VOC literatuur

Plaats hier berichten over de V.O.C. muntslag en munten van de overzeese Nederlandse gebiedsdelen.

Moderators: koenmunten, Frans

eiken52 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

VOC literatuur

Bericht door eiken52 »

De laatste maanden wat literatuur over de VOC aangeschaft. Niet alleen over munten maar ook het verhaal erachter (bijv. Schepen met Geld). Erg lezenswaardig en voor mij een mooie aanvulling.
VOC literatuur.jpg
Heb ook het hele verhaal over de Batavia in 1 zucht uitgelezen. Blijft indrukwekkend over geld, macht, geweld, invloed etc. Mijn grootste belangstelling gaat uit naar Nederland provinciaal maar VOC wordt zeker een verzamelgebied voor mij, zowel munten als literatuur. Als iemand nog VOC literatuur weet over met name het verhaal er achter dan houd ik me aanbevolen.
Groet Bert Dijkstra
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door eiken52 op 09 mei 2023, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
eiken52 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: VOC literatuur

Bericht door eiken52 »

Sorry ik probeer van alles maar afbeelding blijft op de kop staan.
Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans »

Ik denk dat u nu al de meest informatieve boeken heeft aangaande VOC muntstukken zeker het boek van c scholten en lionel sluiter tevens het boek schepen met geld wat ook kleingeld (stuivers en 2 stuivers) beschrijft die in opdracht van de VOC geslagen zijn dwz wapenstuivers

Met vriendelijke groet Frans
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,
eiken52 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door eiken52 »

Bedankt voor je reactie. Ja vind die 2 ook heel informatief. Zeker "Schepen met Geld" lees je in 1 avond uit. Over de achtergronden van de VOC en het leven op die schepen ga ik nog verder naar op zoek. Zie dat u de moderator bent betreffende VOC, zullen we vast nog wel eens contact hebben.
Groet Bert Dijkstra
eiken52 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door eiken52 »

Nog een uitgebreid artikel gevonden in het Jaarboek Munt en Penningkunde 72 (1985): Tot gerief van India. Geldtransport door de VOC en de muntproductie in Nederland 1720 - 1740 van A.Pol. Genoeg leesvoer voor de komende tijd.

Terug naar “V.O.C. muntslag en Nederlandse overzeese gebiedsdelen”