Euromunten Nederland (Koning Willem Alexander 2014 - ...)

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Euromunten Nederland (Koning Willem Alexander 2014 - ...

Bericht door Ilosab »

Bij mij is niets bekend, ik heb nergens iets gelezen of gehoord maar misschien weet Paul iets.
Wel vanmorgen naar de andere kant van mijn stad gereden om bij een Bruna winkel een setje te halen, eindelijk is hij dan binnen. Na thuiskomst lagen er 9 biljetten Reichsmark in de bus alsmede de bij Collectcoin bestelde setjes van Nederland en Letland dus voorlopig kan ik weer aan de slag.

Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Lijkt mij niet waarschijnlijk, de laatste jaren zijn alleen de 5 centstukken voor circulatie uitgegeven, de eerste munten van de beginjaren van de euro zullen door heel het eurozonegebied verspreid zijn.
Zal dan een hele klus worden om ze terug te halen.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

numisfreund schreef:"Wir werden nur so viele neue Münzen mit dem Porträt von König Willem-Alexander prägen, wie wir alte Euro-Münzen mit Ex-Königin Beatrix darauf einziehen können,‘‘ kündigt René van Dijk von der ,,Königlichen Münze‘‘ an.

Is daarover bij jullie in NL iets bekend??? Het lijkt me nonsens ... :wtf:
Lijkt me ook onzin, maar je zou het ook zo kunnen opvatten dat alleen voor alle uit de circulatie genomen munten die niet meer aan de kwaliteitseisen voldoen, nieuwe in omloop zullen worden gebracht, maar dat zijn natuurlijk lang niet alleen Beatrix munten.
Blijft een vreemd verhaal.

Luit
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

De Beatrix munten worden niet ingenomen. Zijn gewoon wettig betaalmiddeld, waarmee je over 10 jaar nog gewoon je brood mee kunt kopen.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Collectcoins schreef: waarmee je over 10 jaar nog gewoon je brood mee kunt kopen.
Dat denk ik ook, maar er zijn ook europessimisten en die denken van niet.

Luit
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

llinde schreef:
Collectcoins schreef: waarmee je over 10 jaar nog gewoon je brood mee kunt kopen.
Dat denk ik ook, maar er zijn ook europessimisten en die denken van niet.

Luit
Zolang we met de euro mogen betalen dan :lach:
Club van 2304!
mk0111 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door mk0111 »

Vandaag 2 setjes gehaald bij de C1000... Eerste doosje was op, maar ze hadden er nog veel meer staan. Kon idd een heel doosje meenemen als ik wilde.
Wel jammer dat de achterkant van de blister niet gesealed is..
Groeten,
Marcel

http://www.mk0111.nl
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

De eerste 2 euro 2014 WA al terug gekregen bij de AH.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

En wat mogen we hier van denken?

Het bekende 'introductie'setje maar in plaats van de Nederlandse 2 euro 2014 zit er een Luxemburgse 2 euro van 2014 in.

http://www.marktplaats.nl/a/postzegels- ... ousPage=lr

Afbeelding

Geen missdruk natuurlijk maar wel appart en kan het zo gebeuren bij de KNM? ...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Dit kan iedere jan doedel wel maken, zoals Luit al ergens schreef alles is los te halen en onzichtbaar weer te sluiten.
Dat geld zeker voor deze set, het plastic zit zo los als je er een keer goed naar kijkt valt het er al af, andere munt erin en klaar.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Roermunt Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Roermunt »

En toch alweer 20 euro op geboden.
Ik snap de bieders ook niet meer...
Bestel 2 setjes en een losse 2 euro cc Lux, even van elkaar halen, wisselen, dichtplakken.
En je bent nog steeds goedkoper uit.

Gr. Guido
Verzamelt 2 Euro cc en (zilveren) verzamelaarsmunten Euro.
keeser Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door keeser »

Ik denk eerlijk gezegd dat het niet makkelijk is deze munten te verwisselen zonder de verpakking te beschadigen. Als je de verpakking los haalt van dit setje zul je het niet meer kunnen dicht plakken zonder dat het opvalt. Bijvoorbeeld bij de munten van San Marino is dat wel makkelijk, omdat dit aan beide zijde plastic is.
De voorkant van deze set is van plastic en de achterkant is van papier/karton. Dit blijft dan toch niet meer plakken als je het weer opnieuw wilt dichten?
Op de foto lijken de munten ook nog goed in de sealing te zitten.

Ook aan de achterzijde zit de munt er strak in, (over de ring heen) lijkt mij ook geen mogelijkheid de munt te kunnen verwisselen.
Maar goed, aangezien er geen foto van de achterzijde bij staat is dat niet achter de computer te beoordelen.

Ik weet niet of het kan, maar is het mogelijk dat deze 2 euro (ook geproduceerd bij de KNM) tijdens de productie in een andere bak is gevallen/geplaatst?
Hij zit er anders ook recht in net als de andere munten. Ik denk dat je zoiets pas kunt beoordelen als je de set in handen hebt of echt duidelijke foto's hebt..

Groet, Kees
robinsoons

Bericht door robinsoons »

Helemaal met je eens. Ik heb gister mijn WA munten mogen ontvangen en toen ik de achterkant bekeek moest ik meteen hier aan denken. Ik dacht joh dit kunnen ze niet verwisselen...
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

robinsoons schreef:Helemaal met je eens. Ik heb gister mijn WA munten mogen ontvangen en toen ik de achterkant bekeek moest ik meteen hier aan denken. Ik dacht joh dit kunnen ze niet verwisselen...
Vergis je niet...
Ik heb al vele doosjes met de sets voorbij zien komen. In het eerste doosje was het kinderspel om het papier keurig van het plastic te verwijderen en weer terug te plaatsen.
Bij de doosjes erna ging het eigenlijk helemaal niet.
Overigens heb ik nog geen een fout gezien, enkel waar de 1 cent een keer ontbrak, maar dit kan weer komen doordat sommige setjes er erg losjes uit zien en er dus mogelijk gewoon uitgevallen is.
Club van 2304!
robinsoons

An oké ik wist niet dat dit mogelijk was.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Publicatieblad Europese Unie met betrekking tot de uitgifte van de nieuwe Nederlandse 1 cent - 2 euromunten.

:arrow: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 007:nl:PDF
NL2014.JPG
Groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik blijf het zeggen: het lijkt wel of WA een gespleten persoonlijkheid heeft. Ik hoop niet dat we nog 30 jaar tegen deze munten aan moeten kijken.

En die klote-setjes zijn ook nog overal waar ik kom uitverkocht. Bleek dat ze er maar 50 of 100 hadden gekregen en dat mensen ze met 10 of nog meer meenamen. Vandaag dan toch maar via herdenkingsmunt.nl besteld. Hoe lelijk ik die munten ook vind, ze horen toch in de verzameling.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
robinsoons

Haha klinkt lekker positief!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Collectcoins schreef:500 halen we bij lange na niet.
70 of 220 dacht ik (een groot verschil, maar weet niet meer welke t was).
Overigens is de bu set inmiddels ook beschikbaar! Ik zal deze maandag naar mijn klanten verzenden in ieder geval.
Bij lange na niet :knipoog:
KNM schreef:

Officiële Introductieset niet langer bestelbaar

21 februari 2014

De officiële Introductieset met de nieuwe Nederlandse euromunten is niet langer beschikbaar op www.knm.nl. De definitieve oplage is daarmee vastgesteld op 300.000 stuks. Andere uitgiften met de nieuwe Nederlandse euromunten van Koning Willem-Alexander zijn nog wel bestelbaar in de webwinkel.
Groeten Paul
Centauri Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Centauri »

kan iemand mij vertellen welk lettertype ze gebruikt hebben?
Ik kan het nergens vinden, maar vind het wel een mooi lettertype.

Alvast bedankt.
verzamelaar van koningsrijksmunten 1815 -1948

Ik tracht ook bankbiljetten te verzamelen, maar als ik een mooi muntje zie ben ik ze weer kwijt! :D
mk0111 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door mk0111 »

Off topic...

Zo zoek ik het lettertype van het Centraal Station van Rotterdam

On Topic

Zo zoek ik ook het lettertype van de laatste 5 euro munt (200 jaar Nederlandse Bank)
Groeten,
Marcel

http://www.mk0111.nl
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ontwerpen van Marjolein Rothman voor de Nederlandse euromunten.
NL2014-2.jpg
Zie ook haar website voor de ontwerpen.

Beschrijving en motivatie van het ontwerp:

'Als koning word je geboren'

‘Als koning word je geboren’, is de zin die leidend is geweest bij het nadenken over de vraag een munt te ontwerpen met de beeltenis van Koning Willem Alexander. De opdracht lijkt in mijn werk precies op zijn plek te vallen omdat het juist dat concept is dat in mijn werk altijd een grote rol heeft gespeeld. Bij het afbeelden van belangrijke personen uit de geschiedenis wilde ik telkens de manier verbeelden waarop iemand een rol krijgt toebedeeld. Kleding, attributen en houding drukken geven uitdrukking aan de rol en status van de afgebeelde en dit zette ik dan ook in bij zowel bekende historische figuren als onbekende mensen. Bekende personen beeldde ik af als mens en onbekende mensen als icoon, en het is die tweeledigheid die ik in het portret van Koning Willem-Alexander tevoorschijn heb willen brengen.

Mijn ontwerp voor de nieuwe Nederlandse euromunt bestaat uit drie beeltenissen van Koning Willem Alexander die gekoppeld zijn aan drie reeksen van munten: 1, 2, 5 cent: de koning als 9-jarig kind (1976)/ 10, 20, 50 cent: de koning op 19 jarige leeftijd (1986)/ 1 en 2 euro: de koning (nu)

De opeenvolgende muntreeksen laten de drie belangrijke stadia zien in de groei naar het koningschap, van kind, naar troonopvolger, naar koning. Zowel in leeftijd als door de manier waarop de koning is geportretteerd wordt zijn rol benadrukt: door de kleding, de stand van het hoofd en de gezichtsuitdrukking. In het eerste portret verwijzen haardracht en kleding naar de kindertijd van de koning; de jonge prins in het tweede portret is al in pak gekleed, passend bij de officiële functie die hij bekleedt nadat hij het jaar ervoor troonopvolger is geworden; de koning is en-profil afgebeeld, net als voorafgaande portretten op de Nederlandse munt, waarmee het portret op zijn plaats valt en in de traditie van de munt past. Als je de 3 verschillende munten naast elkaar legt, beweegt het hoofd zich en wordt de overgang zichtbaar van lachend kind naar een beeld van de jonge prins die verwachtingsvol vooruit blikt, naar een portret van de koning die waardigheid uitdrukt.

De groei naar het koningsschap loopt parallel aan de groei van de munt naar de munteenheid, het 1 euro muntstuk, waarop de koning is afgebeeld. Door de koning ook als kind en jonge prins af te beelden heb ik het idee willen benadrukken dat de koning niet nieuw is maar al vanaf zijn geboorte een koning in wording. Tegelijkertijd laat het zien dat de koning zowel symbool als mens is: de afbeelding van het kind en de jonge man legt de menselijke kant bloot die onlosmakelijk verbonden is met het koningsschap.

Het kindportret op de eerste serie munten vormt tevens een verwijzing naar de overgrootmoeder van koning Willem-Alexander, Koningin Wilhelmina die in 1890 als 10-jarig meisje koningin werd en als kind op munten uit die tijd staat afgebeeld (zie afbeelding).

De portretten zijn, net als de voorgaande munt, van Koningin Beatrix, opgebouwd uit vlakken ipv lijnen en nodigen, door hun mate van abstractie, uit om de leegtes in het beeld zelf in te vullen. Het portret op de munt is teruggebracht tot slechts enkele opliggende vlakken. De portretten zijn hierdoor zowel herkenbaar als iconografisch, als drager van een symbolische waarde: de afbeelding van een monarch.

Net als door de keuze voor de opeenvolging in leeftijd, wordt hiermee zowel mens als symbool, zijn rol, zichtbaar gemaakt.
Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ontwerpen van Sanne Beeren
sannebeeren_wa_2g.jpg
Zie ook haar website voor de ontwerpen.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

De ontwerpen van Martin Fenne
6_munt-wa.jpg
Zie ook zijn website.

Groeten Paul
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Dat idee van Marjolein Rothman vind ik eigenlijk wel heel leuk...
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Terug naar “Euromunten”