Ilosab schreef: ↑08 jan 2022, 14:53
Als je voor de Nederlandsche bank hebt gewerkt dan moet je toch weten dat je geen lijm moet gebruiken?
Ik was dus in december 2006 op bezoek in het Archief DNB, bij een van de opvolgers van M.A. de Waal... Daar werd de "nummer 1 der nummer 1's" tevoorschijn getoverd. Het 1000 gulden biljet voorlopige soort, geantedateerd op de oprichtingsdatum van DNB, 5 april 1814. Met witte handschoenen werd de kartonnen folder tevoorschijn gehaald, alwaar deze werd opengeslagen. De pergamijnpapieren bescherming werd open geslagen, en daar, achter een postzegelstrook (!) ter breedte van het biljet, ongeveer 4 cm hoog, prijkte het topstuk der topstukken. (Pavlov deed zijn werk al met mijn hart en bloeddruk). Om mij in de gelegenheid te stellen het biljet goed te fotograferen, werd gevraagd "wil je hem zelf pakken?" met schaamrood op de wangen moest ik bekennen nooit katoenen handschoenen te gebruiken bij mijn biljetten, omdat dit het fingerspitzengefühl wegneemt. "Dan pak ik hem zelf wel even voor je, want hier worden de biljetten niet met blote handen aangepakt. Het zuur uit de vingers kan teveel negatief inwerken op de biljetten.". De archivaris hing half over de tafel om het biljet te kunnen pakken, en in de beweging hem achter de postzegelstrip vandaan te halen hoorden alle aanwezigen een korte duidelijk scheur van het papier. "Nee!

" riep ik uit. "Maak je niet druk, Patrick" zei de archivaris. "Hij wordt er niet minder zeldzaam van hoor!"... Na de tranen uit mijn ogen te hebben weggeveegd, heb ik er een paar mooie foto's van kunnen maken...
Moraal... Een archivaris van DNB heeft niet dezelfde beleving bij het materiaal dan een liefhebbende verzamelaar...

Drukvel 1818.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.