Overzicht en uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten 2014

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: Uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten 2014

Bericht door llinde »

Stephan O schreef:De andere ontwerpen vertellen voor mij meer het verhaal achter de munt.
Zou je dat nog wat verder willen toelichten? Ik zie namelijk eigenlijk niet meer "verhaal" in de andere twee.

Luit
Stephan O Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Stephan O »

Okej, misschien is Verhaal niet de goede benaming, want uiteraard zijn ze alle drie met hetzelfde verhaal erachter ontworpen.

Maar aan het gekozen ontwerp hou ik een koud gevoel over zeg maar...
Enkel 'EU' (met de randtekst die de andere munten ook hebben) doet me een beetje weinig.

De andere ontwerpen geven mij meer beeld, dit heeft misschien te maken met mijn manier van 'beeld'-denken.
bij het tweede ontwerp zie ik de mensen rond de tafel het document van aansluiting bij de EU tekenen.
En bij het derde ontwerp krijg ik het een beetje een Oostblok-gevoel(zonder de hamer en de sikkel dan).
Dat spreekt veel meer tot de verbeelding over het land zelf dan enkel de lidwording van de EU.

Maar zoals ik al zij dat is mijn manier van beeld-denken. En dat geeft mij dan weer een verhaal achter de munt.

Anderen houden weer van een strak en minimalistisch ontwerp en dat is hun goede recht :knipoog:
Desondanks hoop ik wel dat deze ook ooit aan mijn verzameling zal worden toegevoegd, ondanks mijn aversie voor het ontwerp :lollig:
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Als je de munten kleur geeft, krijg je een iets beter beeld. Naar mijn mening totaal geen garantie voor het eindresultaat, want zoals wel vaker kan een niet zo'n mooi ontwerp heel mooi uitkomen op de munt en andersom.

Portugal 2013 was bijvoorbeeld naar mijn mening een veel belovend ontwerp. Alleen op de Proofmunten vind ik het ontwerp echt goed uitkomen, op de UNC-munten valt deze me zeer zwaar tegen...

Zwei-euro.com heeft de afbeeldingen ingekleurd met het volgende resultaat:
Slowakei_gedenkmuenze_2014_platz_1_3_800x600.jpg
Ik vind nummer 2 en 3 echt wel meer hebben dan het winnende ontwerp.

Groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Op een Italiaans muntenforum las ik vandaag het bericht dat Luxemburg in 2014 twee 2 euro herdenkingsmunten uit gaat geven.
prima emisione Giugno 2014 " 2 euro 175° anniversario indipendenza del Lusssembrugo"

seconda emissione Dicembre 2014 " tema da definire"
Ik heb navraag gedaan bij BCL en kreeg zojuist het volgende antwoord:
For the time being, it is our intention to issue these 2 euro com coins in 2014. If it will be reality, is another question.
Met een slag om de arm zoals bij 2013 :knipoog:

Dus ze plannen(!) twee 2 euro herdenkingsmunten, waarbij de eerste als thema de 175ste verjaardag van de onafhankelijkheid van de provincie Luxemburg.
De provincie Luxemburg werd in 1839 aan het groothertogdom onttrokken, maar bleef het Luxemburgse wapen voeren.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

In mei 2014 (planning) verschijnt de 2 euro herdenkingsmunt van San Marino (in blister). Deze munt zal ook weer onderdeel zijn van de Proofset, welke in september zal verschijnen. Een thema is nog niet definitief vastgesteld.

Groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Zo even bekeken wat we mogen verwachten in 2014, WAUW wat een jaar gaat dat worden op 2 euro herdenkingsmuntengebied??? :suprised:

Vind het ontwerp van Malta wel bijzonder mooi.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Thema Vaticaanstad:

"25ste verjaardag van de val van de Berlijnse Muur"

Bron: Numismática Visual
Según declaraciones de Mauro Olivieri, director de la oficina numismática y filatélica Vaticana, la moneda de 2 euros conmemorativa que Vaticano emitirá en 2014, estará dedicada al “25 Aniversario de la caída del muro de Berlín”.
Zeer verrassend thema!

Groeten Paul
DutchNapoleon
Donateur
Donateur

Bericht door DutchNapoleon »

Dat is zeer zeker verrassend.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Heel apart thema voor Vaticaanstad... Lijkt mij meer een uitstekend thema voor een tweede uitgifte van Duitsland zelf.

Het lijkt mij niet snugger dat het Vaticaan zich gaat lenen voor thema's met betrekking tot het verkeerde Duitse bewind en de nasleep daar van, hoe mooi het ook is dat die muur er al 25 jaar niet meer is. Naar ik meen gaan in 2014-2015 ook de archieven van het Vaticaan open over de periode 'Tweede wereldoorlog' daarin staan naar alle waarschijnlijkheid niet zo'n heel erg leuke geschiedenisjes.

Gr. Jeroen
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik denk niet dat Duitsland dit zou doen, aangezien er nog steeds zichtbare en voelbare verschillen zijn tussen het voormalige Oost-Duitsland en het voormalige West-Duitsland. Ligt wel erg gevoelig nog...

Vind het meer een idee om in 2015 dan een tweede 2 euro herdenkingsmunt uit te geven met als thema "25 jaar Dag van de Duitse Eenheid".

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Grote verrassing in het programma van San Marino!

Er staan twee 2 euro herdenkingsmunten op het programma.

Thema van de eerste 2 euro herdenkingsmunt is zoals verwacht de 500ste sterfdag van Donato Bramante. Uitgifte van deze munt is in mei.

Thema van de tweede 2 euro herdenkingsmunt is de 90ste sterfdag van Giacomo Puccini. Uitgifte volgt in september.

Groeten Paul
mk0111 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door mk0111 »

Dat is idd een verrassing. Ik hou hier wel van!
Groeten,
Marcel

http://www.mk0111.nl
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Het begint een steeds duurdere hobby te worden ;)

Ik vraag mij daarom wel af of dat sommige verzamelaars nu niet sneller zullen stoppen met het verzamelen van de ministaatjes. Het zijn toch de duurdere munten en als je de hoeveelheid ook nog verdubbeld, dan is dat misschien voor sommige verzamelaars de reden om te stoppen met de ministaatjes... Het is maar iets wat mij bij dit nieuws te binnen schiet, dus ik denk ik meld het even :thuink:

Ik ben er in ieder geval wel blij mee. Altijd mooie ontwerpen van San Marino.

Gr. Jeroen
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik dacht gisteren meteen aan de oplage van de munten. Hier ben ik wel erg benieuwd naar. Zullen ze het dan laten om weer coincards uit te geven en dit deel van het quotum gaan gebruiken voor de 2 euro herdenkingsmunt(en). Of misschien zoals Monaco gewoon het deel wat geslagen moet worden voor de circulatie gewoon gebruiken voor de 2 euro herdenkingsmunten...

Hoewel dit ten koste zal gaan van de opbrengsten van verzamelaarsuitgifte in blister.

Ik ben wel benieuwd of het toegestaan is voor San Marino om twee 2 euro herdenkingsmunten in 1 jaar uit te geven. Neem aan dat ze dit keer wel eerst bij de EC navraag hebben gedaan :knipoog:

groeten Paul
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Het nieuws kwam voor mij als een enorme verrassing.
Het is natuurlijk leuk om te zien dat ze met twee 2 euromunten gaan komen, maar hopelijk gaat het niet ten koste van het aantal geslagen 2 euromunten CC, het moet voor de verzamelaar wel leuk blijven.
Ik denk niet dat de oplage ineens gehalveerd wordt per 2 euromunt, maar dat er een deel voor circulatie geslagen zal gaan worden.
Hoe de verdeling is, de aantallen en dergelijke zullen we weten in de loop van het komende kalenderjaar.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

Ik ben inmiddels al wel afgehaakt met het verzamelen van de omloopmunten van alle landen op jaartal, met dit soort "geintjes" is het voor de normale man niet meer te doen!! :knipoog:
Alleen de twee euromunten is inderdaad al een dure maar leuke bezigheid! :thumb up:

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Naar aanleiding van de aankondiging van twee 2 euro herdenkingsmunten door San Marino heb ik diverse e-mails verstuurt naar contacten bij de EC.

Het is voor San Marino toegestaan om net als andere eurolanden er jaarlijks 2 uit te geven.
Concerning the issuance of commemorative coins by San Marino, the explanation is the following:

The Monetary Agreement with this third country does not mention how many of them San Marino could issue. However, the Annex of the Monetary Agreement contains also the recently adopted Regulation on the issuance of euro coins which stipulates that Member States may issue 2 commemorative coins per year. San Marino has to transpose all legal acts mentioned in the Annex into the national legislation or apply them directly, therefore the rule on the issuance of two commemorative coins per year is applying to San Marino as well.
Daarnaast nog het bericht dat de nationale zijdes van Vaticaanstad, Andorra en Nederland ter goedkeuring bij de EC liggen. België heeft nog geen ontwerpen ingediend, maar alleen aangegeven dat er volgend jaar een nieuwe nationale zijde komt op de 1 cent t/m 2 euro.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Thema Portugal:

International Year of Family Farming

Uitgifte is op 31 oktober. Oplage 500.000 voor de circulatie. Opage BU 10.000 en Proof ook 10.000.
(Dank voor de informatie aan Starshop Forum :thumb up: )

Groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ben benieuwd hoe ze dat thema op de munt gaan overbrengen. Heb hoge verwachtingen van Portugal gezien voorgaande uitgiften.

Gr. Jeroen
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Portugal komt met twee 2 euro herdenkingsmunten!

Het thema van de tweede munt:

40 jaar sinds de Anjerrevolutie

Uitgifte is op 24 april. Oplage: 500.000 voor de circulatie, 10.000 in BU-kwaliteit en 10.000 in Proofkwaliteit.

Dank aan Starshop Forum (KME) voor de informatie!

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Kort overzicht voor 2014, waar we het recordjaar wat betreft nationale uitgiftes van 2013 vermoedelijk gaan evenaren en misschien wel gaan overtreffen.

01. België: thema nog niet officieel vrijgegeven, deze staat wel gepland.
02. Duitsland: St. Michaeliskirche te Hildesheim, Niedersachsen (Bundesländer serie) uitgifte op 7 februari 2014.
03. Finland I: aannemelijk gezien het uitgiftebeleid en het grote aantal mogelijke thema's.
04. Finland II: aannemelijk gezien het uitgiftebeleid en het grote aantal mogelijke thema's.
05. Frankrijk: 70ste verjaardag van D-Day (uitgifte in eerste helft van 2014)
06. Frankrijk: Wereld Aids dag 2014 (uitgifte in de tweede helft van 2014)
07. Griekenland I: aannemelijk gezien het uitgiftebeleid en het grote aantal mogelijke thema's.
08. Griekenland II: aannemelijk gezien het uitgiftebeleid en het grote aantal mogelijke thema's.
09. Italië I: aannemelijk gezien het uitgiftebeleid en het grote aantal mogelijke thema's.
10. Italië II: aannemelijk gezien het uitgiftebeleid en het grote aantal mogelijke thema's.
11. Luxemburg: 175ste verjaardag van de onafhankelijkheid van Luxemburg (uitgifte in juni).
12. Luxemburg II: staat gepland voor december.
13. Malta: Onafhankelijkheid van Groot-Brittannië in 1964 (serie Constitutionele Geschiedenis van Malta)
14. Monaco: gezien de uitgiftes van de laatste jaren is dit zeker een verwachting.
15. Nederland I: aangekondigd door het ministerie van financiën
16. Nederland II: realistisch gezien de herdenkingen rond de vieringen "200 jaar Koninkrijk".
17. Portugal: 40 jaar sinds de Anjerrevolutie, uitgifte op 26 april.
18. Portugal: International Year of Family Farming, uitgifte op 31 oktober.
19. San Marino: 500ste sterfdag van Donato Bramante, uitgifte in mei.
20. San Marino: 90ste sterfdag van Giacomo Puccini, uitgifte in september.
21. Slovenië: 600ste verjaardag van de Kroning van Barbara van Celje, uitgifte in oktober.
22. Slowakije: 10 jaar lid van de Europese Unie, uitgifte in april.
23. Spanje: Werken van Gaudí (vijfde uit de UNESCO-Werelderfgoedlijst serie)
24. Vaticaanstad: 25 jaar sinds de val van de Berlijnse Muur

Vanuit Oostenrijk, Ierland en Cyprus inmiddels het bericht gehad dat er voor 2014 géén 2 euro herdenkingsmunt wordt uitgegeven. Letland en Andorra hebben begin 2013 aangegeven géén 2 euro herdenkingsmunt te plannen. Misschien dat dit inmiddels is veranderd. In november wordt het programma van Letland voor 2014 bekend gemaakt.

Niet onmogelijk: een tweede 2 euro herdenkingsmunt uit Duitsland, Spanje en/of Vaticaanstad...

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vertrouwde oplagecijfers voor de circulatie uit Duitsland voor de Bundesländer munt. Deze ga ik wel tegenkomen in de circulatie :thumb up:

Munthuis letter A: 6.000.000
Munthuis letter D: 6.300.000
Munthuis letter F: 7.200.000
Munthuis letter G: 4.200.000
Munthuis letter J: 6.300.000

Daar komen nog de BU- en Proofversies bij.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Spanje...top ontwerp!
ANV.2E.14.GAUDI.13-recortada.jpg
Groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Michel
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Michel »

euromunter schreef:Spanje...top ontwerp!

Groeten Paul
Helemaal mee eens. In de lijn der verwachtingen zet Spanje weer een mooie munt op de markt voor het jaar 2014.
Ze maken er zeker iets moois van in deze UNESCO-werelderfgoedserie.

Vriendelijke groet,
Michel :knipoog:
thomasa Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door thomasa »

zeer zeker mooie munt kan niet wachten :thumb up:
altijd op zoek naar die ene munt

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”