Munten goud reserve dnb

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Munten goud reserve dnb

Bericht door MuntMeneer »

Hallo allemaal,

Een tijdje terug hebben ze een deel van het goud die dnb als reserve heeft verplaatst naar een nieuw pand. Ik hoorde dat er tonnen goudstaven werden verplaatst maar ook "duizend kisten gouden munten" nou vroeg ik mij af wat voor munten dat zouden zijn. Ik heb even gegoogled en ik kon er niets over vinden. Heeft iemand van jullie een idee?

Want als dat ook verzamelwaardige munten zouden zijn dan is dat naar mijn mening eigenlijk zonde dat die dan als reserve worden aangehouden ipv dat iemand van de munt kan genieten. En mogelijk zou dnb er ook nog iets aan kunnen verdienen als ze meer waard zijn dan het goud.

Wat is jullie mening / heeft iemand meer info?
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Munten goud reserve dnb

Bericht door Jan W »

Ik vroeg me hetzelfde af. Ik neem aan dat het hier gaat om bulkmunten zoals Krugerrands. Maar ja, als het o.a. een kist met 18de eeuwse dukaten betreft.... of gouden tientjes van Willem I? :onfused:
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Ik ga er ook vanuit dat het beleggingsmunten zijn.
Lijkt me totaal niet logisch om grote aantallen munten met een 'verzamelwaarde', op te slaan als land.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof
Mononova Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mononova »

Misschien leuk om eens een wob-verzoek te doen bij min.v.fin…
MuntMeneer Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door MuntMeneer »

Bedankt voor de reactie!

Een Wob verzoek is misschien de enige mogelijkheid inderdaad. Al weet ik niet of goud reserves misschien onder speciale niet op te vragen gegevens vallen.

Terug naar “Het Praathuis”