Pseudo-Madelinus tremissis met een luchtje

Plaats hier berichten over valse munten. Hiermee wordt bedoeld, munten die na zijn gemaakt met als doel ze voor echt uit te geven.
Astro-Piet Nederland
Senior lid
Senior lid

Pseudo-Madelinus tremissis met een luchtje

Bericht door Astro-Piet »

Op een online veiling in Duitsland kocht ik onlangs deze pseudo-Madelinus tremissis . Het betreft een Friese navolging van de gouden tremisses die begin 7e eeuw door de muntmeester Madelinus in Dorestad werden geslagen. Vandaar de term ‘pseudo’.
Afbeelding
Op het eerste gezicht een prachtig exemplaar, maar volgens mij is deze zo vals als een kraai. Gelukkig heeft het Veilinghuis het 'Widerrufsrecht'. Ik heb de munt zonder opgaaf van redenen teruggestuurd en inmiddels heb ik het aankoopbedrag retour. Ik wil deze munt tonen als waarschuwing.
Toen de bestelling binnen was, heb ik als eerste het goudgehalte gemeten, want dat was niet door de verkoper opgegeven. Daarvoor gebruikte ik de methode van Archimedes, door de munt eerst gewoon en daarna hangend in water te wegen. Tot mijn verbijstering kwam ik uit op een soortelijk gewicht van 19,3 gr/cm3: 24 karaat! Het goud is zonder twijfel echt, maar het gehalte is veel te hoog. Doorgaans hebben Madelinus munten een goudgehalte van 12 karaat of minder, zeker bij de 'pseudo’s'. Het muntje woog 1,16 gram, nog geen 50 euro aan goud. Daarop heeft de vervalser vast een mooie winst gemaakt!
Op het forum Bodemvondstenwereld.nl had men ook al geen goed gevoel over deze munt vanwege onregelmatigheden in de letters.
Een door de verkoper bij de munt meegeleverd etiketje suggereerde dat deze munt afkomstig was uit de bekende Duitse ‘Sammlung De Wit’, die in 2007 door Künker in Osnabrück is geveild. Ik heb de betreffende Künker catalogus (121, nr. 712) erop nageslagen. Het op het etiket genoemde nummer toonde inderdaad een pseudo-Madelinus, maar wel een heel ander exemplaar!
Al met al nog geen sluitend bewijs voor een vervalsing, maar me dunkt genoeg redenen om deze munt grondig te wantrouwen.
Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Re: Pseudo-Madelinus tremissis met een luchtje

Bericht door Arnout »

Bedankt voor dit verhaal, en het tonen van de munt!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Hoe weeg je een munt hangend in water? Daar ben ik wel benieuwd naar, ik kende deze methode nog niet.

Interessant topic en zo zie je maar weer dat je altijd kritisch moet blijven. :thumb up:
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Jan W schreef:Hoe weeg je een munt hangend in water? Daar ben ik wel benieuwd naar, ik kende deze methode nog niet.

Interessant topic en zo zie je maar weer dat je altijd kritisch moet blijven. :thumb up:

Eerst droog op de weegschaal en dan hangend aan een garen net in een bak water die op de weegschaal staat. Door (extra) gewicht vanwege waterverplaatsing is volume te berekenen wanneer soortelijk gewicht van water bekend is. Dus men moet rekening houden met koud of warm of heet, zee, kraan of gedestileerd... Gedestileerd op kamertemperatuur is natuurlijk makkelijk en aan te raden met munten.

Ik heb uitgeprobeerd of ik de methode betrouwbaar kon uitvoeren door naast een verdachte munt een paar betrouwbare munten van verschillende bekende materialen te testen. Het werkte goed genoeg. De foutenmarges bleven altijd klein genoeg om het onderscheid tussen verschillende (samengestelde) materialen te maken.

Mvgr,

Mel
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Melcoins schreef:
Eerst droog op de weegschaal en dan hangend aan een garen net in een bak water die op de weegschaal staat. Door (extra) gewicht vanwege waterverplaatsing is volume te berekenen wanneer soortelijk gewicht van water bekend is. Dus men moet rekening houden met koud of warm of heet, zee, kraan of gedestileerd... Gedestileerd op kamertemperatuur is natuurlijk makkelijk en aan te raden met munten.

Ik heb uitgeprobeerd of ik de methode betrouwbaar kon uitvoeren door naast een verdachte munt een paar betrouwbare munten van verschillende bekende materialen te testen. Het werkte goed genoeg. De foutenmarges bleven altijd klein genoeg om het onderscheid tussen verschillende (samengestelde) materialen te maken.

Mvgr,

Mel
Deze weegmethode is gebaseerd op de wet van Archimedes en staat ook als zodanig bekend. Een uitgebreide uitleg met een voorbeeldopstelling kun je vinden op http://www.thuisexperimenteren.nl/scien ... imedes.htm. Het bepaald niets meer of minder dan het nauwkeurige metaalgewicht van een munt dus is geen betrouwbaar hulpmiddel om een legering te bepalen. Wel kun je ermee bepalen of een munt van goud of van koper is geslagen, maar (ook oude) vervalsingen werden vaak al redelijk op gewicht gebracht door toevoegingen van b.v. lood aan een goudkleurige legering.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

eurika.jpg
Heel interessante topic.
Groeten Luc :lach:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Valse munten”