Doen jullie het zo, of zo?

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 07 mar 2010, 11:47

Ik gebruik 3-vaks bladen, ik vind 4-vaks te druk, en als het grote biljetten zijn, dus dat ze zegmaar op gelijke hoogte met het randje komen of zelfs er boven uit, gaan ze in 2-vaks.
Ik heb er ook een paar met folder die in een 1-vaks (voor zover er dan nog over een vakverdeling gesproken kan worden :D: )
Alleen wanneer ik een serie van 4 hele kleine biljetten zou hebben, zou ik misschien overwegen om ze in een 4-vaks blad te stoppen.

Verder zoveel mogelijk tegen de bodem van het vak en in het midden van het blad. Ik zit er over te denken om ze in een plastic hoesje in het blad te stoppen, zodat daar dan een stickertje op kan met het picknummer en eventueel de gradatie. Want stickertjes op het blad zelf doen zal niet gaan werken, aangezien je dat dan weer aan moet gaan passen als je een nieuw biljet hebt dat er tussen hoort.
Verzamelaar van bankbiljetten.

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 07 mar 2010, 11:57

zo doe ik het zelf ook, biljet gaat in zo'n hoes. met daar een sticker op en dan in het blad

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 07 mar 2010, 12:07

Herman schreef:Een goede tip van het biljet nog eens separaat in een hoesje te doen.
Ik denk dat ik eens van die hoesjes ga bestellen, met die extra klemsluiting aan de bovenkant.
Bedankt voor het meedenken. :)
Nieuwe scan, zo ongeveer dus?
Afbeelding
Herman
yep. Ik heb ze op dit moment ook nog op denominatie. Dus eerst alle eentjes bij mekaar, dan alle vijfjes, dan de tientjes etc. Ben er nog niet uit hoe ik het straks wil, bijvoorbeeld op picknummer ofzo of op serie(als dat niet overeenkomt met picknummer)

Heb je een voorbeeld van zo'n hoesje met een extra klemstuiting en eventueel waar je ze kunt krijgen? Ik weet even niet wat ik me daar bij voor moet stellen

Is er eigenlijk iemand die katoenen handschoenen gebruikt? Ik las het bij een stukje over proofmunten, maar als je met je blote handen aan biljetten zit laat je natuurlijk ook een beetje vettigheid achter. Nu zal dit voor gecirculeerde biljetten niet veel meer uitmaken, maar voor UNC mogelijk wel?
Laatst gewijzigd door surbe op 07 mar 2010, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

rinuske
Senior lid
Senior lid

Bericht door rinuske » 07 mar 2010, 12:09

ik wilde dit ook weten , dus heb ik nu ook een antwoord :D
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 07 mar 2010, 12:48

Ik vraag mij af of het prettig werkt met handschoenen.

Misschien van die onderzoekhandschoenen, maar wat doet latex, vinyl of andere materialen, waarvan deze handschoenen zijn gemaakt, op langere termijn met het biljet?

Zoals ik het hier zie, ziet het er super uit Herman!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 07 mar 2010, 13:24

Munthunter schreef:Misschien van die onderzoekhandschoenen, maar wat doet latex, vinyl of andere materialen, waarvan deze handschoenen zijn gemaakt, op langere termijn met het biljet?
Ik dacht bijvoorbeeld aan de handschoenen die gedragen worden bij het conserveren van hele oude boeken of iets dergelijks. Dat lijkt een soort katoen te zijn.
En of 't prettig werkt, tja.... een autogordel of motorhelm zit ook niet altijd prettig, maar veiligheid voorop.

Al is het natuurlijk wel een beetje extreem. Maar goed, als het helpt om je biljetten over 20 jaar nog steeds in prima conditie te houden, dan heb ik het er misschien wel in de toekomst voor over. Maar goed, voor het zover komt, zou ik eerst van een ervaringsdeskundige moeten horen :D
Laatst gewijzigd door surbe op 07 mar 2010, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 07 mar 2010, 13:27

surbe schreef: Ik dacht bijvoorbeeld aan de handschoenen die gedragen worden bij het conserveren van hele oude boeken of iets dergelijks. Dat lijkt een soort katoen te zijn.
Ja dat kan, maar ik denk dat het niet prettig werkt, aangezien het papier al zo dun is en je met handschoenen nog minder gevoel in je vingers hebt.

Kortom beschadig je, je bankbiljet niet eerder dan dat je hem netjes houdt?

Vandaar mijn onderzoekshandschoenenidee (mooi woord :)). Deze zijn juist gemaakt om een optimaal gevoel in je vingers te behouden...

Gr. Jeroen

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 07 mar 2010, 13:31

Munthunter schreef:
surbe schreef: Ik dacht bijvoorbeeld aan de handschoenen die gedragen worden bij het conserveren van hele oude boeken of iets dergelijks. Dat lijkt een soort katoen te zijn.
Ja dat kan, maar ik denk dat het niet prettig werkt, aangezien het papier al zo dun is en je met handschoenen nog minder gevoel in je vingers hebt.

Kortom beschadig je, je bankbiljet niet eerder dan dat je hem netjes houdt?

Vandaar mijn onderzoekshandschoenenidee (mooi woord :)). Deze zijn juist gemaakt om een optimaal gevoel in je vingers te behouden...

Gr. Jeroen
heb je ook een goed punt. :)

rinuske
Senior lid
Senior lid

Bericht door rinuske » 07 mar 2010, 15:13

ik heb ooit van die katoenen handschoentjes bij een bestelling van munten gekregen ,bij de niet circulatie-munten gebruik ik deze verder eigenlijk niet :wink:
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 07 mar 2010, 16:18

Van welk merk zijn deze? En zijn ze van zuurvrij 'plastic' gemaakt?

En... waar kan ik deze kopen?

Gr. Jeroen

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 07 mar 2010, 19:05

Misschien even neuzen bij Kosel in Duitsland ► http://www.kosel.com/nl/sh/index.htm

Gr. Jeroen

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 08 mar 2010, 00:25

Herman schreef:Hallo beste mensen

Hier de beloofde scans van een beschermhoes met als bovenste de hoes voorzien van een klemsluiting, met een pijl in rood aangegeven
waar de overlappende plastic klemsluiting zit.
Daar onder een gewoon standaardhoesje, met boven en zijkanten geopend.
Ik vermeld dit even extra omdat er ook bestaan met een soort van U sluiting, waar men het biljet vanaf de zijkant inschuift
In de plastic bewaarmap passen precies in de hoogte bij mij het formaat 9.2 X 22.0 cm plastic beschermhoesjes, dus ga ik voor de hoesjes
toch zonder sluitklem aan de bovenkant. En goed is goed zeg ik maar :)
Afbeelding
Herman
ah ok.... Ik ben ze wel eens tegen gekomen, maar wist eigenlijk niet dat er een aparte naam voor was. Weer wat geleerd :D

Kristijn
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Kristijn » 08 mar 2010, 03:51

sebastiaan1995 schreef:zo doe ik het zelf ook, biljet gaat in zo'n hoes. met daar een sticker op en dan in het blad
Kan je door misschien een foto van plaatsen

interessant om eens te zien
want ben zelf ook nog een betere opbergsysteem aant zoeken

thx by voorbaat
Verzamelaar Van:

- Belgische Biljetten
- Belgisch Congo
- Zaïre
- Wereldbiljetten (Enkele Series)
- Elk Land 1 Biljet
- Biljetten Met Opéénvolgende Serienummers
- Belgische Munten Voor De Euro (momenteel niet meer mee bezig)

Grijsaard
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Grijsaard » 08 mar 2010, 18:31

Ik zelf gebruik Lindner opberghoezen en stop de biljetten pas in een map als ik een land vrijwel compleet heb. Aangezien dit soms lang duurt heb ik veel losse biljetten liggen :)

De hoesjes zijn ~100 euro per 1,000 stuks en bij de meeste winkels verkrijgbaar. Echter wel zonder sluiting aan bovenzijde.

Afbeelding

Verder heb ik ooit eens katoenen handschoenen gekocht bij een muntenbestelling die daardoor zonder portokosten was (oftewel handschoenen 'gratis'). ik gebruik ze echter vrijwel nooit.

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 08 mar 2010, 19:14

Kristijn schreef:
sebastiaan1995 schreef:zo doe ik het zelf ook, biljet gaat in zo'n hoes. met daar een sticker op en dan in het blad
Kan je door misschien een foto van plaatsen

interessant om eens te zien
want ben zelf ook nog een betere opbergsysteem aant zoeken

thx by voorbaat
ik doe het hetzelfde als grijsaard hierboven. en dan gaat dat hoesje in een 3 vaks-blad. op de sticker zet ik het picknummer, de gradiatie en de betaalde prijs. en eventueel het jaar

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 08 mar 2010, 19:18

Munthunter schreef:Misschien even neuzen bij Kosel in Duitsland ► http://www.kosel.com/nl/sh/index.htm

Gr. Jeroen
ik snap geen bal van die site...

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 08 mar 2010, 22:31

sebastiaan1995 schreef:
Munthunter schreef:Misschien even neuzen bij Kosel in Duitsland ► http://www.kosel.com/nl/sh/index.htm

Gr. Jeroen
Kijken bij assesoires en je ziet de naam Kobra staan klik er op en je ziet beschermhoezen.

http://www.kosel.com/nl/sh/kot.htm

Ben het geheel met je eens, vandaar ook even neuzen ;) Erg onoverzichtelijk en wel in een hele oude versie van een webdisgnprogramma geschreven...
Bad Hairday
Gr. Jeroen

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 08 mar 2010, 22:39

Tsja, dat kan ook en wellicht ook op andere plekken ;)

Echter hoef je er zelf niet ver voor te reizen en maakt het wat dat betreft niet zoveel uit.

Nadeel van Kosel is wel dat het vaak wel een week duurt voordat je het hebt. De overgang naat de Bundespost naar TNT vlot niet zo erg volgens mij.

Gr. Jeroen

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 08 mar 2010, 22:43

Munthunter schreef:
sebastiaan1995 schreef:

Gr. Jeroen
Kijken bij assesoires en je ziet de naam Kobra staan klik er op en je ziet beschermhoezen.

http://www.kosel.com/nl/sh/kot.htm

Ben het geheel met je eens, vandaar ook even neuzen ;) Erg onoverzichtelijk en wel in een hele oude versie van een webdisgnprogramma geschreven...
Bad Hairday
Gr. Jeroen
terwijl ze volgens mij wel een enorm aanbod hebben, maar het is gewoon niet duidelijk,

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 08 mar 2010, 22:46

Ik denk dat juist dat enorme aanbod de reden is van de onoverzichtelijkheid op hun 'stokoude' website. Ze verkopen niet alleen materiaal voor muntenverzamelaars, maar ook voor postzegel, markclips, ansichtkaarten, sigarenbandjes, telefoonkaarten, etc. etc.

En tsja zet dat maar even om in een nieuw beter werkende website, waar de oude heer Kosel ook nog eens eventjes mee overweg moet kunnen hihihihoe

Moet wel zeggen dat de afwerking van een bestelling keurig verloopt.

Oh ja... Ik ga altijd voor Lindner hoezen :D

Gr. Jeroen

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 08 mar 2010, 22:51

en bevallen die bladen? hoe duur zijn ze? wat zijn de verzendkosten, vooraal dat laatste vind ik belangrijk :P

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 08 mar 2010, 22:54

Pfoe, dat ligt natuurlijk aan de afmetingen en de hoeveelheid. Ik koop vaak in een keer wat meer van verschillende maten.

Gewoon even rondneuzen op Kosel en dan vindt je het wel. je moet je er even inbijten en dan heb je het zo te pakken en vlieg je als een albatros (voor jou geen onbekende) over de site :D

Gr. Jeroen

sebastiaan1995
Senior lid
Senior lid

Bericht door sebastiaan1995 » 08 mar 2010, 23:16

zijn er nog andere goede sites om bankbiljettendingen te kopen? los van onze "vrienden" in klaaswaal en Kosel?

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 08 mar 2010, 23:24

DE MAN - WERKENDAM http://www.hartberger.nl
heb ik wel eens eens wat besteld. Tot nog toe snel en zonder problemen. betalen oa met iDeal, wat ik zelf erg makkelijk vind.
Boven €50 gratis verzending. Prijzen liggen wel fractie hoger volgen mij.

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”