Ik heb gekozen om euromunten te verzamelen
Dan eerst en vooral : 'Proficiat en welkom tot de groep !' Het verzamelen van euromunten wordt door velen uitgevoerd, veel meer dan je op het eerste zich zou denken. Het verzamelen van elementen zit ons natuurlijk in de genen (bij de mannen meer dan bij de vrouwen). Dit komt al van heel vroeger in de Oertijd, toen de mannen op zoek gingen naar allerlei dingen die ze konden gebruiken en opeten. Het verzamelen van elementen is doodgewoon iets en je hoeft je zeker niet anders te voelen als je hierdoor aangetrokken wordt. Noem het maar een gezond virusje!
Waar begin ik het best
Eerst en vooral moet je goed weten waaraan je begint. Eenmaal je begonnen bent is het heel verleidelijk en enorm verslavend om snel je collectie volledig te krijgen en let op: Volledig is heel veel! Ik heb momenteel geen flauw benul van hoeveel verschillende euromunten er zijn, maar dit zou nu toch op de eigene moment al de 2000 moeten benaderen denk ik (en dan spreek ik nog maar enkel over de nominale waardes). Om je een ideetje te geven: Met mijn verzamelgebied (alle 2 euromunten), zou ik toch al een 403 verschillende munten moeten aanschaffen om mijn verzameling compleet te krijgen. Laat staan moest ik alle euromunten willen hebben die ooit geslagen geweest zijn. Dus je hoort het al, het afbakenen van je verzameling is zeker een must alvorens je begint, of het zou verkeerd kunnen uitdraaien.
De verschillende onderdelen
In de eurowereld heb je eigenlijk drie grote afbakeningen:
- De verzamelaarsmunten
- De commemoratieve 2 euromunten
- Alle nominale euromunten

Anderzijds heb je de € 2 herdenkingsmunten. Elk jaar kan een land 1 sinds 2004 een herdenkingsmunt uitgeven dat iets van belang heeft tot de geschiedenis van het land in kwestie (vanaf 2013 kunnen er dat twee zijn). Deze heten de commemoratieve munten. Dit mocht enkel onder de vorm van een €2 munt gemaakt worden, op deze manier bleven ze ook nog eens een geldig betaalmiddel in de Europese Eurozone. Deze herdenkingsmunten hebben vaak een lagere oplage dan de gewone nationale munten en zijn daardoor ook veel schaarser (lees duurder).

Als laatste heb je alle andere euromunten die je in de gewone circulatie zult tegenkomen. Dit zijn dus de munten met waarde van €0.01 tot €2. Deze zijn veel gemakkelijker te bekomen, aangezien je ze in elk cafe, winkel of tankstation als wisselgeld kunt terugkrijgen zonder er dus een grote zoektocht voor te moeten organiseren.
Afbakenen van mijn verzameling
Nu komt het belangrijkste element om te starten met de verzameling: Het afbakenen ervan. In mijn opinie is het het best dat je met een klein gebied begint. Op deze manier kun je dit gebied sneller compleet verzamelen en dit zal ook de lol eraan enorm verhogen. Later kun je dan jouw gebied nog uitbreiden moest je zien dat het gebied te klein is voor je, of als je ziet dat je interesse zich toch verlegd, maar je de eerdere verzameling niet wilt wegdoen. Dit is immers de beste tactiek. Want stel je voor, je ziet het heel groots en je begin elementen van allerlei soorten te verzamelen, maar later merk je dat je het financieel niet aankunt, dit is een enorme domper op de verzamelvreugde en kan gelijk ook het einde van de verzameling betekenen. En dit willen we tengerste vermijden!
Ook kun je combinaties van de elementen gaan verzamelen, of kleine delen ervan. Neem nu eens mij als voorbeeld, ik verzamel alles dat een €2 munt is. Dus alle Nationale €2 munten, maar ook deze die als commemoratieve munten werden uitgegeven. Dit is dus een bewust gemaakte keuze, omdat ik de verzameling startte als student (dus zonder echt grote bedragen die ik kon vrijmaken voor de aankoop van deze munten). Maar nu heb ik vast werk en kan ik de duurdere gevallen van de verzameling ook stuk voor stuk gaan aankopen. En dit is nou het leukste aan het verzamelen van de euromunten, er zijn geen regels! Je beslist zelf wat je wilt verzamelen, wat je niet wilt verzamelen. Je kan zeggen ik verzamel alle commemoratieve munten, maar met uitzondering van Monaco, omdat deze prijzen gewoon absurd zijn. Dus je bent hier geheel vrij in je doen en laten!
Om het voorbeeld van de setjes van de landen te nemen. Quasi elk jaar zal een land nieuwe munten laten maken om genoeg munten in de circulatie te behouden (waar de munten naartoe gaan kan je lezen in mijn Difussie-topic

De meest gekozen verzameltak in de euromunten is deze van de commemoratieve munten. En de reden hiervoor is eigenlijk simpel. Enerzijds komen er niet zo overdreven veel munten per jaar uit, een gemiddelde van 20 kan je zeggen (als er in dit jaar geen gemeenschappelijke Europese uitgave is natuurlijk). Anderzijds zijn het telkens nieuwe ontwerpen die op de muntjes prijken. Dus op deze manier heb je snel en eenvoudig toch een tamelijke collectie bijeen verzameld met allerlei verschillende ontwerpen waarbij je toch een heel eind zult met jezelf moeten discussiëren welke munt je nu eigenlijk wel de mooiste vindt!
De kwaliteiten van de munt
Ook dit is een element dat een groot verschil kan maken in de kost van de totale verzameling. Eenzelfde euromunt zal in verschillende kwaliteiten gemaakt worden. De goedkoopste kwaliteit is de zogenaamde 'Circulatiemunt'. Deze munt is zo gemaakt dat haar doel eigenlijk gewoon circuleren is, om ermee te kunnen betalen. Dan heb je de kwaliteit die de 'UNC' wordt genoemd (Uncirculated New Coin). Dit zijn Circulatiemunten die nooit in circulatie zijn geraakt. Dus van een betere kwaliteit en zullen stukken minder krassen bevatten. Daarboven heb je dan nog de FDC, BU en PROOF kwaliteiten. Deze zijn dan telkens nog op een andere manier aangemaakt en zullen telkens ook een stukje duurder uitvallen dan de 'mindere' kwaliteit.
Hier is het dus ook een belangrijke keuze die je zult moeten maken. Kies je ervoor om enkel de munten die zich in circulatie bevinden te verzamelen, zul je stukken minder voor je verzameling moeten betalen dan wanneer je kiest om enkel de PROOF munten te verzamelen. Ook dien je te weten dat niet elke munt in elk van deze kwaliteiten is gemaakt. Zo komen de herdenkingsmunten van Vaticaanstad vb enkel in de kwaliteit BU en PROOF voor. Dus je collectie zal ook een stukje kleiner zijn als je enkel voor de circulatie munten gaat.
Prijzen vergelijken
Dit is misschien nog het meest belangrijke element om te weten. Er zijn geen standaardprijzen voor euromunten als je deze aankoopt bij een handelaar. Zo zal de ene munt wat goedkoper zijn bij handelaar a, terwijl een andere munt terug duurder zal zijn bij deze. Maar al bij al zullen de prijzen nooit echt veel schelen tussen de handelaren onderling. Maar het kan dus wel handig zijn om eerst wat prijzen te vergelijken alvorens over te gaan tot een aankoop. €1 meer betalen zal voor een muntje zal je geen boterham minder moeten eten 's avonds, maar als je zo enkele honderden munten aankoopt die wat duurder zijn, ... Moet ik geen tekening bij maken eh!
Ook zul je snel merken (meestal toch) dat je je gewoon beter voelt bij een of andere handelaar. Vb door zijn aanpak, door zijn beleid of gewoon door de kwaliteit van munten die je krijgt. Zo gebeurt het vaak dat een verzamelaar eigenlijk niet meer naar de prijzen zal gaan kijken bij 'de concurrentie' maar dat deze trouw zal blijven aan zijn handelaar. Dit vergroot ook het plezier aan het verzamelen vind ik dan. Ik heb bv enkele persoonlijke contacten met handelaars en ook dit hoort bij het verzamelen en brengt een groot plezier met zich mee. Je kan dan al eens wat elementen gaan vragen of ze jou vb kunnen helpen met de zoektocht naar een specifieke munt die je nog mist in de verzameling. Dit zal voor hun ook eenvoudiger zijn dan voor jou, omdat zij ook vaak mensen aan 'de bron' kennen. Dus het verzamelen van euromunten is voornamelijk ook het opbouwen van relaties en contacten.
Ik heb nu het een en ander uitgeschreven en ben een goed half uurtje zoet geweest met deze prozatekst, maar ik denk dat ik toch er wel in geslaagd ben om het een en ander duidelijk te maken. Als er nog vragen zijn, aarzel niet om deze te stellen. We zijn hier met veel mensen die veel weten betreffende de eurowereld, mensen die graag deze kennis met je delen en je op een zo goed mogelijke manier zullen verder helpen. Verder is het gewoon belangrijk dat je het plezier van het verzamelen behoudt ! Dit is waarschijnlijk de grootste tip ik nog kan meegeven. Behoud gewoon het plezier van het verzamelen. Zolang je met kinderlijke vreugde telkens een muntje uit de bus kunt halen en deze met trots tot de verzameling kan voegen ben je goed bezig, dan zul je ook merken dat de prijs er minder toe doet. Maar van zodra je begint te denken van, oke, er is een nieuwe munt uit en deze moet ik aankopen om mijn verzameling compleet te houden.. Dan is het best om te overwegen of dit toch nog steeds een passie van je is. Dus HOU HET PLEZIER ERIN!!
mvg Kevin