Het zou leuk zijn als een aantal mensen hun munten hier lieten zien, ben benieuwd wat jullie te bieden hebben
Hoeft niet alleen van Europa te zijn, munten uit India, China of Arabië zijn ook mooi!
Ik zal in ieder geval beginnen:
Twee keer een Voided Longcross penny uit Engeland Henry III (1216-1272). De eerste is een Class 2B (geslagen in 1248), geslagen te Canterbury door Nicole. De tweede is een Class 5B2 (1252-1253), ik kan alleen het omschrift op de achterkant niet lezen, iemand een idee? Het belangrijkste verschil tussen deze twee is de scepter. Classes 1-3 hebben geen scepter, Classes 4-7 wel. Dit type (longcross) werd ingevoerd door Henry III, omdat de oude typen (short cross) te makkelijk te snoeien waren. Met dit lange kruis kon men sneller zien of er met de munt "geknoeid" was.
VZ: hENRICUS REX TERCI, met buste (met/zonder scepter).
KZ: NIC OLO ONC ANT, in vier kwartieren met kruis.
De volgende had ik al op dit forum geplaatst, maar voor de compleetheid zet ik hem er ook nog bij:
Een Denaro, geslagen te Valencia (Spanje), van 1238 tot 1276, onder koning Jaume I. Hij veroverde Valencia op de Moren, en word daarom ook wel "el Conquistador" (de veroveraar) genoemd. Dit is het eerste type dat onder zijn regering in Valencia werd geslagen.
VZ: IACOBUS REX: met borstbeeld.
KZ: VALENCIE+ met boom.
Hopelijk plaatsen meer mensen hier hun middeleeuwers.
Groet,
Mika