Leeuwendaalder Gelderland 1648 ??

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

eiken52 Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Leeuwendaalder Gelderland 1648 ??

Bericht door eiken52 » 20 jul 2021, 10:46

Op een Italiaanse verkoopsite zag ik deze Leeuwendaalder uit Gelderland staan.
Leeuwendaalder Gelderland 1648 image01552.jpg
Het is een Leeuwendaalder met de ridder naar links kijkend maar bij het verder nazoeken vielen me een aantal dingen aan deze munt op. Het jaartal is in tweeën gesplitst door een muntteken lelie. Zowel Delmonte als ook Purmer geven dit niet weer in hun overzicht. Wel komt dit voor bij de ridder naar rechts kijkend. Verder opvallend is de sterk afwijkende 4 ten opzichte van de andere cijfers (veel kleiner en ieler vormgegeven). Als derde punt valt in de tekst aan de zijde van de leeuw en het jaartal op dat de O veel kleiner is dan de overige letters. De andere zijde heeft normale O. Heb ik hier te maken met simpel de variatie binnen een Leeuwendaalder Gelderland of een stempelsnijder die iets minder nauwkeurig heeft gewerkt of een eigentijdse imitatatie ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sjors-sjors Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Leeuwendaalder Gelderland 1648 ??

Bericht door sjors-sjors » 20 jul 2021, 15:42

Deze is in orde. De naar links kijkende ridder en het jaartal gesplitst met de lelie is normaal en de variaties in letters en cijfers is meer dan gebruikelijk :thumb up:

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”