wie weet er meer over deze munt ik kan hem nergens vinden

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
belzenec Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

wie weet er meer over deze munt ik kan hem nergens vinden

Bericht door belzenec » 16 sep 2020, 21:17

Hallo,
Ik verzamel zomaar wat euromunten.
Op een dag ontving ik deze in de winkel.
Het is 1 euro van Benedictus uit 2005.
Maar hoe ik ook gezocht heb ik weet niet uit welke serie deze munt komt.
Of is het een penning?
Wie kan mij er meer over vertellen?

Hartelijk dank
Gr Liesbeth
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Re: wie weet er meer over deze munt ik kan hem nergens vinden

Bericht door sgtravel » 16 sep 2020, 22:09

Dit is helaas geen originele euro munt, maar een replica/penning. Waarschijnlijk een particuliere uitgifte.
Verzamelaar koninkrijk vanaf 1817 tot heden in FDC/MS64>
Zilveren & gouden wereldmunten in BU en Proof

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 sep 2020, 22:33

belzenec schreef:
16 sep 2020, 21:17
Het is 1 euro van Benedictus uit 2005.
Hallo Liesbeth, als je even wat beter kijkt zie je niet staan dat het "1 euro" is maar "1E"
belzenec schreef:
Of is het een penning?
Je zou kunnen zeggen dat het een penning is, zoals hierboven al door sgtravel is aangegeven, maar eigenlijk is dat ook niet helemaal correct, een penning wordt namelijk normaal gesproken uitgegeven om iets te herdenken, en daar zijn ook verzamelaars voor en kan best waarde in zitten.
belzenec schreef:
Wie kan mij er meer over vertellen?
Zoals je kunt zien staat er "probe trial essay"op dit ronde stukje metaal, waarmee gesuggereerd wordt dat dit een proefslag is. Hierdoor en door de "1E" dekken de makers van dit soort volledig waardeloze rotzooi zich in tegen beschuldigingen van valsemunterij.
Het is de bedoeling om dit te kunnen verkopen aan argeloze verzamelaars die weten dat Vaticaan munten duur zijn en denken een koopje te hebben.
Als je echter in gedachten houd dat voor alle in het gehele eurogebied geldige munten van 1 cent tot en met 2 euro de waardezijde gelijk is per waarde (2 varianten) en dit stukje metaal er totaal anders uitziet dan de 1 euromunt, weet je al dat het geen echte euromunt is.

belzenec Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door belzenec » 16 sep 2020, 23:56

Dank voor de reactie.
Het klopt ik ben geen kenner van munten
wel fijn om er nu iets meer over te weten

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 16 okt 2020, 10:07

....
Laatst gewijzigd door CorioCoins op 16 okt 2020, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 16 okt 2020, 10:09

llinde schreef:
16 sep 2020, 22:33
belzenec schreef:
Of is het een penning?
Je zou kunnen zeggen dat het een penning is, zoals hierboven al door sgtravel is aangegeven, maar eigenlijk is dat ook niet helemaal correct, een penning wordt namelijk normaal gesproken uitgegeven om iets te herdenken, en daar zijn ook verzamelaars voor en kan best waarde in zitten.
Het mag weldegelijk een penning worden genoemd, een penning is niet alleen als herdenking bedoeld namelijk :
Het woord penning wordt gebruikt voor een historische muntsoort, maar ook voor een munt zonder vaste waarde, als herinnerings- of kunstobject vervaardigd of om bepaalde diensten te belonen (medailles). In de geschiedenis zijn er wettelijke betaalmiddelen geweest waarvoor de verzamelnaam penning bestond.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 16 okt 2020, 11:13

CorioCoins schreef:
16 okt 2020, 10:09
llinde schreef:
belzenec schreef:
Of is het een penning?
Het mag weldegelijk een penning worden genoemd, een penning is niet alleen als herdenking bedoeld namelijk :
Het woord penning wordt gebruikt voor een historische muntsoort, maar ook voor een munt zonder vaste waarde, als herinnerings- of kunstobject vervaardigd of om bepaalde diensten te belonen (medailles). In de geschiedenis zijn er wettelijke betaalmiddelen geweest waarvoor de verzamelnaam penning bestond.
Ik snap je redenering, maar blijf mijn twijfels houden...
Welke van de door jou hierboven genoemde situatie is volgens jou van toepassing?
Is het een herinneringsobject? Volgens mij niet, er is namelijk niets om aan te herinneren in dit geval.
Is het dan een kunstobject? Vind ik ook niet, maar daar zou je natuurlijk over kunnen twisten...
In mijn ogen verdient iets dat en masse wordt gemaakt met als enig doel geld te verdienen niet de kwalificatie kunst.
Is het ooit gebruikt om diensten te belonen? Dacht het toch niet...
Is het ooit gebruikt als betaalmiddel? Lijkt mij ook niet.

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 17 okt 2020, 18:42

llinde schreef:
16 okt 2020, 11:13
CorioCoins schreef:
16 okt 2020, 10:09
llinde schreef:

Ik snap je redenering, maar blijf mijn twijfels houden...
Welke van de door jou hierboven genoemde situatie is volgens jou van toepassing?
Is het een herinneringsobject? Volgens mij niet, er is namelijk niets om aan te herinneren in dit geval.
Is het dan een kunstobject? Vind ik ook niet, maar daar zou je natuurlijk over kunnen twisten...
In mijn ogen verdient iets dat en masse wordt gemaakt met als enig doel geld te verdienen niet de kwalificatie kunst.
Is het ooit gebruikt om diensten te belonen? Dacht het toch niet...
Is het ooit gebruikt als betaalmiddel? Lijkt mij ook niet.
Munt zonder vaste waarde of kunstobject mag het wel genoemd worden. De terminologie van penning lijkt me correct.
Oneerbiedig stuk waardeloos metaal om verzamelaars te flessen zou voor mij ook volstaan, maar dat is meer een mening ;-)

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 17 okt 2020, 19:28

CorioCoins schreef:
17 okt 2020, 18:42
Munt zonder vaste waarde of kunstobject mag het wel genoemd worden. De terminologie van penning lijkt me correct.
Oneerbiedig stuk waardeloos metaal om verzamelaars te flessen zou voor mij ook volstaan, maar dat is meer een mening ;-)
Over de definitie zijn we het dan misschien niet helemaal eens, maar we hebben in ieder geval wel dezelfde mening...

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”