MPO Heritage Auctions veiling 15-19 november 2016

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: MPO Heritage Auctions veiling 15-19 november 2016

Bericht door Jan W »

spatbord schreef:Een bijzonder succesloze veiling dit keer. Telkens eruit geboden door 8279.
Oei, ik zal het niet weer doen... :knipoog:

Grapje, hier hetzelfde. Had drie biedingen vooraf uitgebracht en bood live een paar keer mee maar telkens was bieder 8279 de hoogste.. :thumb down:

Op één munt na, een Deventer Arendrijksdaalder zonder jaar. Wat zou hiermee aan de hand kunnen zijn begin ik me af te vragen omdat bieder 8279 hier niet op geboden heeft.. :knipoog:
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Was dat kavel 1891? Ik had op 1892 geboden, maar die ging (verrassing!) naar 8279. Zowel bij koninkrijk als provinciaal zat hij me dwars. Waar bij de vorige twee MPO veilingen ongeveer de helft van mijn biedingen succesvol was, zat ik dit keer rond de 10% (en dan vooral de goedkopere loten). Hij had de vorige keer zeker nog teveel voorraad, en is nu weer aan het aanvullen...

Hebben de kinderen in ieder geval geluk. Er is nog voldoende budget voor sinterklaascadeaus. :)
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Dat was inderdaad kavel 1891. In ieder geval toch nog één keer succesvol geweest deze keer. :gniffel:

Deze munt komt uit de collectie Berghuijs (ex-veiling Schulman 2003). Enig idee wat daar de achtergrond van is?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik zie wel regelmatig munten van de collectie Berghuijs voorbij komen. Was dat niet de oprichter van DAVO? Verder weet ik weinig over te vermelden, maar ongetwijfeld weten anderen hier meer.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

De heer de Ruiter was inderdaad ge hoogste bieder op het 1846 biljet.

Ik was in de zaal en heb ook 11 nieuwe aanwinsten aan de verzameling mogen toevoegen
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Misschien kunnen ze om kosten te sparen de catalogus beter alleen naar de plusminus 10 bieders sturen die bijna alles opkopen. :knipoog:

Ik denk trouwens niet dat MPO heel erg blij is met die paar hele grote opkopers. Nu is het qua commissie wel leuk scoren maar op een gegeven moment haken mensen af en zullen er minder biedingen (=lagere opbrengsten) zijn.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik heb ook verschillende keren mis gegrepen. Aan de ene kant is het gewoon heel erg balen als je steeds wordt overboden, aan de andere kant is dat wel part of the game. Het is voor de verkopende partij natuurlijk wel leuk als je kavel ook nog echt wat opbrengt. Ik heb genoeg zien weggaan voor bedragen waarbij ik denk "daar had meer in gezeten". Zouden de mensen echt afhaken? Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Vooral wij Nederlanders blijven altijd zoeken naar voordeeltjes en mazzeltjes en je kunt gewoon enorm geluk hebben op een veiling. En stel dat alles naar Klaaswaal zou gaan. Hun budget kan toch ook niet oneindig zijn. De vijver is groot en er is veel vis, je moet alleen het juiste stekkie hebben.

Hoe gaat het nu eigenlijk verder? Ik heb geen ervaring met MPO. Ik heb één kavel gewonnen. Ik neem aan dat ik straks een mailtje krijg met het verzoek om te betalen en dan sturen ze op. Toch? Weet iemand wat ze eigenlijk in rekening brengen voor verzenden?
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Waarschijnlijk krijg je maandag of dinsdag de rekening, deze kun je via je MPO account gelijk met ideal betalen (als ik me dat goed herinner). verzendkosten waren zeer redelijk €10 tot €15 voor aangetekende verzending (zie dat Alfred €30 moet betalen voor de post naar Hongarije :sttt: )

Het is inderdaad vervelend dat twee bieders de meerderheid van de kavels koopt, had dit ook een keer bij de veiling van Theo Peters waarbij Laurens schulman ook net zo lang zijn bordje ophield tot hij alles had. Je vraag je dan toch af wat zijn klanten voor deze munten betalen :suprised:

Op enkele zeldzame kavels na komen de meeste mensen naar een veiling om hun collectie uit te breiden, voor prijzen die lager zijn dan de cataloguswaarde. Je begint je dan ook af te vragen of grote handelaren (ga er vanuit dat die twee bieders handelaren zijn) een lagere veilingcommissie betalen, om zo hun hogere biedingen te verantwoorden. Waarschijnlijk zullen ze ook vele aankopen hoger kwalificeren(prachtig i.p.v zeer fraai) om zo een hogere catalogusprijs aan te kunnen houden, waar hun onwetende klanten de dupe van zijn.

Gelukkig waren ze niet zo geïnteresseerd in de buitenlandse munten, waardoor ik nog twee Chinese panda's heb kunnen kopen :thumb up:
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

janssenfrank schreef:De gulden 1867 heeft het journaal gehaald: link.

Even wat rekenwerk. € 85.000,- plus 23% commissie = € 104.550 wat de koper mag aftikken. De verkoper krijgt daarentegen "maar" € 85.000.- min 22,5% commissie = € 65.875. Nu weet ik niet wat die ervoor betaald heeft, maar toch nog een flink zakcentje. MPO krijgt voor haar diensten € 38.675,-. Mijn vriendin zou zeggen: wat een geld voor een stuk ijzer...

Maar wat mij dus opviel is dat deze munt is verkocht aan koper no. 62. En dat nummer heb ik veel voorbij horen komen. Nu vraag is mij toch wel af wie dat geweest zou zijn.
Mpo heeft deze munt zelf gekocht op spaanse veiling voor 40.000 inc. commissie.
Mooie bedrag hebben ze er op verdient 85.000-40.000=45.000 euro + dan die ruim 38= ruim 83.000 euro :suprised:
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

In tegenstelling tot de teleurgestelde leden in dit topic heb ik mijn beste MPO veiling meegemaakt, 11 aanwinsten en nog geld toe ook vanwege de verkochte kavels.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

maarten89 schreef:Mpo heeft deze munt zelf gekocht op spaanse veiling voor 40.000 inc. commissie.
Mooie bedrag hebben ze er op verdient 85.000-40.000=45.000 euro + dan die ruim 38= ruim 83.000 euro :suprised:
Als ze zelf de verkoper zijn ontvangen ze geen commissie van de verkoper... Dus winst is dan 104.000 - 40.000 = 64.000. Nog steeds niet verkeerd overig. :)
LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

spatbord schreef: 64.000. Nog steeds niet verkeerd overig.
De rekensom van spatbod lijkt me wel juist ingeschat.
Mits misschien nog een 'kortingbon" van een paar duizend Euro's wie weet ?
Ach waarom niet volgens het laatste nieuws gaat het met de euro niet zo goed, en word er al aan gedacht dat hij misschien binnen de 10 a 15 jaar word vervangen en afgeschaft.
Ik stel mij juist de vraag, is dit bedrag en winst marge nog realistisch, rekening houdend met de toch terug val en minder aanwas van jonge muntverzamelaars.
En oke de koninklijke munten krijgen momenteel de zwaarste klap, maar ik zie het ook in onze club, handelaren in antieke of provincie munten zijn al best
tevreden als ze maandelijks toch noch een paar munten kunnen verkopen.
Maar het is een feit dat een erkende veiling een grotere winstmarge kan verkrijgen dan dat jij zelf zou proberen.
Op een belgische veiling staat nu een Filipsdaalder van mij dat ik al een paar jaar wou verkopen voor 250 Euro ik kreeg hem niet verkocht nu staat er al een
bieder op voor 280 Euro. Ja een erkende verkoper geeft meer vertrouwen wat ook normaal is denk ik.
Groeten Luc. :D
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

sgtravel schreef:Het is inderdaad vervelend dat twee bieders de meerderheid van de kavels koopt, had dit ook een keer bij de veiling van Theo Peters waarbij Laurens schulman ook net zo lang zijn bordje ophield tot hij alles had. Je vraag je dan toch af wat zijn klanten voor deze munten betalen :suprised:
Check it out: http://www.laurensschulman.nl/collectie/munten :knipoog:
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Ik denk dat ze de winst van de verkoop van die gulden in een ander potje stoppen dan waar de commissie naar toe gaat, want ik neem aan dat ze die wel gewoon betalen. Je moet wel je boeken kloppend houden.

Als ze de gulden hebben gekocht voor € 40.000 inclusief kosten; dan is de winst op de munt dus € 85.000-23% - 40.000 = € 29.105, zeg even 29 mille.

Voor de verkoop krijgen ze van de verkopende partij (ook al zijn ze dat zelf) én de kopende partij nog iets van 23%, dus 46% in totaal van die € 85.000, dus dat is dan die kleine 40 mille.

Het verkopen van de munt leverde dus meer op dan de munt zelf.

En 46% over de hele omzet van de veiling, dat is een gigantisch bedrag. Maar laten we niet vergeten wat er aan werk in zit. Al die uren van taxeren, catalogus drukken en versturen, kosten voor hun pand, de catering en verzekeringspremie... vooral dat laatste zal ook niet misselijk zijn. Want stel je eens voor dat de hele boel afbrandt terwijl je net de kluis tot de nok toe hebt volliggen voor de kijkdagen...

Wat ik eerder zei over kavels die eigenlijk voor te weinig zijn weggegaan; dan heb ik het bijvoorbeeld over de gouden tientjes van Willem III en Wilhelmina. Daar gingen er verschillende van weg voor 183 euro. De inzender krijgt dan nog geen 150 euro, terwijl ze op marktplaats gewoon de goudwaarde hadden opgebracht.

Ik ben nu nog even de retourenlijst aan het bekijken. Daar zitten toch nog een paar dingetjes in die interessant zouden kunnen zijn.

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Conclusie ze hebben goed verdient aan deze veiling. 2 topstukken verkocht boven 50.000 euro. Zie je niet vaak op Nederlandse veilingen. Iemand trouwens al gezien januari bij. Heritage Amerika op de markt komt. Dat zijn ook topstukken van Nederland. Jammer dat die stukken niet op de Nederlandse veilingen komen aan gezien MPO nu onderdeel is van het grote geheel.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

LUC schreef:Maar het is een feit dat een erkende veiling een grotere winstmarge kan verkrijgen dan dat jij zelf zou proberen. Op een belgische veiling staat nu een Filipsdaalder van mij dat ik al een paar jaar wou verkopen voor 250 Euro ik kreeg hem niet verkocht nu staat er al een bieder op voor 280 Euro. Ja een erkende verkoper geeft meer vertrouwen wat ook normaal is denk ik.Groeten Luc. :D
Dat is ook zo, als je het zelf probeert valt het tegen. Ik woon in Hongarije sinds 1 januari en ondanks dat ik al 8 jaar lid ben van Marktplaats is er niemand die iets van me koopt als ik een advertentie plaats en ze zien dat ik uit het buitenland kom. Ik heb mijn biljetten dus naar de MPO verstuurd en heb er een aardig bedrag voor gevangen, had ik er zelf nooit voor gekregen, gemak dient de mens.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

De rekening heb ik al gehad, is me zaterdagavond verstuurd en klopte precies wat ik zelf had berekend. Ik heb hem maar gelijk betaald maar had liever gewacht tot de niet-verkochte items online stonden.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

janssenfrank schreef:Wat ik eerder zei over kavels die eigenlijk voor te weinig zijn weggegaan; dan heb ik het bijvoorbeeld over de gouden tientjes van Willem III en Wilhelmina. Daar gingen er verschillende van weg voor 183 euro. De inzender krijgt dan nog geen 150 euro, terwijl ze op marktplaats gewoon de goudwaarde hadden opgebracht.
Ik snap ook nooit zo goed waarom mensen hun standaard gouden munten (die tegen de actuele goudprijs verhandeld worden en niet een extra verzamelbonus hebben) via een veiling verkopen.
Een koper zal altijd dat bedrag bieden (waarover dan nog commissie komt) die om en nabij de actuele goudprijs ligt. Niet meer want dan draai je je zelf een poot uit. :knipoog:

Of kan het zijn dat mensen over dit soort gouden munten bij verkoop geen commissie betalen?

Ik had de rekening trouwens ook binnen gisteravond. En nog een apart schrijven dat mijn vooraf gegeven biedingen overboden waren (met telkens één biedstap.. :cry: ).
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Jan W schreef:Of kan het zijn dat mensen over dit soort gouden munten bij verkoop geen commissie betalen?
Zijn er veilinghuizen waarbij dat zo is, dan alleen de koper commissie betaalt over bepaalde munten? Ik kan het me niet zo goed voorstellen.

Wat betreft die gouden tientjes: Het waren ook nog eens munten in ca. ZF. Die zijn voor een verzamelaar ook niet meer interessant. Er zijn er genoeg in UNC te krijgen en dan betaal je nog maar een fractie boven de goudprijs. Deze muntjes zijn hooguit leuk als belegging. Lekker in de kluis leggen en hopen dat de goudprijs omhoog gaat.

Zo werden er ook aantal collecties Juliana geveild (kavels 3066-3074). Die brachten 60-85 euro op, met commissie dus tussen de 75 en 107 euro. Het zilver alleen is iets van 80 euro en een compleet mapje gaat vaan voor 100 euro. Voor de kopers dus een kleine winst, voor de verkopers alleen maar verlies.

Ik denk dat dit soort kavels uit erfenissen komen. Vader is er niet meer en de kinderen hebben geen idee wat ze met die munten moeten. Ze hebben ook geen zin in geleur op marktplaats. Dus gewoon verkopen aan een veilinghouder en van de opbrengst een lekker etentje.

Op mijn vraag over hoe het nu precies verder gaat qua afwikkeling kreeg ik nog een vriendelijk berichtje met uitleg van MPO zelf. Ik had ze in deze drukke tijd al niet willen storen, maar leuk dat ze dus ook meelezen hier en fijn dat ze de moeite nemen de vragen te beantwoorden. Ik had gisteravond ook al een mailtje met betalingsverzoek en dat heb ik dan ook meteen gedaan. Dan is het nu wachten op de postbode :wave:

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

janssenfrank schreef:Dan is het nu wachten op de postbode :wave:
Ik wacht op de pakketbezorger want ik neem aan dat het persoonlijk wordt overhandigd voor € 30,- Dat was in mei ook het geval, het is veel geld qua verzendkosten maar wat erin zit is vele malen meer dus het is wel beter zo.
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Wel een eind rijden voor de Sint! greeny
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Die kennen ze hier niet. Hier is het Mikulás met een engel als helper maar ook een duivel genaamd Krampusz. Ze mogen allemaal binnenkomen als ze die biljetten maar bij zich hebben. Heb jij nog iets kunnen bemachtigen bij de MPO, leuke misslag bijvoorbeeld?
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Niet heel veel, maar ben wel tevreden:
Twee ingebonden boeken met muntverslagen van Rijksmunt. 1852 t/m 1880.
Hierin vind je gegevens van de muntslag, techniek en achtergronden van de Munt.
Genoeg te lezen met de feestdagen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Niet verkeerd maar moet je niet koken dan met de feestdagen? Wordt het trouwens verstuurd of moet je het gaan ophalen?
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Dit wordt even heel erg off-topic, maar op zich wel leuk, vind ik. Míkulás is de Hongaarse naam voor Nicolaas en de heilige die die dag vereerd wordt is gewoon dezelfde als bij ons. Krampus is de duivel die de stoute kinderen meeneemt in een zak. In die zin is er dus gelijkenis met Zwarte Piet ("wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe").

Dat zouden die anti-zwarte-piet-fanaten hier eens moeten weten. Dat Zwarte Piet een duivel is...

Ik moest gisteren bij de veiling nog even lachen. Er was een kavel waarbij een schriftelijk bod was gedaan van € 201,-. De veilingmeester zuchtte even toen hij dat bod las en toen het kavel voor dat geld werd afgeslagen mompelde hij "het was nog succesvol ook". Die manier van bieden gebruik ik zelf ook vaak. Dan heb ik een bepaald bedrag in mijn hoofd en dan kijk ik even naar de biedstappen, en ga ik er met 1 euro boven zitten, waarna de volgende er met een grote stap overheen moet Bijvoorbeeld bij Catawiki kun je tot 200 euro per 10 euro bieden, maar daarna moet het met 20 euro en vaak is die stap net te groot. Op die manier heb ik al vaker kavels gewonnen, maar ik begrijp nu dat niet iedere veilingmeester daar blij mee is :gniffel:

Terug naar “Veilingen”