij het doornemen van de catalogus van de Leu Numismatik Web Auction 30, Deze vond plaats van 13 tot 16 juli 2024. In deze veiling waren meerdere exemplaren te koop van de bekende Tiberius Denarius uit Lugdunum (de 'Tribute Penny') waaronder twee exemplaren die duidelijk waren geslagen met gelijke stempels. Dit is gemakkelijk te herkennen aan de stempelbreuk op de keerzijde, die op beide exemplaren voorkomt en ook wordt vermeld in de kavelbeschrijvingen. Het gaat om kavels 1881 en 1887. (zie de links voor de afbeeldingen)
Nu zie ik bij provinciale munten wel vaker exemplaren die met een gelijk stempel zijn geslagen, maar bij antieke munten kom ik dit veel minder vaak tegen. Eigenlijk vrijwel nooit. Daarom was ik des te meer verrast toen ik na wat zoekwerk ontdekte dat een maand eerder, op 25 juni 2024, eenzelfde, en dus derde exemplaar, is verkocht in de Tauler & Fau Selection Auction 145. In die veiling gaat het om kavel 80. Duidelijk weer dezelfde stempels. En dit exemplaar heeft een NGC grading.

Heeft iemand enig idee of het bij antieke munten vaker voorkomt dat meerdere exemplaren, geslagen met gelijke stempels, in korte tijd op de markt komen? Als zoiets bij een type Provinciale munt zou gebeuren, zou ik al snel denken aan een mogelijke vervalsing. Maar bij deze munten ga ik er toch van uit dat meerdere mensen met kennis van zaken, waaronder dus ook NGC, er goed naar gekeken hebben. Dus komt zoiets bij antieke munten misschien wél vaker voor? Of zijn er andere verklaringen voor, bijvoorbeeld: afkomstig uit een oude collectie of een recente schatvondst of iets dergelijks?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
Mononova Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Denarius Tiberius - vraag over meerdere gelijke exemplaren

Bericht door Mononova »

Voor eventuele geïnteresseerde medeverzamelaars: ik heb deze vraag ook op het Coin Talk forum gepost.

Inmiddels heb ik al zes dezelfde exemplaren getraceerd, allemaal verkocht tussen mei en juli dit jaar.

Vierde exemplaar

Vijfde exemplaar

Zesde exemplaar

Terug naar “Romeinse munten 50 voor jaartelling tot 450”