Op het eerste gezicht een prachtig exemplaar, maar volgens mij is deze zo vals als een kraai. Gelukkig heeft het Veilinghuis het 'Widerrufsrecht'. Ik heb de munt zonder opgaaf van redenen teruggestuurd en inmiddels heb ik het aankoopbedrag retour. Ik wil deze munt tonen als waarschuwing.
Toen de bestelling binnen was, heb ik als eerste het goudgehalte gemeten, want dat was niet door de verkoper opgegeven. Daarvoor gebruikte ik de methode van Archimedes, door de munt eerst gewoon en daarna hangend in water te wegen. Tot mijn verbijstering kwam ik uit op een soortelijk gewicht van 19,3 gr/cm3: 24 karaat! Het goud is zonder twijfel echt, maar het gehalte is veel te hoog. Doorgaans hebben Madelinus munten een goudgehalte van 12 karaat of minder, zeker bij de 'pseudo’s'. Het muntje woog 1,16 gram, nog geen 50 euro aan goud. Daarop heeft de vervalser vast een mooie winst gemaakt!
Op het forum Bodemvondstenwereld.nl had men ook al geen goed gevoel over deze munt vanwege onregelmatigheden in de letters.
Een door de verkoper bij de munt meegeleverd etiketje suggereerde dat deze munt afkomstig was uit de bekende Duitse ‘Sammlung De Wit’, die in 2007 door Künker in Osnabrück is geveild. Ik heb de betreffende Künker catalogus (121, nr. 712) erop nageslagen. Het op het etiket genoemde nummer toonde inderdaad een pseudo-Madelinus, maar wel een heel ander exemplaar!
Al met al nog geen sluitend bewijs voor een vervalsing, maar me dunkt genoeg redenen om deze munt grondig te wantrouwen.