Project PMG
Project PMG
Ik doe dingen graag een beetje anders dan gebruikelijk. Nou heb ik een paar weken geleden een nieuwe uitdaging opgepakt. Eentje met ruimte voor wat snelle vorderingen voor een hoopgevend begin, maar ook eentje die waarschijnlijk nooit helemaal af komt. Maar wie weet. Ik noem het "Project PMG" waar PMG staat voor "Pick Matches Grade". Het idee is om voor alle 29 gradaties op de 70-puntenschaal een biljet te vinden in die conditie, met ook dat getal als catalogusnummer. De grootste moeilijkheden verwacht ik bij de extreem lage nummers. En voorts moet e.e.a. wel een beetje betaalbaar blijven natuurlijk. Maar je loopt tegen van alles aan. Veel landen zijn te oud (alle Pick-nummers boven de 70), veel biljetten zijn te goedkoop (niemand gaat een tientje 1968 laten slabben als de kwaliteit minder dan 64 is) etc. Vooralsnog haal ik alles van eBay maar naarmate het project vordert zullen er ook heel wat uurtjes grasduinen op beurzen aan besteed moeten worden denk ik Ik heb weer even wat te doen!
Er zijn nog wel wat andere wensen die losgelaten kunnen worden als het zo uitkomt, en die bovendien ruimte maken voor toekomstige verbeteringen:
Het liefst wil ik alleen Pick nummers, maar nummers van andere catalogi zijn ook goed
Het liefst alleen PMG slabs, maar slabs van andere graders zijn ook prima
Het liefst allemaal verschillende landen
En het liefst allemaal verschillende jaartallen.
Momenteel ben ik op vakantie dus het zou kunnen dat er alweer wat meer in de brievenbus ligt, maar tot op heden heb ik er 8 binnen, 8 onderweg en nog 13 nodig. Als er wat nieuws binnen komt meld ik dat hier in het topic wel. Tot op heden zijn binnen:
10: Confederate States of America (1861). Extra grappig omdat ook de denominatie 10 is.
25: Siam (1935)
30: St Pierre & Miquelon (1960)
35: Curaçao (1942)
58: Canada (1991)
64: Ierland (1962)
65: Joegoslavië (1946)
67: India (1969 of 1970)
Er zijn nog wel wat andere wensen die losgelaten kunnen worden als het zo uitkomt, en die bovendien ruimte maken voor toekomstige verbeteringen:
Het liefst wil ik alleen Pick nummers, maar nummers van andere catalogi zijn ook goed
Het liefst alleen PMG slabs, maar slabs van andere graders zijn ook prima
Het liefst allemaal verschillende landen
En het liefst allemaal verschillende jaartallen.
Momenteel ben ik op vakantie dus het zou kunnen dat er alweer wat meer in de brievenbus ligt, maar tot op heden heb ik er 8 binnen, 8 onderweg en nog 13 nodig. Als er wat nieuws binnen komt meld ik dat hier in het topic wel. Tot op heden zijn binnen:
10: Confederate States of America (1861). Extra grappig omdat ook de denominatie 10 is.
25: Siam (1935)
30: St Pierre & Miquelon (1960)
35: Curaçao (1942)
58: Canada (1991)
64: Ierland (1962)
65: Joegoslavië (1946)
67: India (1969 of 1970)
Re: Project PMG
Mooi initiatief ,ook mooie biljetten.
Hoop dat je een leuke reeks kan samenbrengen
Hoop dat je een leuke reeks kan samenbrengen
Vriendelijke groeten
Jos
Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Jos
Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Leuk hoor, vind het altijd erg gaaf dit soort initiatieven.
En kan hier ook als muntgeldverzamelaar erg van genieten
En kan hier ook als muntgeldverzamelaar erg van genieten
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Mooi man, .
Deze ga ik volgen,
Mvg, .
Deze ga ik volgen,
Mvg, .
Ik heb helemaal niets met dat slabben van biljetten, ik krijg hier in Hongarije al plastic genoeg. Maar het idee van je vind ik best leuk. Nooit geweten dat er maar 29 gradaties zijn. Als ik een slab zie met PMG 64 dan denk ik dat er al 64 gradaties zijn maar dat is dus niet zo. Ik ben benieuwd.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Nee dat klopt Alfred, in het midden slaan ze er een paar over. De bestaande grades en hun status in dit project:
1 - Gezocht
2 - Gezocht
4 - Gezocht
6 - Gezocht
8 - Gezocht
10 - Binnen!
12 - Gezocht
15 - Aangeschaft en onderweg
20 - Aangeschaft en onderweg
25 - Binnen!
30 - Binnen!
35 - Binnen!
40 - Aangeschaft en onderweg
45 - Aangeschaft en onderweg
50 - Gezocht
53 - Gezocht
55 - Aangeschaft en onderweg
58 - Binnen!
60 - Gezocht
61 - Gezocht
62 - Wordt aan gewerkt, veiling loopt komend weekend af
63 - Aangeschaft en onderweg
64 - Binnen!
65 - Binnen!
66 - Aangeschaft en onderweg
67 - Binnen!
68 - Aangeschaft en onderweg
69 - Aangeschaft en onderweg
70 - Gezocht.
1 - Gezocht
2 - Gezocht
4 - Gezocht
6 - Gezocht
8 - Gezocht
10 - Binnen!
12 - Gezocht
15 - Aangeschaft en onderweg
20 - Aangeschaft en onderweg
25 - Binnen!
30 - Binnen!
35 - Binnen!
40 - Aangeschaft en onderweg
45 - Aangeschaft en onderweg
50 - Gezocht
53 - Gezocht
55 - Aangeschaft en onderweg
58 - Binnen!
60 - Gezocht
61 - Gezocht
62 - Wordt aan gewerkt, veiling loopt komend weekend af
63 - Aangeschaft en onderweg
64 - Binnen!
65 - Binnen!
66 - Aangeschaft en onderweg
67 - Binnen!
68 - Aangeschaft en onderweg
69 - Aangeschaft en onderweg
70 - Gezocht.
Vanaf 15 gaat het met 5 omhoog t/m 50 maar daarna ontgaat me de logica.
Ik heb trouwens een 63, toevallig aangeschaft.
Ik heb trouwens een 63, toevallig aangeschaft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Schiet al aardig op! 70 zal lastig/duur worden, 1 tm 6 zie je amper
De schaal met toelichting:
https://www.pmgnotes.com/paper-money-gr ... ing-scale/
meer info over de muntenschaal waar deze op gebaseerd is(blijkbaar zijn er op een gegeven moment extra nummers toegevoegd, waarschijnlijkvooral om de hogere kwaliteiten beter te kunnen onderscheiden ):
https://en.wikipedia.org/wiki/Sheldon_c ... ding_scale
De schaal met toelichting:
https://www.pmgnotes.com/paper-money-gr ... ing-scale/
meer info over de muntenschaal waar deze op gebaseerd is(blijkbaar zijn er op een gegeven moment extra nummers toegevoegd, waarschijnlijkvooral om de hogere kwaliteiten beter te kunnen onderscheiden ):
https://en.wikipedia.org/wiki/Sheldon_c ... ding_scale
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
ik heb wel een 70 maar ja idd niet echt een koopje
Nou, ik weet überhaupt niet of ik het biljet beschadig als ik hem open ga knippen dus dat risico wil ik niet nemen.
Even terug gekomen van vakantie (because reasons) en er blijkt weer van alles binnen gekomen te zijn
Binnen: 12
Onderweg: 5
Wordt aan gewerkt: 1
Gezocht: 11
Binnen: 12
Onderweg: 5
Wordt aan gewerkt: 1
Gezocht: 11
Dat gaat inderdaad het lastigste worden ja. Maar tot die tijd moet ik er nog wel een paar. En dan misschien nog wat verbeteringen. Die 20 die net binnenkomt ben ik eigenlijk helemaal niet zo gelukkig mee namelijk. Maar ja, tot die tijd heb ik tenminste een 20. Inmiddels is er ook een 45 onderweg. Nu al legendarisch zowat. Maar even wachten tot die binnenkomt.
Ik kan ze natuurlijk niet in het echt zien maar kloppen deze gradaties in jouw ogen wel? De bovenste lijkt me beter dan de onderste en de onderste lijkt me geen 40, slechte hoek vouwen/kreukels e.d.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Ja daar zeg je zo wat... Die St Pierre & Miquelon (30) die ik vorige week postte vond ik ook al under-graded inderdaad. Dat is ook een beetje waarom ik niet heel gelukkig met die Bermuda 20 ben. Sowieso vind ik die header vrij waardeloos gedaan. Ik zou hem naar PMG kunnen sturen voor re-slabbing, maar dan zit de kans erin dat die hem hoger waarderen, en dan past-ie niet meer in de set Waar ben ik aan begonnen
Geduld is een schone zaak, misschien had je met die 20 beter kunnen wachten totdat je een PMG tegenkwam. Straks kun je er eentje kopen en zit je met die eerste in je maag.
Nou ja zo'n ramp is het ook weer niet hoor Het is gewoon wel een heel mooi biljet natuurlijk
Zou er los in moeten zitten, even testen door tegen een tafel te tikken.
ter vergelijking mijn 30:
Maar, T-40 lijkt me ook geen pick nr?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nja, wie weet ontdek ik op deze manier wel dat er een bepaalde conversieslag zit tussen "PMG 20" en "CCCS 20". Het ene 20 is het andere niet blijkbaar
T-40 is geen Pick nummer inderdaad, dat is Type 40 uit Criswell's "Comprehensive Catalog of Confedrate Paper Money".
T-40 is geen Pick nummer inderdaad, dat is Type 40 uit Criswell's "Comprehensive Catalog of Confedrate Paper Money".
Zoo, even twee weekjes naar Oostenrijk geweest, en bij terugkomst lag de voordeurmat alweer vol hoor
De 12: Newfoundland 1 Dollar 1920
De 15: Dominion of Canada 25 cents Shinplaster 1900
Een betere 20 omdat ik over die CCCS slab best ontevreden was. Deze is aanzienlijk gaver natuurlijk: East African Currency Board 5 Shillings 1933
De 45: Portugees Guinea 100 Escudos 1971 Specimen (het gewone biljet is veel te makkelijk te krijgen om het in deze kwaliteit te laten slabben)
De 53: Luxemburg 10 Francs 1967 Specimen (zelfde verhaal)
En de 60: Bank of Canada 100 Dollars 1988 uit dezelfde serie als de 58 (zie boven)
Is dit een set gave biljetten aan het worden of WAT?
De 12: Newfoundland 1 Dollar 1920
De 15: Dominion of Canada 25 cents Shinplaster 1900
Een betere 20 omdat ik over die CCCS slab best ontevreden was. Deze is aanzienlijk gaver natuurlijk: East African Currency Board 5 Shillings 1933
De 45: Portugees Guinea 100 Escudos 1971 Specimen (het gewone biljet is veel te makkelijk te krijgen om het in deze kwaliteit te laten slabben)
De 53: Luxemburg 10 Francs 1967 Specimen (zelfde verhaal)
En de 60: Bank of Canada 100 Dollars 1988 uit dezelfde serie als de 58 (zie boven)
Is dit een set gave biljetten aan het worden of WAT?
Laatst gewijzigd door PietjePuk190 op 09 jul 2021, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeker! Je kiest niet de goedkoopste biljetten uit...(in ieder geval 12 en 20)
In dit geval worden keuzes vaak voor je gemaakt Veel zestigers zijn wel vrij goedkoop te vinden, maar de lagere dus vaak niet inderdaad
Eindelijk. De allereerste die ik gevonden en gekocht en betaald had, komt als 18e over de streep. Na extra gedoe, formulier invullen, inklaringskosten betalen, en naar postNL punt lopen. Hoop extra tijd, moeite, ergernis en geld aan kwijt, voor godver NIKS. Maar goed. Hij is er. Blij.
Met al die nieuwe regels die per 1 juli zijn ingegaan wordt het verzamelen wel ontmoedigd.