2 euro Nederland 2013 proof zonder randschrift

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

2 euro Nederland 2013 proof zonder randschrift

Bericht door Petijsach »

Vandaag in handen gehad, de allerlaatste normale 2 euro Nederland 2013 proof. (helaas geen foto van :( )
Tijdens de bijeenkomt voor handelaren bij de KNM mochten de aanwezigen hun eigen 2 euromunt slaan.
Achteraf bleek dat ze een mooi collectorsitem hadden geslagen omdat het randschrift van deze 2 euromunt ontbreekt!!
Er waren zo'n 50 personen aanwezig, dus zijn er dan ook maar 50 van deze exemplaren!
Hoe uniek is dit eigenlijk?
Ik weet dat het bij sommige Franse 2 euromunten proof nogal eens voorkomt.

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Re: 2 euro Nederland 2013 proof zonder randschrift

Bericht door Collectcoins »

zie topic aanwinsten van 2013;)0
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

Ah, je had hem daar verstopt Bjorn :lach:
Zo'n munt mag toch wel een eigen topic hebben!?? :knipoog:
Super om deze munt in je bezit te hebben en al is het alleen maar omdat je hem zelf geslagen hebt!!
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=96&t=13497

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Door bescheiden te blijven groot geworden haha.
Ik zal er morgen even een topic voor maken :).
Club van 2304!
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mischaop82 »

Collectcoins schreef:Door bescheiden te blijven groot geworden haha.
Ik zal er morgen even een topic voor maken :).

Zou je de foto's hier ook even kunnen plaatsen?
Het blijft natuurlijk een uniek exemplaar

Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

2euro.jpg
geen randschrift.jpg
MAARTEN.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Club van 2304!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Bjorn,

Ik kan het op de foto van de rand niet goed zien, is deze wel gewoon gekarteld en mist alleen het randschrift?
Of is de rand ook glad?
Ik zie wel kartels, maar of die op de rand van de munt zitten of door de niet geheel scherpe foto komen kan ik zo niet beoordelen.

Luit
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Ik heb begrepen dat er binnenkort het een en ander in de muntkoerier komt te staan over deze bijzondere en zéér schaarse 2 euro munt 2013.
En als het goed is wordt deze in de eerst volgende muntalmanak ook bijgeschreven.

Gr. Mischa
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Mischaop82 schreef:En als het goed is wordt deze in de eerst volgende muntalmanak ook bijgeschreven.
Numismatisch gezien is het toch gewoon een normale Nederlandse 2 euro 2013 in proof kwaliteit? Waarom dan een aparte vermelding?

Luit
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

llinde schreef:
Mischaop82 schreef:En als het goed is wordt deze in de eerst volgende muntalmanak ook bijgeschreven.
Numismatisch gezien is het toch gewoon een normale Nederlandse 2 euro 2013 in proof kwaliteit? Waarom dan een aparte vermelding?

Luit
Omdat er nu dus slechts (max. rond de)40 stuks zonder randschrift zijn.
En het betreft een officiële uitgave!

Gr. Mischa
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Mischaop82 schreef:Omdat er nu dus slechts (max. rond de)40 stuks zonder randschrift zijn.
Heb jij alle andere gecontroleerd? Bij proofmunten van verschillende landen is het geheel of gedeeltelijk ontbreken van het randschrift niet ongewoon.

Luit
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

llinde schreef:
Mischaop82 schreef:Omdat er nu dus slechts (max. rond de)40 stuks zonder randschrift zijn.
Heb jij alle andere gecontroleerd? Bij proofmunten van verschillende landen is het geheel of gedeeltelijk ontbreken van het randschrift niet ongewoon.

Luit
Uiteraard heb ik niet alle 40? stuks zelf gecontroleerd, maar ik weet uit verschillende bronnen dat een aantal handelaren elkaar hebben gesproken een aantal dagen na de bewuste 19 december en dat ze elkaar op de hoogte hebben gebracht van deze bijzondere munt en dus ook de munt hebben gecontroleerd.
Zelfs enkele medewerkers van de KNM hebben deze munt ontvangen.

Betreft de andere landen die jij bedoelt, zal het hoogst waarschijnlijk een zwakke slag zijn en niet een latere/bijzondere officiële uitgave zoals nu het geval is bij de KNM.

Gr. Mischa
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Eigenlijk is deze uitgave dus een bijzondere vorm van bewust belonen: je slaat een stel 2 euro munten zonder randschrift tijdens een speciale eindejaarbijeenkomst in de wetenschap dat deze, vanwege het bewust weglaten van het randschrift, zeldzame munten zullen worden.
Deze deel je vervolgens uit aan een aantal handelaren en eigen medewerkers als beloning / bonus. Kosten zijn nihil maar het rendement is enorm.

Blijft de vraag of de KNM wel bewust munten mag slaan waarvan het randschrift is weggelaten. Staat in de muntwet niet dat de munten van 1 en 2 euro van het randschrift God zij met ons moeten zijn voorzien? :knipoog:
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

zo zou je het inderdaad kunnen stellen, Jan.

Ik heb geen idee of dat in de wet is vastgelegd, maar ik weet wel dat als het er in staat, dit alleen is opgenomen voor de 2 euromunt.
Want de 1 euromuntstukken dragen geen randschrift, enkel een afwisseling van een groep, met bepaald aantal(20 dacht ik), kartels en gladde stukken(om en om).

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Mm, ik zie in de Muntwet http://wetten.overheid.nl/BWBR0013064/g ... #Opschrift niets staan over een randschrift. Ook niet in het Europese verhaal: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 005:NL:PDF

En Stephan heeft gelijk. Op de 1 euro munt staat geen randschrift, wel op de 2 euro. Op de oude guldens stond wel het randschrift aangegeven, zo stond dat ook in de muntwet van 1816: http://www.simgn.nl/PUBLICATIES/WETTEN/_WETTEN.html (op deze informatieve site zijn alle muntwetten en Koninklijke besluiten te vinden tot 2002).

In de muntwet van 1948 is dit overigens niet meer te vinden, dit werd later per Koninklijk Besluit apart geregeld.

Wel apart dat dit niet meer in de muntwet van 2002 staat. Zouden de confessionele partijen dit wel weten? Of zie ik iets over het hoofd en is er naderhand nog een Koninklijk besluit geweest waarin dit werd rechtgetrokken?
Laatst gewijzigd door Jan W op 10 jan 2014, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Maar als het niet staat vastgelegd in de huidige muntwet, wat is dan de reden dat het toch al die jaren is gedaan?
Is het produceren van munten met dit randschrift niet duurder dan de standaard? Afbeelding
(bron: Wikipedia)

Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Ook in de guldentijd stond niet op alle munten het randschrift, toch? Volgens mij alleen op de 1 gulden en hoger. Het is inderdaad raar dat het randschrift niet in de muntwet is opgenomen.

@ Jan W. Het staat dus niet in de wet, maar de Nederlandse Munt heeft wel het ontwerp inclusief randschrift moeten indienen bij de ECB. Het bewust slaan van een aantal munten zonder randschrift lijkt mij dan niet toegestaan, maar ik ben geen kenner omtrent die regelgeving.

Bernard
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Als je ook kijkt op de site van de ECB staat daar het ontwerp van de Nederlandse 2 euromunt, met bijgaande tekst.
ECB schreef:Edge lettering of the €2 coin: GOD * ZIJ * MET * ONS * (God be with us).
Gr, Stephan
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Mischaop82 schreef:Uiteraard heb ik niet alle 40? stuks zelf gecontroleerd,
Mischa, ik bedoel niet alleen deze 40 munten, maar alle proof munten.
Mischaop82 schreef:Betreft de andere landen die jij bedoelt, zal het hoogst waarschijnlijk een zwakke slag zijn en niet een latere/bijzondere officiële uitgave zoals nu het geval is bij de KNM.
Bij de proofmunten zonder of met gedeeltelijk randschrift gaat het nadrukkelijk NIET om een zwakke slag, maar komt het doordat de munten met een (te) hoge druk zijn geslagen.
De randschriften staan al op de muntplaatjes voordat de munt geslagen worden, vandaar ook mijn verbazing over het feit dat deze misslagen apart vermeld gaan worden in een almanak.
het lijkt mij vrijwel uitgesloten dat KNM voor deze munten speciale muntplaatjes zonder randschrift heeft gebruikt.

Luit
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

llinde schreef:
Mischaop82 schreef:Uiteraard heb ik niet alle 40? stuks zelf gecontroleerd,
Mischa, ik bedoel niet alleen deze 40 munten, maar alle proof munten.
Mischaop82 schreef:Betreft de andere landen die jij bedoelt, zal het hoogst waarschijnlijk een zwakke slag zijn en niet een latere/bijzondere officiële uitgave zoals nu het geval is bij de KNM.
Bij de proofmunten zonder of met gedeeltelijk randschrift gaat het nadrukkelijk NIET om een zwakke slag, maar komt het doordat de munten met een (te) hoge druk zijn geslagen.
De randschriften staan al op de muntplaatjes voordat de munt geslagen worden, vandaar ook mijn verbazing over het feit dat deze misslagen apart vermeld gaan worden in een almanak.
het lijkt mij vrijwel uitgesloten dat KNM voor deze munten speciale muntplaatjes zonder randschrift heeft gebruikt.

Luit
Corrigeer me als ik fout zit, maar wil je zeggen dat wanneer muntplaatjes, met randschrift, onder een (te) hoge druk worden geslagen het randschrift verdwijnt??? Dat zie ik toch minder realistisch in dan dat er, met voorbedachte rade, muntplaatjes zonder randschrift worden gebruikt.

Gr, Stephan
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

llinde schreef:De randschriften staan al op de muntplaatjes voordat de munt geslagen worden, vandaar ook mijn verbazing over het feit dat deze misslagen apart vermeld gaan worden in een almanak.
Luit
Precies Luit, of het randschrift is weliswaar zwak maar toch nog aanwezig of de KNM is illegaal bezig geweest en creëert haar eigen zeldzame varianten...

Of ze hebben het (achteraf) bedoeld als een penning, maar dan komt ie niet in de almanak.. :knipoog:
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Stephan O schreef: Corrigeer me als ik fout zit, maar wil je zeggen dat wanneer muntplaatjes, met randschrift, onder een (te) hoge druk worden geslagen het randschrift verdwijnt??? Dat zie ik toch minder realistisch in dan dat er, met voorbedachte rade, muntplaatjes zonder randschrift worden gebruikt.

Gr, Stephan
Stephan, toch komt dat wel vaker voor. Het heeft te maken met het feit dat proofmunten onder een veel hogere druk worden geslagen dan gewone munten. De rondels hebben al wel het randschrift, maar nog niet de kartels en bij het slaan en komen de kartels dan over het randschrift heen. (hopelijk is dit een beetje een duidelijke uitleg) Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit topic, het speelde een paar jaar terug bij 2 euromunten uit Monaco: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=77&t=9703&start=15

Bernard
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Stephan O schreef: Corrigeer me als ik fout zit, maar wil je zeggen dat wanneer muntplaatjes, met randschrift, onder een (te) hoge druk worden geslagen het randschrift verdwijnt??? Dat zie ik toch minder realistisch in dan dat er, met voorbedachte rade, muntplaatjes zonder randschrift worden gebruikt.
Wat is daar onrealistisch aan, ik zie dat niet zo, en in de praktijk blijkt dat veel proofmunten, van diverse landen dit probleem kennen.
Proofmunten worden ook met een veel hogere druk geslagen, dus daar komt het verschijnsel veel vaker voor.
Het is toch ook logisch dat als de druk groter is, de kans dat het randschrift dichtgedrukt wordt ook groter is? Ik snap jouw vraagtekens hierbij dan ook totaal niet.

Jouw veronderstelling dat er voor 40 munten speciaal muntplaatjes zonder randschrift zijn besteld is eigenlijk nog vele malen onwaarschijnlijker.

Luit
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

bernard3 schreef:... De rondels hebben al wel het randschrift, maar nog niet de kartels en bij het slaan en komen de kartels dan over het randschrift heen. (hopelijk is dit een beetje een duidelijke uitleg)...
Ik was me niet bewust van deze volgorde, Ik ging er vanuit dat de rand compleet met kartels werd aangeleverd. En enkel nog van onder en boven beslagen werd.
Bij die gedachte lijkt het me onrealistisch dat het randschrift verdwijnt.
llinde schreef:Ik snap jouw vraagtekens hierbij dan ook totaal niet.

Met bovenstaande uitleg lijkt mij dit voldoende afgedaan.

Gr, Stephan
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Stephan O schreef:Met bovenstaande uitleg lijkt mij dit voldoende afgedaan.
Prima, bovenstaande is overigens ook de reden dat KNM in de eerste jaren veel problemen heeft gehad met het randschrift, er wordt zelfs wel beweerd dat er daarom zo weinig 2 euromunten met het jaar 1999 zijn.

Luit

Terug naar “Euromunten”