catalogi J. De Mey: Brabant, Vlaanderen, etc

Plaats hier berichten over literatuur met betrekking tot het verzamelen van munten en bankbiljetten.
Einstein België
Senior lid
Senior lid

catalogi J. De Mey: Brabant, Vlaanderen, etc

Bericht door Einstein »

In de jaren 1970-1990 gaf Jean De Mey meerdere catalogi uit (Pocket-versies) over de munten van de Hertogen van Brabant en de Graven van Vlaanderen, Namur, Tournay (Doornik), etc.
Intussen zijn deze gegeerde boekjes behoorlijk moeilijk te vinden, en wordt terecht door velen de vraag gesteld: waarom worden die niet opnieuw uitgegeven?

Maar nu blijkt dat de auteursrechten van deze catalogi al 15 jaar in handen zijn van twee Belgen, die er helemaal niets mee gedaan hebben!...
En ze zijn ook niet van plan eraan te beginnen (tijdsgebrek).
Vandaag kreeg ik echter van hen de aanbieding om deze rechten voor een "vriendenprijsje" over te nemen.
En vermits er wel degelijk vraag is naar een goede catalogus over deze munten (van 964 tot 1790) vroeg ik me af of er hier op het forum kandidaten aanwezig zijn die hier werk van kunnen en willen maken.
Persoonlijk ben ik financieel niet in staat om zulk een project op te starten, maar misschien met meerderen?...
Er moet uiteraard ook rekening gehouden worden dat een eerste uitgave enorm veel researchwerk zal meebrengen (o.a. het verzamelen van recent fotomateriaal), waardoor het startkapitaal behoorlijk kan oplopen.

Ben benieuw naar jullie mening!
marc
Aernout België
Moderator
Moderator

Re: catalogi J. De Mey: Brabant, Vlaanderen, etc

Bericht door Aernout »

Als dit project van de grond gaat zou dit zeer mooi zijn.

Veel succes !

Als eens gedacht om Dhr. Vanhoudt te contacteren ?

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Marc, wat dacht je van een zelfde soort catalogus als de Catalogus van de Nederlandse Munten 1555-1806? Dat is in ieder geval al een redelijk overzichtelijke periode die veel verzamelt wordt. Met hulp van bijvoorbeeld Elsen voor foto's moet er toch al veel van te maken zijn.
Ben wel benieuwd naar dat vriendenprijsje voor de munten en het opzetten van zo'n catalogus. Wellicht dat Passon en Van der Wis hier ook een rol in kunnen spelen?

Ik zou de catalogus meteen kopen als deze er was.
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Is hier al nieuws bijgekomen ?

mvg,
Aernout
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Aernout schreef:Is hier al nieuws bijgekomen ?
mvg,
Aernout
Geen echt nieuws, Aernout, ik heb op jouw aanraden mr. Vanhoudt gesproken, en die is reeds zelf een catalogus aan 't maken.
Ik heb me in deze dus wijselijk teruggetrokken...
marc
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Einstein schreef:
Aernout schreef:Is hier al nieuws bijgekomen ?
mvg,
Aernout
Geen echt nieuws, Aernout, ik heb op jouw aanraden mr. Vanhoudt gesproken, en die is reeds zelf een catalogus aan 't maken.
Ik heb me in deze dus wijselijk teruggetrokken...
marc
Ok, bedankt om het te melden...
Heeft hij de periode van die catalogi vernoemt ?
Bourgondische Nederlanden + Spaanse Nederlanden + Oostenrijkse Nederlanden + Franse en Nederlandse overheersing (+ Koninkrijk België ?)

mvg,
Aernout
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

De catalogus zou beginnen met de 15de eeuw, tot 1790 (Brabant & Vlaanderen), en komt uit eind 2014.
Ben benieuwd...

In principe blijft er nog voldoende ruimte over om de werken van De Mey te verwerken en opnieuw uit te geven, maar de overnameprijs is al 'gegroeid' tot 8000 euro, en dat vind ik toch wel te veel!
Groetjes,
marc
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Eind 2014 al ? Mooi ! Eveneens benieuwd :).....

Vreemd dat die prijs groeit, blijkbaar moet dan nog interesse zijn naar een overname - of ze lezen mee.

In vergelijking met de prijs voor de Belgische catalogus der Belgische munten biljetten (aka de Morin), valt het goed mee ;-)

Afwachten dus....

mvg,
Aernout
Nico Jamaica
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Nico »

Ondertussen is het eind 2014, is er al nieuws te melden?
Ik zou en dergelijke catalogus graag aanschaffen.
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Helaas weet ik er helemaal niets van, en krijg voorlopig geen verdere info...
marc
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Het zou mooi zijn als er mensen in België (of Nederland) opstonden die, net als Passon en van der Wis, gewoon een catalogus vanaf de grond opnieuw opbouwen en hun eigen systeem voor nummering bedenken. Daar heb je geen rechten van wat voor andere numismatische boeken dan ook voor nodig.
Het is toch vreemd dat je de rechten hebt van die boeken en er vervolgens niets mee doet. Wanneer verjaren rechten voor boeken eigenlijk?
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Boeken (of meer algemeen: auteursrechten) verjaren 70 jaar na de dood van de auteur. Dat betekent niet dat je altijd zomaar een boek kunt reproduceren, als de auteur 70 jaar geleden is overleden, maar het fijne weet ik daar ook niet van. Je kunt het opzoeken in het wetboek als je het graag weten wilt.

Groet,

Mark
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

marksch schreef:Boeken (of meer algemeen: auteursrechten) verjaren 70 jaar na de dood van de auteur. Dat betekent niet dat je altijd zomaar een boek kunt reproduceren, als de auteur 70 jaar geleden is overleden, maar het fijne weet ik daar ook niet van. Je kunt het opzoeken in het wetboek als je het graag weten wilt.
Groet,
Mark
Ik bedoelde eigenlijk ook niet om die catalogi van De Mey en Keymeulen te reproduceren maar om vanaf scratch te starten met een totaal nieuwe catalogus. Op basis van oude, rechtenvrije, werken plus de relevante actuele informatie uit veilingen moet je dan een heel eind kunnen komen. En daarbij dan ook een eigen nummering in toe te passen zoals Passon (en Van der Wis) dat ook gedaan hebben met de CNM. Intussen is dat intussen al bijna (en terecht ook) het standaardwerk geworden van provinciale Nederlandse munten. Ik zie zelfs een aantal buitenlandse handelaren de CNM nummering al gebruiken.
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Anno 2021...

>Het boek 1434 tem 1830 is uitgekomen = http://www.hugovanhoudt.be/
> Catalogus 1831 tem 2022 komt uit = http://www.cbnu.be

Heeft iemand hier nieuws over over de catalogi van de oudere munten ? ?

mvg,
LA

Terug naar “Literatuur en software over het verzamelen van munten en bankbiljetten”