Hallo,
Mijn oom heeft zijn hele leven munten voor mij gespaard welke ik onlangs van hem heb gekregen (5 muntmappen vol met diverse "t vijfje" en allerlei versies van nederlandse munten). In de mappen zat ook een envelopje met briefgeld, eurobiljetten van 5 tot 500 euro in hele goed staat uit het jaar 2002.
Ik wilde dit gewoon aan inleveren bij een gwk, maar wellicht is het meer waard dan de daadwerkelijke waarde. Ik heb er geen verstand van, kan iemand mij vertellen of dit extra waarde heeft of dat ik het gewoon bij een gwk kan inwisselen?
Groetjes Esther
Waarde eurobiljetten uit 2002 - van 5 tot 500 euro
Waarde eurobiljetten uit 2002 - van 5 tot 500 euro
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Waarde eurobiljetten uit 2002 - van 5 tot 500 euro
Ik wil er wel meer voor geven dan de nominale waarde. Hoeveel meer hangt echt af van de kwaliteit, op de foto's zie ik hier en daar wel een vouwtje. Om een bod te doen wil ik de biljetten in de hand hebben.
U hebt een reactie ontvangen van Jan dat hij ze wil overnemen. Maar waarom 3 x dezelfde advertentie geplaatst?
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Hi Esther,
Veel circulatiegeld is niet meer waard dan wat er op staat. En als het meer “waard” is, vind dan nog maar eens een koper.
Echter… het kan zomaar zijn dat er iets “leuks” tussen zit, en je ineens voor bijvoorbeeld een €2 munt €20 geboden krijgt.
Alles hangt af van… wat is het precies, jaar, type, etc. Maar vooral: welke kwaliteit. Bij heel zeldzaam materiaal is de kwaliteit niet belangrijk, maar voor materiaal dat nog in omloop is, geldt vaak de regel dat het “ zo goed als onbeschadigd “ of zelfs perfect onbeschadigd moet zijn.
Mijn expertise ligt bij bankbiljetten. Euro biljetten die in 2002 zijn bewaard hebben allemaal de handtekening van W.F. Duisenberg.
En dragen op de achterzijde een serienummer, voorafgegaan door een letter. Aan die letter kun je zien welk land de opdracht tot drukken heeft gegeven. Om je een voorbeeld te geven, P = Nederland, T = Ierland.
Een perfect ongevouwen Nederlands eurobiljet van €500 uit 2002 met handtekening Duisenberg zal ongeveer €600 opleveren. Dat uit Ierland in dezelfde onberispelijke staat soms wel €3000. Geen garanties op genoemde bedragen, maar ze zijn niet uit de duim gezogen. De uitdaging blijft een verzamelaar vinden die het er voor over heeft.
Mijn concusie: Koop een catalogus waar het materiaal dat je oom je gegeven heeft in staat, en ga in detail op zoek. In het ergste geval heb je veel kennis opgedaan, ben je een catalogus rijker en 2 tientjes armer. In het meest optimale geval, heb je genoeg vakantiegeld extra om een weekje naar Ibiza te gaan.
Succes met je vervolgstappen!
Veel circulatiegeld is niet meer waard dan wat er op staat. En als het meer “waard” is, vind dan nog maar eens een koper.
Echter… het kan zomaar zijn dat er iets “leuks” tussen zit, en je ineens voor bijvoorbeeld een €2 munt €20 geboden krijgt.
Alles hangt af van… wat is het precies, jaar, type, etc. Maar vooral: welke kwaliteit. Bij heel zeldzaam materiaal is de kwaliteit niet belangrijk, maar voor materiaal dat nog in omloop is, geldt vaak de regel dat het “ zo goed als onbeschadigd “ of zelfs perfect onbeschadigd moet zijn.
Mijn expertise ligt bij bankbiljetten. Euro biljetten die in 2002 zijn bewaard hebben allemaal de handtekening van W.F. Duisenberg.
En dragen op de achterzijde een serienummer, voorafgegaan door een letter. Aan die letter kun je zien welk land de opdracht tot drukken heeft gegeven. Om je een voorbeeld te geven, P = Nederland, T = Ierland.
Een perfect ongevouwen Nederlands eurobiljet van €500 uit 2002 met handtekening Duisenberg zal ongeveer €600 opleveren. Dat uit Ierland in dezelfde onberispelijke staat soms wel €3000. Geen garanties op genoemde bedragen, maar ze zijn niet uit de duim gezogen. De uitdaging blijft een verzamelaar vinden die het er voor over heeft.
Mijn concusie: Koop een catalogus waar het materiaal dat je oom je gegeven heeft in staat, en ga in detail op zoek. In het ergste geval heb je veel kennis opgedaan, ben je een catalogus rijker en 2 tientjes armer. In het meest optimale geval, heb je genoeg vakantiegeld extra om een weekje naar Ibiza te gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Ik snap het wel, als iemand het forum niet kent. In alle drie gekozen rubrieken heeft de vraag zin! Taxatie/Eurobiljetten/Bankbiljetten algemeen…
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Ik ben inderdaad niet bekend met het forum dus wist niet waar ik met mijn vraag terecht moest.
Dankjewel patrick! Klinkt ook leuk om uit te zoeken, dus ga ik zeker doen!
Patrickp_nl schreef: ↑11 aug 2022, 15:41 Hi Esther,
31F4C90A-181E-485E-81F0-51DD505DA8A9.jpeg