Gouden munt

Hier worden veel gestelde vragen geplaatst of vragen die wellicht anderen kunnen helpen.
Twiefel Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Gouden munt

Bericht door Twiefel »

Hallo allemaal. Ik ben een beginner, tevens nog redelijk leek op het gebied van munten en bankbiljetten verzamelen. Inmiddels heb ik een aantal PMG 65+ Nederlandse guldenbiljetten in mijn bezit en ik moet zeggen; het is best een leuke hobby! Ik wil echter niet alles zomaar verzamelen - wil het wel een beetje exclusief houden - en om die reden zou ik graag een Nederlandse gouden munt kopen. Daar is natuurlijk ook van alles in te krijgen; waar kan ik deze betrouwbaar en voor een marktconforme prijs (het beste) zoeken/vinden?
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Gouden munt

Bericht door Ger1 »

Ik heb je al eens geantwoord over papiergeld maar dat is ook van toepassing op metaalgeld.

Bepaal eerst uit welke periode de munt moet zijn,
Kies daaruit het type munt die je wilt aanschaffen,
Bepaal het budget dat je wilt uitgeven,
Bepaal de kwaliteit waaraan deze munt moet voldoen.

Ga dan op het internet zoeken of je die munt kan vinden,
Zo niet, pas weer een van de 1e vier regels aan,
Ga hier mee door totdat je de munt gevonden hebt,
Bepaal dan of de munt niet te veel kost (dus als het kan vergelijken)
Door wat ik al eerder schreef opbrengsten van veilingen doornemen.

Zoek dan uit of die munt bij een betrouwbaar land, adres, enz. koopt.
Ik persoonlijk koop het liefst in eigen land bij een veiling of bekende (web) winkel.
Nog leuker is het op een beurs, maar helaas is dat de laatste tijd niet meer mogelijk.
Ik hoop daarom dat de Filanumis beurs op 16 april in Houten dit jaar weer toegankelijk is.
Hier kan je je hart ophalen met papier en/of metaal en een informele forum meeting in het restaurant.

Mvg, :) .
Laatst gewijzigd door Ger1 op 23 jan 2022, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Sigismund Liberia
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Sigismund »

Twiefel schreef: 22 jan 2022, 17:25 Ik wil echter niet alles zomaar verzamelen - wil het wel een beetje exclusief houden - en om die reden zou ik graag een Nederlandse gouden munt kopen.
een munten collectie kan best exclusief zijn zonder gouden munten hoor.
Groeten luc
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Sigismund schreef: 23 jan 2022, 11:37
Twiefel schreef: 22 jan 2022, 17:25 Ik wil echter niet alles zomaar verzamelen - wil het wel een beetje exclusief houden - en om die reden zou ik graag een Nederlandse gouden munt kopen.
een munten collectie kan best exclusief zijn zonder gouden munten hoor.
Groeten luc
Je hebt gelijk Luc!

Hieronder een kleine selectie van recent geveilde Nederlandse niet-gouden munten met een verhaal, waarde en exclusiviteit...
Schermafbeelding 2022-01-23 om 11.54.44.png
Schermafbeelding 2022-01-23 om 11.58.25.png
Schermafbeelding 2022-01-23 om 11.59.31.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

En een selectie niet-Nederlandse munten maar met betrekking tot Nederland...
Schermafbeelding 2022-01-23 om 11.56.05.png
Schermafbeelding 2022-01-23 om 11.57.44.png
Schermafbeelding 2022-01-23 om 12.16.49.png
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Melcoins schreef: 23 jan 2022, 12:21 En een selectie niet-Nederlandse munten maar met betrekking tot Nederland...
Hé mr Mel,
Je selectie niet Nederlandse munten bevatten een medaille, token of penning, maar dat zijn toch geen munten? Ik ben in de veronderstelling dat een munt minstens aan het criterium moet voldoen dat het een betaalmiddel is / is geweest.
Gr Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Twiefel schreef: 22 jan 2022, 17:25 Hallo allemaal. Ik ben een beginner, tevens nog redelijk leek op het gebied van munten en bankbiljetten verzamelen. Inmiddels heb ik een aantal PMG 65+ Nederlandse guldenbiljetten in mijn bezit en ik moet zeggen; het is best een leuke hobby! Ik wil echter niet alles zomaar verzamelen - wil het wel een beetje exclusief houden - en om die reden zou ik graag een Nederlandse gouden munt kopen. Daar is natuurlijk ook van alles in te krijgen; waar kan ik deze betrouwbaar en voor een marktconforme prijs (het beste) zoeken/vinden?
Welkom op het forum Twiefel!

Een muntenverzameling kan, zoals Luc terecht zegt, ook exclusief zijn als die geen gouden munten bevat. Er zijn zeldzame niet-gouden munten die als zeer exclusief bestempeld worden. Tegelijkertijd snapt iedereen wat je bedoelt. Goud spreekt natuurlijk veel meer tot de verbeelding en is exclusiever dan zilver, dan koper, nikkel, brons etc. Goud is the big daddy onder de edelmetalen. Leg een zilveren of koperen en een gouden munt voor aan 10 willekeurige mensen en vraag welke ze welke munt exclusiever is, dan kiezen ze alle 10 voor die gouden munt, without a doubt.

Er zijn vele verschillende typen Nederlandse gouden munten. Welke voor jou is, ligt eraan welke je mooi vindt, welke periode uit de vaderlandse geschiedenis je aanspreekt, wat je budget is etc. Luister naar Ger. Hij verwoordt het heel eloquent. Ga naar schulman.nl en neem eens een kijkje in de recente catalogi. Je ziet wat voor gouden Nederlandse munten er zoal zijn en waarvoor ze zijn afgehamerd. Marktconform bestaat niet. Op een veiling is het wat de gek ervoor geeft en hoeveel gekken je tegen je hebt. Welke veilingen er zoal zijn, lees je in de desbetreffende rubriek hier op het forum. Als je er niet uitkomt of wilt overleggen, dan kan dat hier op het forum.

Als we het hebben over exclusieve Nederlandse munten, dan vind ik de gouden varianten van de ducatons heel mooi, maar ook rozenobels en gouden scheepjesschellingen.

Groeten Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Anomander_Rake schreef: 23 jan 2022, 16:54
Melcoins schreef: 23 jan 2022, 12:21 En een selectie niet-Nederlandse munten maar met betrekking tot Nederland...
Hé mr Mel,
Je selectie niet Nederlandse munten bevatten een medaille, token of penning, maar dat zijn toch geen munten? Ik ben in de veronderstelling dat een munt minstens aan het criterium moet voldoen dat het een betaalmiddel is / is geweest.
Gr Adriaan
Ha Adriaan,

Altijd goed om af te vragen of men bij het onderwerp blijft. Mogelijk heb ik heb de vraag van Twiefel te ruim geinterpreteerd. Een reactie van hem zal het duidelijk maken. Als jij wil vallen over het woord 'munten' dan is mijn excuus dat de niet-Nederlandse munten die ik wilde laten zien heb weggelaten omdat bleek dat ze nog moeten worden geveild.
Twiefel Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Twiefel »

Hallo allemaal! Dank voor het enthousiasme en de energie die jullie steken in het reageren ☺️. Ik ben echt nog heel veel aan het ontdekken en aan het ‘uitproberen’ wat ik leuk vind en waar ik energie van krijg. Het gegeven dat er ontzettend veel is en dat je daar op verschillende manieren een waarde aan kunt hangen (de geldwaarde, de staat, de zeldzaamheid, het materiaal etc.) maakt het zeker in het begin best lastig om door de bomen het bos te blijven zien. Tel daarbij op dat ik er slechts ‘s avonds als ik aan de koffie zit over lees en af en toe door de nvmh almanak heen blader, dan wordt je wel wat wijzer, maar het duurt even voor je een ‘redelijk volledig’ beeld hebt. Het meest lastige vind ik om de inschatting te maken wat iets waard is. Ik begrijp de uitleg dat dat ook een kwestie is van wat de gek er voor geeft, maar voor bijvoorbeeld niet zeldzame gulden biljetten zijn er volgens mij wel redelijk gangbare prijzen per kwaliteitsniveau. Dat inschatten vergt toch wel enige ervaring.

Goud idd omdat het tot de verbeelding spreekt. En ook omdat het over langere perioden door de geschiedenis heen waardevast is gebleken. Met exclusiever bedoel ik dat ik er op dit moment zo in sta dat ik liever mooie (vrijwel) ongebruikte munten en biljetten verzamel.

Ik doe dit puur voor de fun en ik hoop er een leuke verzameling van te kunnen maken. Dank allemaal en tips zijn altijd welkom 👍🏻
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Als eens aan plantagegeld gedacht? Ook een leuk verzamelgebied en behoorlijk exclusief (maar daar heb je geen gouden van, alleen een paar zilveren maar die zijn erg zeldzaam).
divers plantagegeld.jpg
Aantal voorbeelden van plantagegeld (er zit 1 valse tussen de vijfhoekige van Hessa).
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Twiefel schreef: 25 jan 2022, 20:21 Hallo allemaal! Dank voor het enthousiasme en de energie die jullie steken in het reageren ☺️. Ik ben echt nog heel veel aan het ontdekken en aan het ‘uitproberen’ wat ik leuk vind en waar ik energie van krijg. Het gegeven dat er ontzettend veel is en dat je daar op verschillende manieren een waarde aan kunt hangen (de geldwaarde, de staat, de zeldzaamheid, het materiaal etc.) maakt het zeker in het begin best lastig om door de bomen het bos te blijven zien. Tel daarbij op dat ik er slechts ‘s avonds als ik aan de koffie zit over lees en af en toe door de nvmh almanak heen blader, dan wordt je wel wat wijzer, maar het duurt even voor je een ‘redelijk volledig’ beeld hebt. Het meest lastige vind ik om de inschatting te maken wat iets waard is. Ik begrijp de uitleg dat dat ook een kwestie is van wat de gek er voor geeft, maar voor bijvoorbeeld niet zeldzame gulden biljetten zijn er volgens mij wel redelijk gangbare prijzen per kwaliteitsniveau. Dat inschatten vergt toch wel enige ervaring.

Goud idd omdat het tot de verbeelding spreekt. En ook omdat het over langere perioden door de geschiedenis heen waardevast is gebleken. Met exclusiever bedoel ik dat ik er op dit moment zo in sta dat ik liever mooie (vrijwel) ongebruikte munten en biljetten verzamel.

Ik doe dit puur voor de fun en ik hoop er een leuke verzameling van te kunnen maken. Dank allemaal en tips zijn altijd welkom 👍🏻
Duidelijk Twiefel!

Dat 'energie van krijgen' spreekt mij aan. Het sluit aan bij een thema wat hier op het forum de ronde doet: het ontzamelen! Dat klinkt misschien vreemd voor verzamelaars, maar het behoort tot een strategie om die goede energie - de verzamelwoede :knipoog: - te houden.

Wanneer men namelijk ontdekt dat een verzamelgebied meer last dan lust is geworden dan kan men beter ontzamelen. Dus soms is het ontzamelen om zich vrij te maken een gewezen verzamelgebied door het weer in de stroom te zetten. En soms is ontzamelen nodig om geld vrij te hebben voor het nieuw of belangrijker geworden verzamelgebied.

Vanzelfsprekend is het bij ontzamelen leuk als het gepaard gaat met een financiele plus of plusje. Voor mij is naast verzamelen het handelen onderdeel van de aardigheid. Voor handel geldt voor mij de regels 'koop niets waar men niets van weet' en 'winst maken begint bij de koop'. Als men deze twee regels combineert begint het winst maken al voor de koop. Als ik het goed lees ben jij je daar bewust van.

De aardigheid van verzamelen is ergens wat van gaan weten zodat men het meer en juist kan waarderen. Als men de moeite die men daarvoor moet doen met plezier doet dan heeft men een mogelijk verzamelgebied. Vaak ligt het verzamelgebied al in het verlengde van een interesse. Omdat men niet alles met plezier kan verzamelen maakt men keuzes. Een inspiratiebron zijn voor mij de catalogi van nationale en internationale veilinghuizen.

De laatste jaren zijn en worden er buitengewone verzamelingen geveild! Uit deze blijkt waar deze personen zich op hebben gericht. En eruit blijkt waarop deze personen zich hebben kunnen richten want een verzamelgebied moet behapbaar zijn, wat betreft kennis, markt en prijzen.

Bij een nieuw verzamelgebied begin ik niet met de koop van topstukken die het risico hebben dat men deze jaren moet vasthouden voor een mogelijk rendement. Ik begin met de koop van het meer gangbare voor een prijs die een marge geeft voor een snelle (door)verkoop. Men kan altijd nog later aan kwaliteitsverbetering doen. Het contact met andere verzamelaars die daardoor ontstaan is een andere inspiratiebron.

Men kan een eerste indruk krijgen van gangbaarheid en kwaliteit door wat geveild wordt, de veilingcatologi met resultatenlijsten en (een abbonement op) een overzicht zoals ACSEARCH. Voor een enkel stuk kan men ook het forum daarvoor raadplegen door een post of een PB. Voor veel verzamelgebieden hebben we leden op wiens inschatting ik kan varen. Een niet volledige lijst is: Ger1, Koenmunten en tuurlijk Koevoets.

Goede energie toegewenst!

Mel
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Interessant verhaal Mel. Grappig dat ik net vanmorgen een start heb gemaakt met het ontzamelen van mijn wereldmunten door een paar mappen daarvan naar MPO te brengen. Voelde wel gek omdat ik al sinds mijn tiende deze wereldmunten verzamel op type. Maar het werden er teveel en als ik dan veel mappen met munten heb waar ik nauwelijks in kijk is het beter om terug te gaan nog een kleine selectie daarvan, munten met een bijzonder persoonlijk verhaal, kwalitatieve toppers, zeldzaamheden en rariteiten. Een kleine verzameling waar ik wel naar blijf kijken, van genieten en wat wel energie oplevert. En budget wat dan vrij komt kan ik gebruiken om dat een verdieping te maken bij andere verzamelgebieden. Kortom ik blijf verzamelen, alleen meer gericht/kwaliteit dan kwantiteit.

En voor Twiefel dus de moraal: 'verzamel datgene waar je energie van krijgt'.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Terug naar “Veel gestelde vragen FAQ”