Valse (?) 50 en 10 cent munten

Plaats hier berichten over misslagen, varianten, fouten op munten, of andere zaken die niet overeen komen met een normale munt.

Moderator: maarten89

Vergaarder Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Valse (?) 50 en 10 cent munten

Bericht door Vergaarder » 03 mar 2021, 21:55

Vandaag heb ik (nota bene van de bank) een aantal munten gekregen (4x 50 cent) en (2x 10 cent) waarvan ik vermoed dat ze vals zijn.

Helaas lukken de foto's en scans niet zo goed, dus ik begin maar even met omschrijven, wellicht dat ze een bekend fenomeen zijn.

Het betreft:
50 Cent Duitsland 2002 D
50 Cent Frankrijk 2001 (2x)
50 Cent België 2008
10 Cent 2002 D
10 Cent Frankrijk 2001

Kenmerken:
- De munten zijn iets (+- 1 mm) kleiner dan echte munten
- Alle munten zijn vreemd glimmend i.p.v. dof zoals de meeste munten van +- 2002
- De rand is gewoon zoals normaal
- De "landenzijde" is vaak uitgerust met dikke lijnen en weinig details. Op de 50ct Duitsland hebben de pilaren vd Brandenburger Tor bijv. geen duidelijk "voet". De belgische 50ct is het haar met heel weinig detail uitgerust en is het voorhoofd heel vlak. Kort gezegd: Veel dikke lijnen overal.
- De gemeenschappelijke zijde is hetzelfde laken in pak: veel dikke lijnen, de sterren links (zowel boven als onder) zijn extra dik uitgevoerd. Ook de landen op de kaart zijn dik uitgevoerd.
- Gewicht kan ik helaas niet meten (heb geen nauwkeurige weegschaal)
- Munten zijn niet magnetisch (zoals het hoort)

Ik vraag me nu af:
- Denken jullie dat deze munten "vals" zijn?
- Wat moet ik hiermee doen?

Vergaarder Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Re: Valse (?) 50 en 10 cent munten

Bericht door Vergaarder » 04 mar 2021, 09:11

Hierbij een foto:

Afbeelding

De munten zijn iets te mooi voor valse munten en te ongedetailleerd en grof voor echte munten...

lelystad Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door lelystad » 04 mar 2021, 20:36

mijn eerste indruk van de foto is dat het bodemvondsten zijn die uit het zand komen
bv strand of speeltuin
dus wel echt maar raar verkleurd en versleten

groeten lelystad
Al heeft iedereen je verlaten en er niemand meer om je geeft heb je toch nog iemand die aan je denkt. De belastingdienst.

Vergaarder Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door Vergaarder » 05 mar 2021, 14:49

Hoi lelystad,

Dank voor je reactie. Vanuit het zand of iets dergelijks zou inderdaad kunnen, dat zou wel de rare kleur en "aftakeling" verklaren...
Ik ga ze in ieder geval snel uitgeven, dan ben ik er vanaf! Geen mooie exemplaren in ieder geval.

Terug naar “Misslagen, varianten en andere afwijkingen”