Wederom een "buiten categorie" variant dit maal een 2½ gulden zilverbon van 31-3-1916

Zowel in de catalogus van dhr. Plomp (PL11.b2) als in de AV (AV 9.2b) loopt deze serie van AG - RS
Ben erg benieuwd of er meer van bekend zijn ?
Groet,
Dirk
Moderator: Arjena3
Och knap, niet meer dan een beetje opletten hoorkl-euro schreef:
Ik vind het knap hoor om nu alweer met een nieuwe vondst te komen,waar haal je ze vandaan?
Dat wordt weer een aanvulling voor de nieuwe uitgave van de Plomp. (tot dan is het weer een speciaaltje).
Mijn idee.. snap ook niet waarom je dit niet zou willen delen ?..kl-euro schreef:
PS.
Dit is nu een van de leuke dingen van het verzamelen, iets ontdekken dat nog niet bekent was.
En het daarna ook in het openbaar bekent maken want er zijn helaas veel (verzamelaars en/of handelaars)
die ontdekkingen in hun numismatisch gebied voor zich zelf houden.
De reden waarom het Ministerie van Financiën uitweek naar andere drukkerijen dan DNB, is hoogstwaarschijnlijk gerelateerd aan kostprijs.kl-euro schreef:De Bankbiljetten worden uitgeven door ‘De Nederlandse Bank’ en de Zilverbonnen en Muntbiljetten door het ‘Ministerie van Financiën’.
Waarbij de DNB wel enige bemoeienis heeft maar wat en hoeveel is mij niet bekend.
Het drukken van Zilverbonnen en Muntbiljetten is na 1900 bijna nooit meer door Joh. Enschede & Zn. gedaan.
Ik denk dat de controle wel goed was, de documentatie misschien wat minder of daar veel van verloren is gegaan.
Misschien dat de Hr. P. Plomp hier wat meer over kan vertellen, er is over Zilverbonnen en Muntbiljetten ook heel weinig literatuur te vinden.
Heel erg bedankt Dirk! Deze had ik nog niet gezien.Dirk_J schreef:Beste Allen,
Wederom een "buiten categorie" variant dit maal een 2½ gulden zilverbon van 31-3-1916
Zowel in de catalogus van dhr. Plomp (PL11.b2) als in de AV (AV 9.2b) loopt deze serie van AG - RS
Ben erg benieuwd of er meer van bekend zijn ?
Groet,
Dirk
Dirk, in 2014 is editie 1 afgerond en in November gepubliceerd. Eigenlijk staat mijn onderzoek nooit stil en ben dus al weer 4 jaar aan het onderzoeken en aan de nieuwe versie aan het werk! De nieuwe editie bevat veel meer afbeeldingen dan de vorige, en voor hoofdtypen ook iets grotere afbeeldingen. Referentie aan Mevius, Akkermans en Pick opgenomen, naast de PL nummering. Bezoeken aan archieven en verzamelingen zijn dan ook al weer afgelegd en nog vele op de planning.Dirk_J schreef:...Idd weer een aanvulling.. hopelijk dat een nieuwe uitgave Dhr. Plomp gegund is, en dat hij er weer zijn tijd in wil stoppen, btw naar mijn mening de meest uitgebreide en beste biljetten catalogus die er is..
Eigenlijk onbegrijpelijk dat de handel en veilinghuizen nog altijd de "antieke" Mev. & AV. catalogi hanteren bij hun aanbod, alleen als het moeilijk word en/of het specials zijn, willen ze nog weleens naar de PL catalogus verwijzen, omdat ze anders de meerwaarde niet kunnen verkopen.. ?
...
En als ik het aantal micron weergeef, heeft iedereen dan een papierdiktemeter?PietjePuk190 schreef:Niet om bijdehand te doen hoor Patrick, ik respecteer je werk zeerMaar hoe moet iemand die 1 biljet bezit onderscheid maken tussen "thick paper" en "thin paper"? Hoeveel micron dik is thick en hoeveel is thin?
Alternatief is ook nog het gewicht. Maar je hebt een diamantweegschaal nodig om het vast te stellen.PietjePuk190 schreef:Iemand die op dat niveau verzamelt zal wel een papierdiktemeter hebben tochMaar dank voor je toelichting!
Nu beperkt beschikbaar, reserveren geadviseerd!PietjePuk190 schreef:Iemand die op dat niveau verzamelt zal wel een papierdiktemeter hebben tochMaar dank voor je toelichting!
Tenk joe,Patrickp_nl schreef: ↑10 jun 2020, 12:41 Voor de verzamelaars die het nog kunnen bijhouden, uit een waarneming deze week blijkt: Variant PL11.b2 blijkt in ieder geval tot en met SX te lopen.