Goedenavond,
Deze penning is een recente bodemvondst.
Ik kom er alleen niet achter wat voor penning dit is, wanneer geslagen en tekst etc.
Kan iemand mij helpen, zie de foto's, kz is blanco
30 mm diameter, 2 mm dikte. Ik zie het Amsterdamse wapen drie kruizen op de vlaggen/schild.
Alvast dank
Penning Amsterdams??? Tekst in spiegelbeeld...hulp gevraagd
Penning Amsterdams??? Tekst in spiegelbeeld...hulp gevraagd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Penning Amsterdams??? Tekst in spiegelbeeld...hulp gevra
Dit is het stadszegel van Amsterdam. Meer info o.a. hier. De tekst is gewoon in het Latijn: Sigillum Oppidi Amstelodamensis (=zegel van de stad Amsterdam).
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Inderdaad een Amsterdamse penning. Het laat het oudst bekende zegel zien van Amsterdam (ongeveer 1400). Zie voor een tekening (en een mooie gevelsteen): http://www.ngw.nl/heraldrywiki/index.ph ... =Amsterdam
Ik kan de penning ook niet terugvinden op internet. Gezien de uitvoering schat ik in dat de penning uit 1930-1960 komt.
Ik kan de penning ook niet terugvinden op internet. Gezien de uitvoering schat ik in dat de penning uit 1930-1960 komt.
Ik heb dit soort penningen wel eens gezien als ze cadeau werden gegeven bij een gouden huwelijk. Maar dan zou op de achterkant de namen van de bruid en bruidegom moeten staan. De achterkant is echter blanco, zeg je; dus dat zal het dan wel niet zijn, tenzij ze dat er uit hebben gevijld (met een draaibank of zo).
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam